Offset bushing

Oggler

Aktiv medlem
Offset bushing
Jag funderar på att svarva en offset bushing till min Epic. Är det någon som har koll på var det är för material i originalbussningen? Och är det någon som vet om det går att få tag på mått på bussningar? Nominella mått inklusive toleranser. Det är väl främst diametrarna som är kinkiga.

Distanserna som ligger på varsin sida om öglan borde man väl kunna återanvända till den nya bussningen? Eller har jag missförstått något?

Offset bushing
Brukar beställa av den här polacken:
http://proshox.com/

Väldigt noggrann och kan göra customlösningar och svarar snabbt (för ett år sedan iaf).
Hans bussningar är rostfritt stål med alu-spacers eller så kan du få bussningar i titan för full on WW.
Stålbussnigarna håller dubbla tiden mot de mässingsbussningar jag beställt från offsetbushings.com

Offset bushing
LasseB sa:
Brukar beställa av den här polacken:
http://proshox.com/

Väldigt noggrann och kan göra customlösningar och svarar snabbt (för ett år sedan iaf).
Hans bussningar är rostfritt stål med alu-spacers eller så kan du få bussningar i titan för full on WW.
Stålbussnigarna håller dubbla tiden mot de mässingsbussningar jag beställt från offsetbushings.com

+1 Har köpt av ProShox till mina två senaste hojar, mycket bra grejer!

Offset bushing
Varför kan man inte använda de gamla distanserna? De som ligger på sidan om öglan alltså. Den nya bussningen har ju samma diameter som den gamla, får man hoppas.

Offset bushing
Oggler sa:
Varför kan man inte använda de gamla distanserna? De som ligger på sidan om öglan alltså. Den nya bussningen har ju samma diameter som den gamla, får man hoppas.

Det kan du också göra, gjorde så på första hojen jag offset'ade. Gick jättebra, året därpå blev jag dock tvungen att byta bussningarna då dom börjat glappa, men dom hade då nästa fem år på nacken...

Offset bushing
Det är något jag inte riktigt förstår här. Distanserna som ligger på sidan om öglan ska väl bara se till att dämparen är något sånär centrerad och inte åker iväg i sidled. Vad gör det om de bussningarna glappar radiellt?

Senast ändrad:
Offset bushing
När vi ändå är på ämnet, är det inte en hel del begreppsförvirring vad gäller bussningar?
Själva lösningen bygger på ett antal rörliga delar för att dämparänden ska kunna röra sig så fritt som möjligt runt infästningen.

En bussning som sitter intryckt i dämparens ögla, oftast teflonbelagd. (för övrigt en mindre version av bussningar som hittas i de flesta gafflar.)

En axel som trycks igenom bussningen och som möjliggör att dämparänden får fri rotation runt axeln.

Två distanser som håller dämparens ögla på plats i sidled, men som inte får hålla fast själva dämparöglan, oftast med en gummitätning emellan.

En bult som går genom axeln. Ska kunna dras åt tillräckligt för att axeln ska vara låst. Rotation sker mellan axel och bussning.

Så när vi nu pratar om bussningar så menar vi egentligen vadå? Inte axel iaf. På engelska benämns det ofta "mounting hardware" eller bara pin.
Vad är den korrekta svenska termen för att förenkla och förtydliga?

Senast ändrad:
Offset bushing
Äntligen någon som försöker skapa lite ordning och reda.

Det finns väl en annan variant också. Och det är så jag tror det ser ut på en Epic. Nämligen att den där bussningen som sitter pressad i dämparöglan istället består av två plastbussningar med fläns på. Se bild nedan:

Det är alltså toleranserna på själva "axelns" diametrar som jag skulle vilja veta. Ytter och innerdiameter.

Bilagor

• New_reducers_001-m.jpg
    New_reducers_001-m.jpg
    56.7 KB · Besök: 68
Senast ändrad:
Offset bushing
Jag kan också rekommendera Proshox, pra pris och bra fart på leveransen.

Dessutom kan jag varmt INTE rekommendera Burgtec, kanske sjukt oflyt men efter att ha väntat i tre veckor så blev de påminda via mail, sedan gick det två veckor mellan mina påminnelsemail tills jag efter totalt tre månader körde lite Instagramshaming, då trillade det in ett paket efter ytterligare en och en halv vecka. Inte clockwork direkt.

Offset bushing
Preacher sa:
Jag kan också rekommendera Proshox, pra pris och bra fart på leveransen.

Dessutom kan jag varmt INTE rekommendera Burgtec, kanske sjukt oflyt men efter att ha väntat i tre veckor så blev de påminda via mail, sedan gick det två veckor mellan mina påminnelsemail tills jag efter totalt tre månader körde lite Instagramshaming, då trillade det in ett paket efter ytterligare en och en halv vecka. Inte clockwork direkt.

Oj, handlat där två gånger. Gratisfrakt med dhl express under en vecka båda gångerna.

Offset bushing
Offset bushings är alltså moteringshårdvara som är offsetad och inte några bussningar. Om jag skulle vilja köpa nya hade jag chansat på TFtuned. Jag har inte jättebra erfarenheter av proshox. Jag fick fel prylar när jag handlade av dom. Offsetbushings har varit ännu sämre. Jag har köpt 3 enheter. Det första var ok några få mil, det andra var jätteglappt från början och reklamerades. Då fick jag ett nytt sett som skulle ha mindre hål för skruven. Det var också glappt. Man ser tydligt på offset bushings prylar att hålen inte är runda. Mina skruvar funkar fint i all annan montirongshårdvara jag har testat.

Offset bushing
Än så länge inget tips ang toleranser på axelns diameter. Däremot rapporteras det flitigt om axlar med dålig passning osv.

Förmodligen är det väl så att huruvida axeln passar är avhängigt bussningen som sitter pressad i öglan. Och eftersom det är omöjligt för de som tillverkar för eftermarknaden att veta vilken bussning som sitter i dämparen så blir det väl lite si och så med passningen.

Offset bushing
Detta är väl knappast ett svårt problem? Så många bussningar finns det inte och rock Shox 1/2" är väldigt standard. Offsettbushings kanske ska börja med att lära sig borra runda hål... Fattar inte hur det kan bli fel, handborrar dom sina grejer?

Offset bushing
Ikväll tog jag mig i kragen och skruvade bort dämparen och demonterade den befintliga bussningen. Jag har inte mätt upp den exakt ännu. Men min bedömning är att man max kan åstadkomma ca 1,7-1,9mm förskjutning av dämparen. Är det värt det frågar man sig? Det gör väl ca 3,4 till 1,8 mm på bakaxeln. Är det över huvud taget märkbart?

Det gäller en Epic ska jag tillägga.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp