Johan A sa:
Crossmax sa:
Jag har en Ripmo som jag kör en Fox 36 med Grip2 på. En grym gaffel som blev märkbart bättre när jag installerade en Luftkappe i den.
Det verkar vara en värstinggaffel men du upplever ändå en märkbar skillnad? Kan du förklara hur skillnaden upplevs? Om det går i ord? Alla som har installerat den verkar mer eller mindre helt lyriska, speciellt när jag kollade på recensionerna på TFTuned.
Låt oss börja från början: en Luftkappe kommer ge olika stor upplevd skillnad beroende på vilken gaffel du installerar den i, dvs den kommer ge mer eller mindre skillnad i en gammal RS, en ny RS med Debonair eller en Fox. Hur stor skillnad en Luftkappe gör beror helt enkelt på hur stor/liten den negativa luftkammaren är från början. Och där har min internetcykling lett mig till slutsatsen att de nya RS-gafflarna med Debonair redan kommer med en väl tilltagen neg kammare, varför LK inte kommer ge samma upplevda skillnad som i en RS utan Debonair eller en Fox. Jag tror också att standardstorleken på neg-kammaren är en stor del av anledningen till att de nya RS-gafflarna generellt anses mer plusha än motsvarande Fox.
Jag installerade alltså en Luftkappe (LK) i min Fox 36a och tycker att det klart förbättrade cykeln. Det är absolut ingen natt-och-dag-skillnad, men tillräckligt stor att jag faktiskt var förvånad över att jag kunde notera skillnaden på första turen. Och det jag noterade var inte någon märkbart upplevd skillnad i gaffelns finkänslighet i början av slaget (eller snarare, den skillnaden kan lika gärna tillskrivas att gaffeln genomgick en service och fick ovan nämnda Push lågfriktionstätningar). Den stora skillnaden var snarare hur gaffeln höll upp bättre i slaget utan att kännas hård. Effekten av detta är särskilt påtaglig när det är brant nedför och det kommer en kompression, där det innan LK kändes att gaffeln gick djupt ner i slaget med "OTB"-känsla (för att överdriva lite) som konsekvens. Med LK känns det som att gaffeln jobbar minst en cm högre upp i mellan-registret, vilket också bekräftas av o-ringen/sag-mätaren. Effekten kan väl snarast liknas vid att flacka ut gaffelvinkeln lite, och har gett mig högre förtroende att hålla högre fart in i stökiga partier.
Sätter man Luftkappens pris i relation till gaffelns så tycker jag det är en no-brainer-uppgradering (på en Fox 36).
Disclaimer: jag ökade lufttrycket med 5 psi / 8% i samband med LK-installationen, och justerade inte några tokens (hade inga innan, har inga nu).