OK att cykla på trottoar som vuxen?

vingelstyret

Ny medlem
Jag var ute på en löprunda i går kväll c:a 17:30 och blev förvånad över hur många vuxna (både cykelpendlare som motionärer på racercykel) som kom cyklande på den smala trottoaren mellan Alvik och Stora mossens IP. OBS det var inte någon delad gångbana/cykelbana utan en ganska smal trottoar. Tycker det är ok med barn som cyklar i långsamt tempo med vuxen som håller uppsikt.

Här i Östersund verkar de flesta tro att det är så det ska vara. I princip alla cyklister (med undantag för några av den snabbare typen) cyklar på trottoarerna, och bilister tutar rätt ofta på cyklister som cyklar på vägrenen. Dessutom bryr sig inte fotgängare om att cykelbanor är cykelbanor, utan går på dem precis hela tiden.

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Brännas ihjäl vet jag inte men iaf massmördas.

Eller åtminstone borde de brottas ner och sittas på en stund.

Cykla i gatan är livsfarligt
det borde vara så att det är fult tillåtet så länge man cyklar 10-15km/h max

Senast ändrad:
Skönt för er som bor i stora städer, där då cyklister på gångbanor är ert världsproblem.

I mindre städer (Borlänge i mitt fall) har vi på cykel och gångbanorna, traktorer, fyrhjulingar polisbilar!, moppar, enduroåkare, hästar med tillhörande skit, folk med hundar kopplade eller okopplade.
Värst av allt är snöskotrarna och nästan värst är rullskridskoåkare med viftande stavar.

vingelstyret skrev:
> Jag var ute på en löprunda i går kväll c:a
> 17:30 och blev förvånad över hur många vuxna
> (både cykelpendlare som motionärer på
> racercykel) som kom cyklande på den smala
> trottoaren mellan Alvik och Stora mossens IP. OBS
> det var inte någon delad gångbana/cykelbana utan
> en ganska smal trottoar. Tycker det är ok med
> barn som cyklar i långsamt tempo med vuxen som
> håller uppsikt.

Man kan väl köra moped och motorcykel på gångbanan också, om man kör försiktigt alltså? Bil borde väl också gå om det är en bred och fin gångbana?

Nej det är inte OK med vuxna cyklister på trottoarerna, jag brukar säja till, och tyvärr så leder det många gånger till ett tjafsande.

Vi hadde på "våran gata" en på körning av en äldre rullator beroende person,och det slutade inget bra hon dog.

Olämpliga förare , cyklister, gående kommer alltid att finnas

Frågan är i stället vad som är minst riskabelt

cyklisten vill jag säga utsätter sig mångdubbelt mer fara i väggrenen än vad cyklisten utsätter de gående vid trottoar åkning.

Det bör också tilläggas att bilförare gärna inte vill se cyklisterna i vägrenen där dom stör trafikrytmen.

Dok ska tilläggas att hastigheten är avgörande man bör som jag sa tidigare endast köra 10-15km/h max. de cyklister som vill köra snabbare får göra det i "självmords zonen" den så kallade väggrenen.

Angående kvinnan med rollator faller så klart under åtals möjlighet.
kör man för fort, berusad eller gör något annat som påverkar ens uppmärksamhet så bör man åtalas.

Egentligen är detta ett statsplanerings problem
där man bör anpassa gator och trottoarer så det alltid finns 3 zoner
Gator kan göras enkelriktade för att ge mer plats åt fler zoner

Hela problemet ligger i att cyklisterna inte har någon zon då varken bilister eller gående vill se dem när 3 zonen saknas. denna grundläggande konflikt är olöst och där av är det som i dag

Ska vi se fler som ställer bilen och cyklar i stället måste detta lösas

Kupa skrev:
> Bränn upp dem, allihop. Eller brotta ner, det är
> bara att välja.

Så länge det sitts på dem bara.

Barn får cykla på trottoaren så länge cykeln är en leksak och inte räknas som ett transportmedel, jag ser min cykel som en leksak och blir aldrig vuxen alltså får jag cykla på trottoaren!

LEJJP skrev:
> cyklisten vill jag säga utsätter sig
> mångdubbelt mer fara i väggrenen än vad
> cyklisten utsätter de gående vid trottoar
> åkning.
>
> Det bör också tilläggas att bilförare gärna
> inte vill se cyklisterna i vägrenen där dom
> stör trafikrytmen.

Man ska inte cykla i vägrenen! Man ska cykla så att man är synlig, inte tränga ut sig på kanten. Det är mycket säkrare att som cyklist ta den plats man behöver i trafiken. Du blir synligare och behöver inte halka ned i grus och galler hela tiden.

LEJJP skrev:
> Olämpliga förare , cyklister, gående kommer
> alltid att finnas
>
> Frågan är i stället vad som är minst
> riskabelt
>

fast det ena ursäktar väll inte det andra? :D så bara för att cyklisten riskerar att mejas ner av bil, så ska gångtrafikanten acceptera att nästan bli nermejad av cyklisten när denna kör på trottoar som inte är avsedd för cykel

nope! barn får cykla på trottoaren men vuxna ska fantamigarsle cykla på "för ändamålet avsedd plats". lika dumt som att cykla rätt ut på övergångsställe i tron att alla som vistas på övergångsställe har "förkörsrätt".... Höll på att klippa en äldre herre i norrköping i dag och det var varkenskoj för honom eller mig!

mmmrrrr skrev:
> Man ska inte cykla i vägrenen! Man ska cykla så
> att man är synlig, inte tränga ut sig på
> kanten. Det är mycket säkrare att som cyklist ta
> den plats man behöver i trafiken. Du blir
> synligare och behöver inte halka ned i grus och
> galler hela tiden.

Stämmer bara ibland.
Inte alla bilister delar åsikten att man bör hålla vingelavstånd eller avstånd öht för den delen. Som oskyddad är det bara att hålla undan så gott det går i vissa lägen. Man är liksom inte så sugen att "hålla på sin rätt" med kroppen som insats.

Jag brukar ibland finna mig plötsligen cykelandes på trottoarer titt som tätt i Stockholm. I de fallen så har jag börjat på en cykelbana och som senare blivit en trottoar. Utan några som helst skyltar eller dylikt. Det finns nog någon samhällsplanerare som tyckte att den trafiklösningen för cyklister var briljant, med resultatet av att cyklist efter cyklist cyklar fel.

Obs! nu säger jag inte att detta var fallet i det ursprungliga fallet, men jag förstår folk som cyklar på trottoaren då inte cyklister är välkomna trafikanter på Sveriges vägar längre. Och skulle man missat en cykelbana och blir påkörd så verkar det enligt Sveriges domstolar vara cyklistens fel.

Jensen skrev:
> LEJJP skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Olämpliga förare , cyklister, gående kommer
> > alltid att finnas
> >
> > Frågan är i stället vad som är minst
> > riskabelt
> >
>
>
> fast det ena ursäktar väll inte det andra? :D
> så bara för att cyklisten riskerar att mejas ner
> av bil, så ska gångtrafikanten acceptera att
> nästan bli nermejad av cyklisten när denna kör
> på trottoar som inte är avsedd för cykel

Ja sa inta att det ursäktade, barra att det totalt set är bättre
och oftast när man gör saker i samhället väljer man det alternativ som gör minst skada

Sedan kör en bil aldrig under 30km/h oftast övre 50km/h
Hamna under en bil eller i värsta fall lastbil har man ren tur om man överlever
kroka med en cyklist innebär oftast inte livshotande skador(jo undantag finns)

man bör tillåta trottoar cykling, men man bör samtidigt vara hård med fotcyklings böter även bör oaktsamhet i trafik användas flitigt, som borde med lätthet delas ut som visa cyklister beter sig.

De som är i mot trottoar cykling är/gör oftast:
hänvisar till lagen, som inte alltid följer logiken och det finns många kontraproduktiva lagar.
Ser bara cykel-ligisterna.
Cyklar ofta inte skälva och då väljer det som är bekvämast för dem.

Senast ändrad:
Snuten skrev:
> Stämmer bara ibland.
> Inte alla bilister delar åsikten att man bör
> hålla vingelavstånd eller avstånd öht för den
> delen. Som oskyddad är det bara att hålla undan
> så gott det går i vissa lägen. Man är liksom
> inte så sugen att "hålla på sin rätt" med
> kroppen som insats.

När du lägger dig ute i vägrenen och gömmer dig höjer du bara riskerna när det kommer sten, galler, parkerade bilar, vägrenen plötsligt minskar eller något annat får dig att plötsligt behöva åka ut på vägen för att inte stå på näsan. Bilister som ligger bakom tror att du kommer att fortsätta ligga i vägrenen, vilket du inte realistiskt kommer göra. Om du redan ligger på vägen och visar att du finns där får du ett mycket mer förutsägbart beteende. Ja, du kanske irriterar bilister, men nej, du kommer inte bli påkörd. Och frågar du vilken bilist som helst säger han nog att han hellre kör långsamt tills det är säkert att köra om (vilket sällan är lång tid) än kör ihjäl någon.

Om det är för trångt för att dela samma körfält med bilarna är det enda förnuftiga valet att ta upp ett helt körfält. Lägg dig i mitten. Åk säkert.

Cyklar hellre där man inte får än att riskera att bli påkörd av ett fyllo. Dessutom är det väl bara att hålla utsikt efter fotgängare och cykla ner på vägen om det kommer en sådan. Det är inte direkt ovanligt att fotgängarna går på cykelvägen om det är en delad gång/cykelväg så en arg fotgängare ger jag inte mycket för.

Om jag cyklar med min 3,5 åriga dotter i cykelstolen, tycker ni då det är rätt eller fel att cykla på trottoaren?
Jag hade aldrig valt att cykla på vägen om det fanns ett annat alternativ.

Gilgo77 skrev:
> Om jag cyklar med min 3,5 åriga dotter i
> cykelstolen, tycker ni då det är rätt eller fel
> att cykla på trottoaren?
> Jag hade aldrig valt att cykla på vägen om det
> fanns ett annat alternativ.

På trottoaren i 30 knyck med fullt med fotgängare: fel
På trottoaren i 5-10 knyck, inga eller få fotängare: rätt
Enkelt va?

jag håller faktiskt med de första inläggen. Vuxna ska inte cykla på trottoaren, oavsett trafikmiljö osv. Är det tight då får man lära sig ta plats och synas som trafikant men man cyklar inte på trottoaren.

Jag kan tänka mig knuffa omkull folk som cyklar på trottoarer och gågator.

mmmrrrr skrev:
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Stämmer bara ibland.
> > Inte alla bilister delar åsikten att man bör
> > hålla vingelavstånd eller avstånd öht för
> den
> > delen. Som oskyddad är det bara att hålla
> undan
> > så gott det går i vissa lägen. Man är
> liksom
> > inte så sugen att "hålla på sin rätt" med
> > kroppen som insats.
>
> När du lägger dig ute i vägrenen och gömmer
> dig höjer du bara riskerna när det kommer sten,
> galler, parkerade bilar, vägrenen plötsligt
> minskar eller något annat får dig att plötsligt
> behöva åka ut på vägen för att inte stå på
> näsan. Bilister som ligger bakom tror att du
> kommer att fortsätta ligga i vägrenen, vilket du
> inte realistiskt kommer göra. Om du redan ligger
> på vägen och visar att du finns där får du ett
> mycket mer förutsägbart beteende. Ja, du kanske
> irriterar bilister, men nej, du kommer inte bli
> påkörd. Och frågar du vilken bilist som helst
> säger han nog att han hellre kör långsamt tills
> det är säkert att köra om (vilket sällan är
> lång tid) än kör ihjäl någon.
>
> Om det är för trångt för att dela samma
> körfält med bilarna är det enda förnuftiga
> valet att ta upp ett helt körfält. Lägg dig i
> mitten. Åk säkert.

Du har såklart rätt mmrrrr - i princip. Praktiken är alltid mera nyanserad och som det heter på nysvenska "spännande".

Har själv varit nära på att sugas in mellan bil och släp då en polsk långtradare på väg till färjan i Trelleborg inte tyckte att mitt liv var värt vatten. Jag låg då precis längs vägbanans kantlinje på en landsväg mellan Svedala och Trelleborg och hade ytterligare en slags "miniväggren" (vet inte vad det kallas men det var inte en fullbred väggren) till höger om mig. Att jag skulle kunna ta upp hela vägbanan var naturligtvis uteslutet i detta fallet, men jag tänkte ungefär som du och ville ha visst vingelavstånd till diket.

Efter den omkörningen valde jag dock att gå ut till höger i "miniväggrenen" resten av vägen, trots risk för att köra på diverse skit som samlas där och trots risken för omkörningar när det egentligen var olämpligt.

Numera undviker jag den väger öht. Kanske har det blivit 2+1 förresten, jag tror jag hörde något om det?

Men som sagt, jag håller med dig i princip.

kaj a skrev:

> Jag kan tänka mig knuffa omkull folk som cyklar
> på trottoarer och gågator.

Jag cyklar inte på trottoar. Men trevlig medmänniska du verkar vara då...

kaj a skrev:

Älskar sån logik; Någon gör fel, så då kan jag göra lika fel... Det gör alltid värden bättre.
Som någon skrev tidigare, i Sthlm hamnar man ibland på trottoarer när cykelbanan plötsligt försvinner tex.
Gågator har också hänt att jag cyklat på, långsamt i gångfart i princip. Skulle någon idiot då komma och försöka knuffa omkull mig skulle jag bli redigt förbannad.

okej, jag reviderar. Ser jag nån som kommer cyklande på trottaren så kan jag tänka mig att aktivt ställa mig i dennes väg. Tills vederbörande antingen väjer ut i vägen, cyklar på mig eller trillar ikull.

Men skaffa er en hobby och sluta bitcha på nåt som är rätt oskyldigt. Bor i centrala Stockholm och cyklar ofta. Aldrig på trottoar iofs. Går på gatorna också, men har aldrig varit med i någon olycka.

Glömde att jag kör mc också ca 800 mil om året.. samma sak där.

Håll ögonen öppna och var glad! Aggresivitet mot medmänniskor som inte förstår att de gör fel eller att du inte vågar säga nåt konstruktivt är dumt. Kommer bara ta energi från dig som ondgör dig!

Att knuffa omkull cyklister på trottoaren verkar ungefär lika vettigt som att tackla fotgängare som går på cykelbanan. Kan man inte bara ha lite överseende med varandra istället? :-/

staine skrev:

> På trottoaren i 30 knyck med fullt med
> fotgängare: fel
> På trottoaren i 5-10 knyck, inga eller få
> fotängare: rätt
> Enkelt va?

Varje dag och två gånger på söndag. Gärna med tillägget att man bör visa extrem hänsyn vi cykling på gångbana.

När man vinglar fram i gåfart med unge i barnstol är det inte skoj att ge sig ut i cirkulationsplatser med aggressiva, stressade och sms:ande nollåttor bakom ratten. Hellre trottaren i lugn fart, för att nu ge ett exempel.

kaj a skrev:
> okej, jag reviderar. Ser jag nån som kommer
> cyklande på trottaren så kan jag tänka mig att
> aktivt ställa mig i dennes väg. Tills
> vederbörande antingen väjer ut i vägen, cyklar
> på mig eller trillar ikull.

Moget. Vi kallar er mottrafikanter.

kaj a skrev:
> okej, jag reviderar. Ser jag nån som kommer
> cyklande på trottaren så kan jag tänka mig att
> aktivt ställa mig i dennes väg. Tills
> vederbörande antingen väjer ut i vägen, cyklar
> på mig eller trillar ikull.

Där jag kommer ifrån kallas sådana människor för "Gubbdjävlar" och de kommer ofta tillsammans med en tant som ser ut att skämmas.
Hoppas du nyktrar till nån gång och börjar uppföra dig som en civiliserad människa. Annars brottar jag ner dig och sätter mig på dig!

Så för att det är så farligt att cykla på gatan så ska ni få lov att göra det på trottoarerna istället? Visa isåfall hänsyn och gå av cykeln och led den istället.
Gångbana och trottoarer är avsedda för gående, punkt. Eller har det kommit nya regler?

kaj a skrev:

>

Jag kan tänka mig att råka träffa dig med mitt slanglås.

Förstår inte att cyklister som tycker att det är farligt att cykla på vägen,och därför väljer trottoaren, dom tycker tydligen att det är ok försätta andra i fara, medans dom själva skall skyddas, och till stöd för det så används brott mot lagen.

Vet inte om det är en trend här på forumet, att vara tvärtimot dvs brotta ner barn och skrämma dom,för att sedan ta cykeln på trottoaren, tacka fan för att cyklister blir paria i samhället.

Claes skrev:
> Eller har det kommit nya regler?

jajavisst se mitt inlägg ovan.

Kan faktiskt inte förstå hur man kan riskera att cykla med små barn i Stockholms cykeltrafik. Har även sett pappor som pratar i mobil med barn i cykelstol.

Visst kan de göra det, men hur smart är det? Skulle jag aldrig få för mig. Måste vara vänstermuppar

kaj a skrev:
>

Lyteskomik på hög nivå.

Tips: om man inte förstår reglerna så ska man hålla låg profil.

Jag är för lag och ordning och regler är till för att följas.

Men problemet här är ju tyvärr att denna lag är anpassad för en teoretisk, svartvit värld. Men där ute i verkligheten så finns det gråskalor.

Sunt förnuft är ju också en ganska subjektiv term så det är inte riktigt tillämpbart i diskussionen. Men däremot går det ALLTID att behandla sina medmänniskor med respekt och vänlighet, tror man kan lösa många problem på det sättet.

Det borde gubbj-n med hund som tog upp 2,5 meter trottoar, tänkt på i morse innan han svor o hytte med näven åt mig... särskilt med tanke på vad mitt alternativ var... tvåfilig 50-gata som lämnar 20 cm över åt cyklister.

Jag cyklade i snigelfart för att inte skrämma hans hund:)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp