Oförstånde sambo

sweet-o

Medlem
Oförstånde sambo
Jag tänkte utöka mitt cykelstall med en 29 ht. Den ska bli min cykel som jag pendlar med till jobbet ca 98% av alla dagar på året.
För mig spelar det ingen roll om det har snöat 10 cm eller är -20 grader, jag cyklar ändå (ca 1,5 mil enkel).
En negativ sak kan vara att jag har lånat pengar till cykeln eftersom har inte har något sparat. Dock fick jag riktigt bra lånevilkor, så det är lungt.
En ursäkt till min sambo är att jag ska amortera 850kr/månad för att betala tillbaka lånet istället för att tanka, betala försäkring m,m.på en egen bil. (ca 15 mil/vecka)
Jag fick inget förstående för detta... Vad tycker Happy...
Själv så kan jag gärna betala lika mycket på en nu cykel istället för att åka bil för mer pengar/månad.

Oförstånde sambo
Rätt ointressant vad vi tycker. Det är du ch din sambo som bör vara överens.

En ordentlig pendlarcykel med skärmar behöver inte vara så dyr. Har du en cykel idag så pendla på den och spara 850kr per månad stället för att låna till något som snabbt tappar värde.

Lycka till!

Oförstånde sambo
Kan man inte betala en cykel kontant så bör man se över sin ekonomi eller välja en billigare cykel. Men visst, det är ju en ekonomisk vinst i förhållande till att köra bil.
Varför en gaffel på en pendlarcykel?
Vad är riktigt bra lånevillkor? Låter som du försöker lura dig själv.

Hur tänker folk idag egentligen? Låna, låna, låna till allt. Bygg upp en buffert på någon månadslön istället så man kan klara sådana utgifter eller ännu värre saker som kan uppstå. Vad händer om cykeln går sönder? Börjar du springa till jobbet då?

Oförstånde sambo
+1 på Tomtefar. Nu säger du ju att du inte får något problem så se det mer som ett generellt råd än personlig kritik. Men jag tycker också att man bör ta en billig fungerande cykel och nöta ihop ett antal månader och lägga undan pengar tills man har en kontant summa att köpa nytt för. Det blir på sätt och vis roligare i längden eftersom man alltid kan motivera det hela med att den redan är betald. Lån är ofrihet även om det inte alltid går att undvika.

Oförstånde sambo
Kan man inte betala en cykel kontant, ska man inte ha nån cykel. Definitivt inte en pendlarcykel för 1,5 mil enkel resa,, köp nåt begagnat du har råd med istället. En vettig pendlare går som redan sagt att hitta billigt.

Oförstånde sambo
Smålån för konsumtionsvaror är sällan en särskilt bra idé. Ett billigare och för ändamålet mer funktionellt pendlarhärke kan göra samma jobb för en mindre peng. Har du råd att amortera har du råd att spara. Ett mellanalternativ är att köpa en billigare cykel på räntefri avbetalning hos LBS. Det finns inget som heter bra lånevillkor, bara mer eller mindre dåliga.

tl;dr +1 på Tomtefar o Hasse#7

Oförstånde sambo
Jag fattar inte varför man måste köpa en svindyr cykel för att kunna pendla 3 mil om dagen oavsett väderlek????
Själv köpte kag en gammal Soda på en loppis, en uppsättning däck och bromsklossar: totalpris 1000:-.
Pendlar ~2 mil om dagen med den året runt.

Jag tror du suttit och tittat för mycket på alla andra människor som köper dyra cyklar.

Oförstånde sambo
Håller egentligen med er. Bättre att spara än låna osv. Men samtidigt, om alternativet är att ts tar bilen för ca samma kostnad och då inte cyklar. Vad är bra med det? Har han utrymme för kostnaden och vill ha en cykel, varför inte?

Oförstånde sambo
" Jag tror du suttit och tittat för mycket på alla andra människor som köper dyra cyklar."

Vem gör inte det? Skämtåsido, inte sålätt att finansiera allt cash jämnt. Och det här forumet är ju knappast förespråkare av mindre konsumtion. Tror det lätt kan uppfattas som att alla har allt. Så är nog inte fallet, men man dras med. Och jag tror nog många har avbetalat/tagit lån för cyklar.

Oförstånde sambo
sweet-o skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tänkte utöka mitt cykelstall med en 29 ht.
> Den ska bli min cykel som jag pendlar med till
> jobbet ca 98% av alla dagar på året.
> För mig spelar det ingen roll om det har snöat
> 10 cm eller är -20 grader, jag cyklar ändå (ca
> 1,5 mil enkel).
> En negativ sak kan vara att jag har lånat pengar
> till cykeln eftersom har inte har något sparat.
> Dock fick jag riktigt bra lånevilkor, så det är
> lungt.
> En ursäkt till min sambo är att jag ska amortera
> 850kr/månad för att betala tillbaka lånet
> istället för att tanka, betala försäkring
> m,m.på en egen bil. (ca 15 mil/vecka)
> Jag fick inget förstående för detta... Vad
> tycker Happy...
> Själv så kan jag gärna betala lika mycket på
> en nu cykel istället för att åka bil för mer
> pengar/månad.

Men du skulle säkert få köpa ett busskort?

Oförstånde sambo
freddesvanstrom skrev:
> Håller egentligen med er. Bättre att spara än
> låna osv. Men samtidigt, om alternativet är att
> ts tar bilen för ca samma kostnad och då inte
> cyklar. Vad är bra med det? Har han utrymme för
> kostnaden och vill ha en cykel, varför inte?

+1
om samma belopp ändå förbrukas i månaden på jobb pendling skulle jag också köpt en ny cykel

Oförstånde sambo
Hmm, egentligen håller jag nog med bägge sidor i den här frågan. Men att låna pengar för att köpa prylar är jag väldigt skeptisk till, oavsett argument. Jag hade faktiskt varit mer förstående till att köpa en fincykel att träna på, men en pendlare? Njaeee...

Oförstånde sambo
Ser man det ur sambons perspektiv lite schablonmässigt så kan jag tänka mig att hen ser ett bundet kapital som inte är betalt och om det utlovade cyklandet uteblir pga lathet/övertro eller haveri så kostar det busskort också varje månad. Men vi är ju alla olika hängivna våra uppgifter. Jag tror tex mer på att jag skall göra saker ordentligt än vad min fru vet att jag verkligen kommer göra.

Oförstånde sambo
freddesvanstrom skrev:
> Håller egentligen med er. Bättre att spara än
> låna osv. Men samtidigt, om alternativet är att
> ts tar bilen för ca samma kostnad och då inte
> cyklar. Vad är bra med det? Har han utrymme för
> kostnaden och vill ha en cykel, varför inte?

Måste man låna för att köpa en cykel låter det i mina öron inte som man har utrymme till fler kostnader. Istället borde man spara och därmed på längre sikt minska kostnaderna som uppkommer av lånande.
Nu vet jag ju inte exakt hur TS ekonomi ser ut, han/hon har kanske precis fått ett mycket välbetalt jobb som garanterar inkomster lång tid framöver. Då kan man ju kanske kosta på sig en ny cykel. Dock låter det inte så då sambon klagar...

Oförstånde sambo
Äh, om du vill ha en cykel så vill du ha en cykel. Vare sig det är till pendling, träning eller tävling är det du som bestämmer om det är vettigt eller inte. Men har du delad ekonomi som det låter som, även din sambo.

Håll diskussionen med henne, det är ni vå som ska komma överens. Det är ett givande och tagande, man måste respektera varandra och varandras behov. Och även varandras åsikt när något är onödigt. Eller varandras onödiga behov.

Något generellt att man bör, ska, måste, pendla på en skräpcykel tycker jag är rent skitsnack. Vill du pendla på en 80'000kr cykel så är det klart du kan göra det. Du är fortfarande inte lika oekonomisk som de som köper bilar för över 200'000kr. Vilket mååååååååååånga gör.

Oförstånde sambo
Hur länge betalar du av 850 / månaden ? Även om det är en kostnad idagr det ju inte dyrare än bil/busskort, så fort cykeln är färdigamorterade den gratis och kommer fungera länge till. Tycker det är en bra ekonomisk kalkyl, dessutom ett miljövänligt alternativ. Brukar sambon få skjuts med bilen som uteblir ny när du cyklar ? :-) T

Oförstånde sambo
Jag kan tycka det är bra att din sambo kanske ifrågasätter dina inköp, jag har själv en sambo som gör det och hon drar lite i handbromsen åt mig, det kan vara jävligt frustrerande ibland när hon har rätt, men vill jag något tillräckligt mycket så gör jag ju det ändå oavsett vad hon tycker och då brukar jag också ha riktigt goda argument för det, vi har delad ekonomi så då går det troligtvis smidigare.

Oförstånde sambo
Klart du kan låna till en bra cykel. Skulle du ha en bil hade du säkert haft ett billån eller hur? Tror inte på att du hade haft samma utgifter på cykellån som bilpendling. Sätt dig ned och räkna ut ett års bilkostnader: Inköp,värdetapp,försäkring,skatt,service och bensin och gör det samma med cykeln så kan du nog visa sambon att du sparar minst 2000 kr i månaden trots 850 kr amortering på cykel...

Oförstånde sambo
Köp cykel hos lokal handlare på avbetalning om du vill säger jag.
Hos rätt handlare ingår service således kostar ägandet inte mer än slitdelar.

Jag säger köp, om inte cykeln är galet dyr. Med galet dyr tycker jag personligen vi snackar 60-70000 och uppåt.

Oförstånde sambo
Ska du spara ihop till cykeln motsvarande kostnaden 850 kr i månaden i säg ett års tid? Om det innebär ett års tid ytterligare av bilpendling är det solklart billigare att avbetala 850 på en hoj och slippa den del av bilens kostnader för jobbpendlingen. Så.

Oförstånde sambo
Alternativet till en 10000kr-cykel man inte har råd med måste ju inte vara en bil man har ännu mindre har råd med, det kan vara cykel för 1500kr som duger väl till ändamålet. O vipps så har man en cykel + en buffert på 8500kr på att göra ingenting på ett år. Detta förutsatt att man inser att pengarna man inte la på en onödigt dyr cykel inte MÅSTE spendaras på annat utan går in i spar-kontot varje månad...

Oförstånde sambo
Såklart man ska ha en fin rolig cykel Pendla på
När man hoppar över bilen :)

Jag gjorde så att sålde frugans gamla Volvo
Sluta snusa röka dricka,sen gick jag plocka
Ut ny cykel satsar på framtiden,jag har lån
På cykeln kostar bra mycket mer än 800 kr x 3 typ

Jag måste fråga en sak du skriv "Jag tänkte utöka mitt cykelstall"
Det är Inte så att din sambo tycker du har för många cyklar?

Oförstånde sambo
Millo skrev:
> Såklart man ska ha en fin rolig cykel Pendla på
> När man hoppar över bilen :)
>
> Jag gjorde så att sålde frugans gamla Volvo
> Sluta snusa röka dricka,sen gick jag plocka
> Ut ny cykel satsar på framtiden,jag har lån
> På cykeln kostar bra mycket mer än 800 kr x 3
> typ
>
> Jag måste fråga en sak du skriv "Jag tänkte
> utöka mitt cykelstall"
> Det är Inte så att din sambo tycker du har för
> många cyklar?

Ojoj! Pandoras ask är öppen.

Oförstånde sambo
det finns en magisk formel för hur många cyklar man kan ha.

"X+1"

Där "X" är antalet cyklar du har nu.

Jag skulle aldrig låna till en cykel. Men så är jag ekonomiskt feg också, jag skulle inte vilja låna till en bil heller. De enda lån jag har nu är till en jobbig snubbe med initialerna C.S.N. som hör av sig då och då och vill ha pengar......

Oförstånde sambo
Hej, tänkte först som många andra att det låter dumt att låna till en pendlar cykel, men vafan, det finns mängder med människor som lånar hundratusentals kronor för ny bil, när de redan har en fungerande bil. Samma sak med bostad...

Jag misstänker att frågan kommit upp för att det du vill göra är ovanligt. Det är inte många som sitter på lunchen och berättar att deras sambo tog ett lån för att köpa en 29" pendlarcyklel, det går nog att inbilla sig att det skulle vara pinsamt. MEN, om du har en bra budget där det tydligt framgår att det blir samma kostnad som att pendla med kollektivtrafik säger jag att GÖRT!

Dessutom är det en investering i din hälsa, du slipper bli sjuk, tjock och deprimerad.

Oförstånde sambo
sweet-o skrev:
> Den ska bli min cykel som jag pendlar med till
> jobbet ca 98% av alla dagar på året.
> En ursäkt till min sambo är att jag ska amortera
> 850kr/månad för att betala tillbaka lånet
> istället för att tanka, betala försäkring
> m,m.på en egen bil. (ca 15 mil/vecka)

Antar att du räknar med att behålla bilen (om du har en).
Jag ser inget fel i att låna pengar om ekonomin tillåter det. Hur lånet ser ut vet bara du.

Oförstånde sambo
Luthman Photography skrev:
> det finns en magisk formel för hur många cyklar
> man kan ha.
>
> "X+1"
>
> Där "X" är antalet cyklar du har nu.
>
> Jag skulle aldrig låna till en cykel. Men så är
> jag ekonomiskt feg också, jag skulle inte vilja
> låna till en bil heller. De enda lån jag har nu
> är till en jobbig snubbe med initialerna C.S.N.
> som hör av sig då och då och vill ha
> pengar......

OOOps! C.S.N nästan synonymt med "Ståplats Nybroviken".

Oförstånde sambo
Antingen har du en gnällig sambo eller så har ni det ekonomiskt knapert. Bara du vet sanningen...

Istället för happy så håller sambon till på vovve.net. Oavsett vad idiotiska grejer hon(eller skall det vara hen?) köper till sin hobby, anmälsningavgifter, pälsglansmedel, servicebänk, hjortköttsmat(!!), försäkring, bilutrustning, custom made halsband... you name it, så skulle jag aldrig lägga mig i.

Så länge som vi har pengarna och tillsammans kan betala det nödvändiga i hushållet är det väl fritt fram att använda resten av det man tjänar till det som gör en lycklig. Visst skulle jag tycka det vore roligare om sambon sparade tusenlappen till handpenning på hus istället för att beställa ett handgjort halsband eller åka på en agilitytävling men jag är ju knappast bättre själv =)

Oförstånde sambo
Frolicc skrev:
> Oavsett vad idiotiska grejer hon(eller skall det vara hen?)

Är din sambo en hen?

Oförstånde sambo
Det var nog jag som började med "hen" i tråden. Men det var inte alls för att vara spydig eller annat irriterande. Jag lyckades helt enkelt inte lista ut hur det låg till i början av tråden, det stod bara sambo och på den vägen är det.

Oförstånde sambo
Hasse#7 skrev:
> Det var nog jag som började med "hen" i tråden.
> Men det var inte alls för att vara spydig eller
> annat irriterande. Jag lyckades helt enkelt inte
> lista ut hur det låg till i början av tråden,
> det stod bara sambo och på den vägen är det.

Mitt första inlägg om sambons hundgrejer var inte heller menat så, syftade mest på hen/hon/han debatten i stort just nu. Sen blev det tyvärr urspårat någonstans efter det...

Oförstånde sambo
Totteman skrev:

> Jag ser inget fel i att låna pengar om ekonomin
> tillåter det. Hur lånet ser ut vet bara du.

+1

Oförstånde sambo
Om ekonomin i övrigt tillåter det måste det väl ändå vara bättre att köpa den cykel man vill ha nu på lån/avbetalning istället för att köra bil eller köpa en annan cykel under tiden man sparar??

Förstår inte varför så många verkar vara livrädda för lån.

Oförstånde sambo
Om du cyklar till jobbet oavsett väderlek och snömängd redan nu så måste du ju redan ha en bra pendlarcykel... Behåll den ett tag till så hinner du spara pengar och cykeln du vill ha hinner sjunka i pris. Win-win!

Tillbaka
Topp