Ofrivillig vila. Skriv av din frustration-tråden
Jenny W skrev:
-------------------------------------------------------
> Nä det står inte i programmet.
> Programmet sticker sig till årskiftet. Jag
> tänkte att det hade vart ett bra tillfälle att
> vila lite i januari. Bara skoja runt lite och
> eventuellt åka till gc en vecka ;)
> Helt utan cykling blir det nog inte
>
> Är jag helt ute och cyklar när jag hört att man
> ska vila en dag i veckan, en vecka i månaden och
> en månad om året?
Att ta (minst) en vilodag i veckan, absolut. En vilovecka i månaden vet jag inte, däremot kan det säkert vara bra att ha en vecka per månad med betydligt mindre träningsbelastning för att återhämta sig.
En månad låter som en väldigt lång tid att ta en paus från tränandet. Fast om man håller igång med lite sporadisk cykling och en del alternativträning så kan det kanske vara ett bra sätt att ladda batterierna utan att tappa för mycket form. GC låter ju som en bra idé. :-)
Men du ska ju som sagt inte ta träningsråd från random happyiter. ;-)
Aktivitus kanske har någon bra input på det här med periodisering av träningen under året?
-------------------------------------------------------
> Nä det står inte i programmet.
> Programmet sticker sig till årskiftet. Jag
> tänkte att det hade vart ett bra tillfälle att
> vila lite i januari. Bara skoja runt lite och
> eventuellt åka till gc en vecka ;)
> Helt utan cykling blir det nog inte
>
> Är jag helt ute och cyklar när jag hört att man
> ska vila en dag i veckan, en vecka i månaden och
> en månad om året?
Att ta (minst) en vilodag i veckan, absolut. En vilovecka i månaden vet jag inte, däremot kan det säkert vara bra att ha en vecka per månad med betydligt mindre träningsbelastning för att återhämta sig.
En månad låter som en väldigt lång tid att ta en paus från tränandet. Fast om man håller igång med lite sporadisk cykling och en del alternativträning så kan det kanske vara ett bra sätt att ladda batterierna utan att tappa för mycket form. GC låter ju som en bra idé. :-)
Men du ska ju som sagt inte ta träningsråd från random happyiter. ;-)
Aktivitus kanske har någon bra input på det här med periodisering av träningen under året?