Oh nein! Ein crappy U-turn Gabel!

• Trådstartare Trådstartare tkb
  • Start datum Start datum

tkb

Ny medlem
Nu var det så att jag beställde mig en Canyon Torque 9.0 häromsistens. Cykeln kom idag = glädje! Längtan efter en ny cykel har varit stor alltsedan moppeslynglarna snodde min gamla fina Bergamont. Sommaren har jag studsat runt på min gamla fula, för stora och numera helstela Scott med för låg markfrigång.

Jag har liksom inte kommit till nåt avslut och velat om vad jag skulle ha. Torque 9.0 låg bra till hela tiden men när Sparbuchen började så var det vad som behövdes för att tippa över till ett köp. Sagt och gjort. Order lagd.

I går kom mina fina XTR-pedaler som jag också beställde och idag kom cykeln. Superduper känsla att andaktsfullt hasa ut först hjulen och sedan resten av cykeln ur kartongen. Någonstans i fart med att skruva ihop cykeln inser jag att det står U-turn 115-130-145-160 typ på gaffeln! Vad är detta!? Har min fina 2-step *AIR* som jag väntat på (jag ville verkligen ha en luftgaffel) gått och blivit en U-turn med tung tråkig stålfjäder (jag vet att många av er gillar riktig fjäder, men jag ville ha *AIR*)?

På Canyons sajt står att det är en 2-step gaffel på 9.0:an. På bilden är det en 2-step. Men under "Austasstung" står det att det är en U-turn. Detta såg jag innan jag köpte vilket gjorde mig lite förbryllad, eftersom jag verkligen ville ha en 2-step. Därför ringde jag order hotlinen och frågade en person som tog sig tid att kolla upp saken (det intryck han gav mig typ: "vänta medans jag kollar"). Personen återkommer och säger att ja, det är en 2-step på 9.0. Ok, tänker jag, slarvfel på sajten bara. FR-Torquarna utom 9.0 har ju U-turn. Någon som missat att vanliga 9.0 ska ha 2-step.

Men nein, nein, nein! NEIN!!! Die Deutschen haben mir ein U-turn Gabel gesent! Ferdamte Scheisse!

För att inte vara så neggig så måste jag påpeka att hojen i övrigt är supernajs. Top-notch känsla på rubbet. Storleken sitter som en smäck. Kommer bli helt perfekt. Cykeln håller beräknad matchvikt på strax under 15 kg (typ 14,8 kg med pedaler +/- 0.1 kg). Dvs. "grattis" är på sin plats, men förbannade jävla skit att gaffeln kukade ur sig och förstörde lite av vad som var ämnat att bli en gjädjens dag.

Nå, vad ska jag göra? Uppenbarligen så ringer jag upp Canyon (ska höra med de trevliga svenska representanterna i Bålsta redan i morgon). Jag börjar bli orolig nu... Vad är det egentligen som gäller. På en plats så står det att det är en U-turn. På flera andra platser står det att det är en 2-step. Jag frågar innan köp och får försäkrat att det är frågan om en 2-step. Visst ska saken vara klar? Det ska vara en 2-step. Meken har skruvat dit fel gaffel helt enkelt.

Det var någon annan som köpt en Torque 8.0. Den *ska* också ha 2-step enligt vissa uppgifter (tror jag, måste undersöka saken). Du, vem det nu var, har din Torque 8.0 2-step eller U-turn? Någon annan som vet hur det ska/brukar vara får gärna upplysa mig.

En annan sak jag gärna vill veta är om detta betyder retur på hela cykeln eller om Canyon normalt kan byta bara gaffeln. Mycket lättare för mig att bara byta gaffel än att montera ned och packa om cykeln. Schysstaste vore om dom kan skicka en 2-step till Bålsta-gänget medan jag försiktigt kan puttra runt lite med U-turnen (naturligtvis så får jag låta bli att vurpa och repa den) och sen när dom får in min 2-step så åker jag och byter. Men så schyssta är dom kanske inte... Önsketänkande, eller?

Jäkla strul det ska vara med allt. Mycket för att jag är en strulpelle som alltid är så noga med allt. Men håll med om att det är skillnad på 2-step och U-turn? Eller ska jag lugna ner mig och glömma saken och lycklig cykla på med gaffeln jag fått?

Canyon.com om Torque 9.0, engelsk version:

"Featuring superb climbing ability thanks to a quickly adjustable Lyric 2-step suspension fork, the Torque also responds to the smaller stutter on rock-strewn trails."

Hur ska det nu gå med min superba klättringsförmåga?

Och för att korrigera mig själv lite, jag har ingen åsikt om Lyrik U-turn så det är fel att säga att den är crappy. Den är bara nåt annat än vad jag har beställt och den har stålfjäder där 2-step har luft. Jag har förresten lite emot U-turn. Jag gillar inte hela "skruva-till-fjädringsvägen-konceptet" känns helt onödigt. Helst skulle jag vilja ha en Lyrik solo air egentligen.

Rykten säger att 2-step:en ska ha tveksam kvalitet. Solo air och U-svängen har inte lika elaka rykten kring sig.

Bortsett från att förvilla med rykten om rykten har jag ingen uppfattning.

Jag tror att det har varit så mycket problem med 2-step att alla Canyon med Lyrik o Totem levereras med coil-gafflar tills RS kommit med en lösning på 2-step . Massor av tyskar har fått sina 2-step ombyggda till coil.

Hör med Canyon Sverige, om det är så att du får din gaffel ombyggd när RS fått fram delar som fungerar.

/Sockergubben

Mmm... ok. Kanske kan vara så. Hellre att dom hade bytt till en Solo air då. Jag använde aldrig låsningsjoxet jag hade på min gamla cykel. U-turn känns totalt onödigt. Alltså själva grejen med U-turn. Coil kanske jag kan leva med om jag slipper U-turn. Dock så såg jag fram emot att kunna variera hårdheten på fjädringen med en enkel justering av lufttryck.

Jag vill helt enkelt ha en AIR och det är vad jag anser mig ha beställt. Dock är jag inte dummare än att jag cyklar runt på denna gaffel tills en ombyggnad kan bli aktuell om det nu är som ni säger. Låter ju som bästa dealen man kan hoppas på under omständigheterna.

Men om det är som ni säger att solo air funkar men 2-step är skräp... Vore det inte lättare att bygga om en 2-step till solo eller bara helt enkelt låta bli att använda 2-step-funktionen? Varför ändra till U-turn, måste ju vara ett enormt ingrepp.

Tillbaka
Topp