Officellt servicenter för Fox i Sverige??

Vem är OFFICELL auktoriserad Fox servicecenter som representerar Fox i Sverige när man har frågor kring garantiservicar och eventuella "recalls" på Fox produkter?? Hittar absolut noll info på nätet utan närmsta verkar vara i Tyskland...

Jag försökte gå tag i FOX gör ett tag sedan angående dämpare och hittade ett nummer på nätet. Det gick till ett engelsktalande callcenter där jag frågade efter en svensk representant vilket de inte verkade ha. Öhlins var lika hopplösa trots att de ligger i Upplands Väsby och pratar svenska. Där talade jag med en dryg telefonist som inte kunde koppla mig till någon utan bad mig maila (till den jag inte kunde bli kopplad till). RockShox däremot var väldigt hjälpsamma och trevliga. De håller även kurser i att mecka dämpare och säljer sina specialverktyg till allmänheten. Det kommer jag tänka på när jag väljer dämpare i fortsättningen.

Jag försökte gå tag i FOX gör ett tag sedan angående dämpare och hittade ett nummer på nätet. Det gick till ett engelsktalande callcenter där jag frågade efter en svensk representant vilket de inte verkade ha. Öhlins var lika hopplösa trots att de ligger i Upplands Väsby och pratar svenska. Där talade jag med en dryg telefonist som inte kunde koppla mig till någon utan bad mig maila (till den jag inte kunde bli kopplad till). RockShox däremot var väldigt hjälpsamma och trevliga. De håller även kurser i att mecka dämpare och säljer sina specialverktyg till allmänheten. Det kommer jag tänka på när jag väljer dämpare i fortsättningen.
Är väl inte konstigt att du inte blev kopplad när du ringde huvudkontoret och utvecklingsavdelningen? Tyskland är deras närmaste distributör.

Samma som att ringa utvecklingsavdelningen på Apple/Samsung när mobilen dör, eller att direkt ringa direkt till ingenjörer på Volvo när ens bil krånglar.

Det händer inte utan man kontaktar en auktoriserad verkstad eller butik.

Det händer inte utan man kontaktar en auktoriserad verkstad eller butik.
Det är ju precis det trådskaparen efterfrågar. Blir ju svårt om det inte finns nån auktoriserad verkstad liksom.
Butiker är inte jättesugna på att ta i produkter man köpt exempelvis på postorder. Det är rätt problematiskt det här med att man kan köpa grejer hur som helst varifrån som helst, men det är smått omöjligt att få skiten servad eftersom det inte går att nå tillverkaren. Och några manualer finns inte heller så man kan inte göra det själv. Idioti.

Gällande garanti åtaganden så är det väl upp till tillverkaren, en del har ju världsomfattande garantier. Vet dock inte hur det är med just Fox...

Det är ju precis det trådskaparen efterfrågar. Blir ju svårt om det inte finns nån auktoriserad verkstad liksom.
Butiker är inte jättesugna på att ta i produkter man köpt exempelvis på postorder. Det är rätt problematiskt det här med att man kan köpa grejer hur som helst varifrån som helst, men det är smått omöjligt att få skiten servad eftersom det inte går att nå tillverkaren. Och några manualer finns inte heller så man kan inte göra det själv. Idioti.
finns väl gott om service ställen för Öhlins och kan räkna upp flera som servar fox. Dom frågar inte var den är köpt.

Garantifrågor tar man med butiken man handlat i

Garantier och reklamationer gör du där du köpt gaffeln/cykeln. Vill du bara ha serviceverkstad för Fox finns t.ex:

Racing bike sweden
Bikefix skåne
Trek store göteborg
Hucktoflat
Bikerepublic
Jarla

För att nämna några

Även vi själva om ca en månad när verktygen dykt upp ?
Bikefix här i Skåne är jättebra att ha och göra med, väldigt trevlig och personlig service. Kommer fortsätta att använda dem i fortsättningen för saker jag inte kan göra själv..

Nu kanske jag missuppfattar saker lite för öhlins med mera har blandats in men cykeln där dämparen sitter på är så klart köpt i butik för ca två månader sen, men ska jag gå till butiken som sedan skickar iväg den eller bör jag inrikta mig på Fox och dess auktoriserade servicecenter som kanske inte bara servar dämparen utan även kan byta ut/bygga om dämparen enligt Fox riktlinjer för garantier?

Dämparen i fråga är en X2 från 2022 och jag läser mig till att hela line-up:en har enorma problem och att olika personer i världen antingen får den helt ombyggd invändigt eller får en ny 2024 som är annorlunda från modellerna 2021-2023.

Nu kanske jag missuppfattar saker lite för öhlins med mera har blandats in men cykeln där dämparen sitter på är så klart köpt i butik för ca två månader sen, men ska jag gå till butiken som sedan skickar iväg den eller bör jag inrikta mig på Fox och dess auktoriserade servicecenter som kanske inte bara servar dämparen utan även kan byta ut/bygga om dämparen enligt Fox riktlinjer för garantier?

Dämparen i fråga är en X2 från 2022 och jag läser mig till att hela line-up:en har enorma problem och att olika personer i världen antingen får den helt ombyggd invändigt eller får en ny 2024 som är annorlunda från modellerna 2021-2023.
Börja med att höra av dig till butiken. De har kanske redan ett smidigt sätt att lösa det

Ska gå via butiken som skickar de till servicecentret om det ska vara garanti. Som med det mesta annat. Fördel med Fox är att servicecentret ligger i Sverige så snabb frakt.

Då behöver jag ett klargörande vilket som är just det servicecentret?
Ska gå via butiken som skickar de till servicecentret om det ska vara garanti. Som med det mesta annat. Fördel med Fox är att servicecentret ligger i Sverige så snabb frakt.
Förtydligar, det servicecenter butiken har avtal med - kan man räkna med att de kontaktar Fox om eventuell ombyggnad eller utbyte av dämpare och att de inte bara nöjer sig med en service när nu X2 verkar dåligt konstruerad mellan 2021-2023? För om de bara gör en service känns de spontant mer aktuellt att gå till Fox direkt då samma problem kommer uppstå igen...

Min butik skickade min DPX2 till servicecentret i Sverige som skickade vidare till Danmark som "byggde om" eller vad de nu gjorde - framgick inte alls vad de gjort men de tog 2900 för besväret. Om det händer igen lär väl visa sig...

Vem är OFFICELL auktoriserad Fox servicecenter som representerar Fox i Sverige när man har frågor kring garantiservicar och eventuella "recalls" på Fox produkter?? Hittar absolut noll info på nätet utan närmsta verkar vara i Tyskland...
Biketoyz.dk
They are distributor for DK and Sweden
But recall would be handle via Fox certified bike shop not them directly

Det beror lite på hur butiker jobbar. Dem flesta vettiga cykelbutiker hjälper dig ändå med en garanti även om produkten inte är köpt hos dem, men det behöver inte betyda att dem inte tar betalt för jobbet.

Vi har reklamerat 3 X2or till biketoyz/Fox och dem är mer än hjälpsamma pga det har varit så mycket problem med dem (det finns dock ingen ”officiell” recall på dem, så som det finns på ex Shimano vevar just nu).Kunden får en ny bakdämpare och då vi teknisk sätt inte utfört något ”jobb” så är det gratis, trots att produkten inte är köpt hos oss. Dock ska det tilläggas att kunderna har samtidigt varit inne för ”annan” service också, vilket innebär att vi har fått något för besväret. Det tror jag är en bra riktlinje att tänka. Vi förstår att det är mycket billigare att köpa från tysken och det är väldigt tråkigt när saker strular. Lämnar man in cykeln för lite service så gynnar man ändå sin lokala cykelbutik och oftast bör det också betyda att dem då gärna hjälper till med en garantigrej, men klart det kan bero på vad det gäller. Att reklamera en bakdämpare är ju inte mer än ett par mail liksom, men att exempelvis reklamera en kass elcykel motor och byta den är ju en stor process (kanske butiker inte är villiga att göra gratis, om dem inte blir kompenserade av leverantören)

Tillbaka
Topp