Ogängad presta?

Fozz

Ny medlem
Ogängad presta?
Hepp, årets punka dök upp lite oväntat och då jag inte ville klabba med att laga slangar, så tog jag o petade in min nya fina oanvända Michelin AirComp Latex slang istället. Allt gick fint tills jag skulle skruva på den lilla muttern som håller fast ventilen till fälgen. Det fanns ingen mutter, och dessutom så är hela ventilen slät, så det går inte att skruva dit något. Vad är poängen med detta? Det är en Presta ventil, men just nu så sticker ventilen ut ur fälgen med en ganska spännande vinkel, för att inte tala om att där är ett ganska stort glapp mellan fälg och ventil nu. Blir ingen cykling på det med andra ord...

Ogängad presta?
Contis "finare" slangar saknar åxå gängor. Ska vara så och är som regel inget negativt för vara sig cykel eller din cykling. Se bara till att slangen är dragen så att den ligger "till ro" precis vid hålet i fälgen. När du sen fått i luft ska allt vara bra. Tror skälet till den släta ventilen är att det ska gå fortare att byta...men det är en högst spekulativ gissning.
// Oskar

Ogängad presta?
Att ventilen står i konstig vinkel beror nog mest på att slangen hamnat lite snett, drar man lite i ventilen när man lägger i slangen och sedan när man pumpar så hamnar den nog rakt. Men varför de inte har gängning vet jag inte... Men jag tror inte det är något större problem att det inte finns.

Ogängad presta?
bra.. designen är för att ni ska förstå att de där muttrarna och platshattarna inte behövs. de finns bara där av en anledning, och det är för att ni ska _våga_ cykla på cyklarna era.

grattis till vuxenvärlden!

Ogängad presta?
bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Gängor väger många microgram, sånt kan vi inte
> släpa på när vi ska plocka microsekunder.

Det är inte fråga om vikt utan, som micke s.. redan påpekat, helt onödigt med gängor eftersom man inte behöver använda vare sig nån mutter eller nån ventilhatt.
Att gänga ventilhalsen är som att gänga en spik.

/G

Ogängad presta?
GurraG skrev:
> Att gänga ventilhalsen är som att gänga en
> spik.

Det kallas skruv.

Ogängad presta?
Skall i sammanhanget påpekas att vissa pumpar, tex Barbieris kolfiberpump för viktmedvetna inte passar på gängade veltiler. För raceputtar är således endast ogängat som gäller...

Ogängad presta?
bruse skrev:
> GurraG skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Att gänga ventilhalsen är som att gänga en
> > spik.
>
> Det kallas skruv.

...och är vida överlägset spik.

Ogängad presta?
bruse skrev:
> GurraG skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Att gänga ventilhalsen är som att gänga en
> > spik.
>
> Det kallas skruv.

Jag förstår varför jag får hjälpa dig att skruva ibland :o)

/G

Tillbaka
Topp