Offseason - Behöver råd..

Tjena alla erfarna Cykelkompisar!

Jag har snöat in mig rejält på cykling sen jag började pendla cirka 5 mil per dag.
Nu när det börjar bli lite grisigare ute så har jag valt att sluta pendla varje dag på grund utav att jag har opererat min käke och risk för permanenta skador om jag ramlar är stora.

Jag vill däremot inte sluta cykla så jag funderade på att köpa mig någonting som gör att jag fortfarande kan få bra cykelträning hemma (Gymmet är i dagsläget inte aktuellt) och står mellan att köpa en stationär cykel alt. en trainer.

Jag har en Canyon Inflite AL 9.0 som jag använder för pendling. Problemet är att Canyon skriver och säger (Har pratat med dem) att man inte får ansluta cykeln till en trainer och att garantin inte längre gäller om cykeln skulle få sig en skada eller dylikt via den. Jag vill såklart då inte riskera saken.

Ska man då köpa en billig racer och sen köpa typ en Wahoo Kickr (Den enda jag har kollat på)? Finns det ens några nackdelar att köpa en skit cykel och köra via en trainer för offseason?

Finns det utöver det några bra stationära cyklar som man kan köra typ Zwift eller liknande med? Har kollat på Wattbike Atom som verkar as grym, men finns ej i Sverige ännu, och det är för mycket besvär och meck att få hit en sådan. De andra Wattbikes är på tok för dyra (Över 30k).

Vad har ni för tips och erfarenheter att dela med er?

EDIT: Jag cyklar inte bara för att komma från punkt A -> B utan även för att få träning och utmana mig själv.

Senast ändrad:
Bli inte sur, men en full face hjälm gör att du kan fortsätta ute. Ser lite muppigt ut, men vem bryr sig? Jag cyklar ibland på vintern när det är grushalt med armbågsskydd - på asfalt. Ser inte normalt ut det heller, men höjer skyddsnivån.

När det gäller innomhusträning har jag ingen aning.

Bilagor

• 8223563666_82afb666c5_b.jpg
    8223563666_82afb666c5_b.jpg
    98.1 KB · Besök: 39
Har canyon börjat göra cyklar i mjukost eller? Har kört min canyon roadlite från 2008 i trainer i många år utan problem. Hjälper ju inte dig om garantin skiter sig.

När vi ändå är inne på att tänka utanför lådan... Jag skulle nog fundera på en begagnad trehjulig liggcykel.
Sorry för att jag inte svarar på frågan du ställde. :-)

Bengt-re sa:
Bli inte sur, men en full face hjälm gör att du kan fortsätta ute. Ser lite muppigt ut, men vem bryr sig?

Klart jag inte blir sur! Alla tips tas gladeligen emot. Jag hör vad du säger och absolut, det skulle kunna vara ett alternativ, men jag skulle också i samband med hela inomhustränings-uppsättningen också kunna använda den för när det t.ex är snöstorm ute och andra scenarion där man kanske inte 'kan' cykla. Dessutom så om jag känner mig rätt så kommer jag fortf. vara allt för försiktig för att få ut det mesta av mina turer, trots en full-face hjälm.

Mycketvillhamer sa:
Har canyon börjat göra cyklar i mjukost eller? Har kört min canyon roadlite från 2008 i trainer i många år utan problem. Hjälper ju inte dig om garantin skiter sig.

Nä det tror jag inte. När jag pratade med Canyon så sa de att det var oerhört osannolikt att det kunde bli en skada i ramen eller annat, men att det bara är någonting som de har i garantiavtalet för att skydda sig mot sådana incidenter. Tycker bara det är onödigt att riskera om det finns andra lösningar.

Senast ändrad:
En cykel som inte håller för trainerbruk ska man inte cykla på alls. Canyon säger det där bara för att ha ryggen fri.

Kör på med din Canyon på trainern bara.

castrello sa:
En cykel som inte håller för trainerbruk ska man inte cykla på alls. Canyon säger det där bara för att ha ryggen fri.

Kör på med din Canyon på trainern bara.

Fast har inte just canyon (iaf förr) haft mycket problem med underliga ramhaverier? De bygger kanske ramar med mindre marginaler så att de inte säkert håller för trainer?

#spekulation

Tack för alla engagerade i frågan, däremot så har jag redan konstaterat att jag inte kommer använda min Canyon p.g.a de omständigheter som redan nämnts, så tillbaka till frågan:

Billig skräpcykel på trainer, spelar det någon roll och blir det någon skillnad mot en bra cykel på en trainer?

Rekommendationer på stationär cykel som kan anslutas mot t.ex Zwift.

Highstoney sa:
Tack för alla engagerade i frågan, däremot så har jag redan konstaterat att jag inte kommer använda min Canyon p.g.a de omständigheter som redan nämnts, så tillbaka till frågan:

Billig skräpcykel på trainer, spelar det någon roll och blir det någon skillnad mot en bra cykel på en trainer?

Rekommendationer på stationär cykel som kan anslutas mot t.ex Zwift.

http://www.wiggle.se/wiggle-racercykel/

3kSEK. Inget att blinga med på stan, men borde duga för att cykla inne med ?

Sluts cykla om du är rädd att cykla sönder cykel i trainer.

Man kan ju dock undvika att stå och bryta med låg kadens....

Jag har kört en jävla massa timmar med en betydligt finare cykel utan problem i en tacx flow.

pero02 sa:
Sluts cykla om du är rädd att cykla sönder cykel i trainer.

Fan vilket bra tips! Det bidrar ju verkligen till att vi blir fler cyklister här i världen, fortsätt så!

Frågeställningen i denna tråd är:

Vad spelar det för roll om man kör med en billig skräpcykel i trainern vs sin normala cykel? Är det inte onödigt att slita ut sina finare komponenter i trainern kontra på den billiga cykeln?

Vet ni några bra stationära cyklar som kan ansluta sig mot t.ex Zwift.

Tack

Hade funderingar på att köpa en Canyon men man blir ju mindre sugen av att läsa sånt. Hur mycket kan det egentligen slita på en finhoj att cykla inne, lite på kedjan? Man får många kedjor för priset av en billig hoj..

Det finns ju fördelar med en innecykel, tex att du kan använda utecykeln om det är bra väder en dag, utan att behöva skifta hjul och/eller däck.

Trainerkänslan är som att äta kola med papperet på, så om du har DuraAce eller Sora kommer inte spela någon större roll.

Tror stationära Swiftkompatibla är halvdyra, iaf om de ska reglera motståndet automatiskt.

Jag köpte en riktig spinninghoj från ett gym för en billig peng. Tycker det är bra mycket skönare än trainer.

Kompletterar med MTB ute som är ännu roligare :)

DataNikke sa:
Jag överväger att åka över till GB och köpa en WB atom.

Nån som är intresserad av ett gruppköp?

Sa du Ariel atom? :)! V8 så är jag med direkt!

TS: en variant är ju en roller, då sitter inte cykeln fast, så då borde inte Canypn kunna klaga.
Men har du plats för en trainer med cykel på så köp en billig racer bara, eller en begagnad så får du en du vågar visa för kompisarna ;)
Om du hittar en med samma växelsystem och vev (vevlager/parti/klingor) så vinner du lite i meck-synergi.

Köper du annan hoj, se till att du duplicerar din sittposition på trainern, samma reach, stack, total reach, drop i bars sadelhöjd, vinkel och så vidare. Kör på din canyon du. Men jag skulle köpt en bra trainer där du tar bort bakhjulet, ha en hjuldriven trainer är inget vidare, om du inte kan cykla på ett "oömt" ställe. Det hamnar gummi överallt. Eller du måste ha speciellt bakdäck och då försvinner hela poängen med att det är lätt att ta loss hojjen, det går inte att cykla ute med trainerbakdäck.

Vad är problemet släng upp cykeln i trainer och kör håller den inte för det byt cykel
Och skulle det hända något så får nog canyon problem att bevisa att du kört i trainer och inte på vägen.

Tillbaka
Topp