- Oj (förlåt?) jag såg dig inte...

Gällande Teslas system.

Funktionen att inte köra över linjer är väldigt sporadisk, ibland funkar den och ibland inte. Även intressant att funktionen stängs av helt om man bryter mot reglerna för ofta, då måste man stanna och starta om bilen för att den ska gå igång igen.

Sen är sidokameran allt annat än tydlig, dels så har den något sjuttiotalssepia-filter på sig så färgerna är helt förvrängda, sen så är skärpedjupet obefintligt, omöjligt att avgöra avstånd genom att titta på kameran. Skulle säga att en vanlig backspegel är mycket bättre.

Senast ändrad:
Sidokamerorna var från början inte till för att visas utan bara för bilens självkörning och trafikvisualisering, så färgtemperaturen är väldigt knepig. Att man kan se dem på skärmen är en ren bonus som tillkommit i efterhand via en programuppdatering. De ersätter absolut inte sidospeglarna men man ser om det är något i döda vinkeln.

Håller med om att varningen för filavvikelse inte är 100%. Men att den stängs av om man gör den allt för upprörd har jag aldrig varit med om - iofs blinkar jag alltid. Den aktiveras ibland för mig när den tycker jag ligger för nära linjen däremot.

Ja dom tog ju idéen från Ioniq 6 och EV6, blir lite konstigt bara då man måste titta höger för att se om någon ligger bakom till vänster. S och X har ju en bättre lösning där.

Eller cyklister som tror att man ser dom när man svänger med sin skåpbil. Jag brukar alltid låta bilar passera när jag cyklar. Jag är rädd om mitt liv.
Hur gör du för att cykla i rusningstrafik? Antar att det blir mycket stillastående väntan innan korsningar eller vid infarter till snabbköpsparkeringar om du alltid ska låta bilar passera?

I gamla bilspel så försvann omkörda fordon. Väldigt praktiskt. Tyvärr verkar tankesättet satt sig i ryggmärgen hos många trafikanter. Kör om och glömmer bort. Man kanske är bortglömd innan fordonet ens avslutat omkörningen..
I såna scenarior som TS beskriver är min erfarenhet att 1/10 trafikanter beter sig så. Svänger utan att vara säker på att det är tomt. För mig var det ett trafikljus längs pendlingen hem från jobbet. Typ 1/10 bilister, i situationer där vi båda kommer fram till gröna trafikljus ungefär samtidigt, så svänger bilisten blint rakt över CB.
Min taktik är att antingen bromsa något så jag kan fortsätta bakom bilen, eller lägga in ett litet ryck för att därmed befinna mig tillräckligt långt före.
Den generella strategin är att försöka röra mig i trafiken så att bilister inte kan köra på mig ens om de skulle vilja..

När man väl fått in vanan att kolla på skärmen innan man svänger (enklast vid högersväng eftersom den är "på vägen" dit för blicken så är den grymt bra den vyn.

Sen ska ju bilen varna för om något är i döda vinkeln när man svänger också, har dock aldrig testat i skarpt läge..
Har läst ditt inlägg några gånger nu.. Skärmen? Ja, många kollar mobilskärmen, kanske också innan de svänger.. :-)

Och krypa ner i åldrarna, vad det verkar. Ny folksjukdom i vardande måhända?
Det är mobiltelefonernas fel! På de lite äldre är det dataspelen. Ytterligare lite äldre personer är skadade av discomusiken, eller var det punken. Dessförinnan är det förmodligen för mkt droger under hippieeran. Och innan det den fördärvande jazzen.

Socialstyrelsen är dock på gång med en uppdatering av sina rekommendationer efter att ha varit studieresa till USA.

Sen är sidokameran allt annat än tydlig, dels så har den något sjuttiotalssepia-filter på sig så färgerna är helt förvrängda, sen så är skärpedjupet obefintligt, omöjligt att avgöra avstånd genom att titta på kameran. Skulle säga att en vanlig backspegel är mycket bättre.

Igår fick jag en uppdatering som rättar till färgerna. Det är kalasbra nu. En sak mindre du kan irritera dig på.

Har inte fått uppdateringen än men jag har svårt att tro att den råder bot på det största problemet, nämligen att man inte kan avståndsbedömma på ett vettigt sätt

Från båda parter, förstås.

Fast nu var det en upphinnande bil som körde om och sedan svängde höger över CB. Svårt att skydda sig mot sådana. Tror inte cyklistens fart påverkar i någon större utsträckning.
Är väl det klassiska guldfisk problematiken, cyklist passerad. Syns inte, finns inte längre. Och jag tror att många bilister har dålig uppfattning om hur relativa hastigheten är. Och att man missbedömmer cyklistens hastighet att den kommer ikapp när man bromsar in.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp