OK att cykla på trottoar som vuxen?

Jag blev stoppad av polisen då jag medvetet körde på trottoaren med min 8-årige son. Orsaken till att jag befann mig där var att jag bedömde det som livsfarligt att cykla på gatan.

Polisen förstod situationen och lät mig fortsätta...

Alla är vi barn i början, oavsett ålder.
Det fantastiska med cykeln är ju att det finns en hoj för alla, en nivå för alla, användningsområde för alla. Det är galet att kräva samma regler av någon som kör 10 km i timmen på ett härke som av den som kör 30+ på en ögonsten.
Det är väl utmärkt om de som rullar i 10km också vågar sig ut, vem vet, en dag är de kanske uppe i 20 och vågar ta cykelbanan.
Oavsett var man är måste man givetvis behärska sitt fordon och sitt vägval, med utrymme för de felåkningar o misstag som alla gör.

Min vän säger att det är läskigt att cykla i vasa-viktoria-allén (göteborg). Det tycker jag med. Hon för att det är för många som cyklar fort, jag för att det snurrar fotgängare o sommarcyklister överallt. Hon undviker att cykla i stan och letar febrilt cykelbanor, jag undviker fotgängare och tar bilväg eler cykelbana beroende på vad som passar. För henne vore det så mycket enklare om hon fick rulla fram på avenyns breda trottoarer, och skulle inte störa någon annan än Vän av Ordning.
Jag ska verkligen inte vara på trottoarer, då skulle jag nästan, men bara nästan, vara förtjänt av ett möte med kaj a.
(Vänta bara tills kaj a går på min cykelbana. Då jävlar.)

kaj a skrev:
-------------------------------------------------------
> okej, jag reviderar. Ser jag nån som kommer
> cyklande på trottaren så kan jag tänka mig att
> aktivt ställa mig i dennes väg. Tills
> vederbörande antingen väjer ut i vägen, cyklar
> på mig eller trillar ikull.

När jag rullar ner till hagatoppen på DHn med hjälmen på styret så cyklar jag alltid på trottoaren och hälsar glatt på alla jag möte. När jag grenslar räcern så cyklar jag på gatan även om det finns cykelbana, hälsar inte på någon och ser sur ut.

Borde det inte vara tvärt om, barnen som inte får cykla på trottoaren. En vuxen lär ju rimligtvis ha bättre uppmärksamhet, omdömme och kontroll över cykeln och på så sätt inte utsätta fotgängarna där för fara.

Seriöst, cyklar man i rimlig fart kan man utan problem stanna till fullt stop på samma sträcka som en fotgängare gör på 2 fotsteg, jag ser inte hur det på något sätt kan utsätta någon för fara. Håll marginaler och låg fart så är det inga problem :) Dom som susar fram i 30 knyck bara centimeter ifrån andra borde nog dock räkna med att en dag få paraply i hjulet.

vingelstyret skrev:
> Jag var ute på en löprunda i går kväll c:a
> 17:30 och blev förvånad över hur många vuxna
> (både cykelpendlare som motionärer på
> racercykel) som kom cyklande på den smala
> trottoaren mellan Alvik och Stora mossens IP. OBS
> det var inte någon delad gångbana/cykelbana utan
> en ganska smal trottoar.

Vilken trottoar är det ? den smala trottoaren som går parallellt med spårvagsspåret på alviksvägen (högersidan efter statoilmacken) är markerad som cykelbana när man kommer från alviksplan.

Bud Spencer skrev:
> Jag är för lag och ordning och regler är till
> för att följas.
>
> Men problemet här är ju tyvärr att denna lag
> är anpassad för en teoretisk, svartvit värld.
> Men där ute i verkligheten så finns det
> gråskalor.
>
> Sunt förnuft är ju också en ganska subjektiv
> term så det är inte riktigt tillämpbart i
> diskussionen. Men däremot går det ALLTID att
> behandla sina medmänniskor med respekt och
> vänlighet, tror man kan lösa många problem på
> det sättet.
>
> Det borde gubbj-n med hund som tog upp 2,5 meter
> trottoar, tänkt på i morse innan han svor o
> hytte med näven åt mig... särskilt med tanke
> på vad mitt alternativ var... tvåfilig 50-gata
> som lämnar 20 cm över åt cyklister.
>
> Jag cyklade i snigelfart för att inte skrämma
> hans hund:)

Alla lagar är väl svart och vitt, som tur är, så sluta att cykla på trotoaren, det blir ju inte bättre för att du utsätter andra för faror, bara för att du vill inte utsätta dej själv för fara.

Då och då känns det som om man i Sverige är Schrödingers cyklist. Omöjligt att med skyltning och sunt förnuft veta om det man cyklar på är cykelbana eller trottoar. Ofta får man en aha-upplevelse när man kör på någon trång och tät trafikerad vägbana eftersom det inte fanns någon cykelbana. Sedan när man kommer till en korsning tittar man sig över axeln och ser vad då, jo, skyltat dubbelriktad cykelbana.

kaj a skrev:
> okej, jag reviderar. Ser jag nån som kommer
> cyklande på trottaren så kan jag tänka mig att
> aktivt ställa mig i dennes väg. Tills
> vederbörande antingen väjer ut i vägen, cyklar
> på mig eller trillar ikull.

Jag stötte på en som du i vintras. Denne tyckte att jag skulle cykla ute på vägbanan där det pga vägbygge inte fanns en cykelbana, dessutom var vägen avsmalnad och fylld med massa modd. Det istället för att en kort bit använda cykelbanan fast då (tyvärr) i fel riktning.

Jag försökte förklara att jag minst 2 ggr nästan blivit nedkörd av bilar och därför valde cykelbanan för att inte riskera mitt liv... Inget gehör. Riktigt obehaglig människa.

Kan tillägga att han sedan gick i cykelbanan framför mig och hotade att knuffa omkull mig ifall jag cyklade om honom.

Jag kommer aldrig riskera mitt liv för att göra en knasboll till viljes.

squarepusher skrev:
> kaj a skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > okej, jag reviderar. Ser jag nån som kommer
> > cyklande på trottaren så kan jag tänka mig
> att
> > aktivt ställa mig i dennes väg. Tills
> > vederbörande antingen väjer ut i vägen,
> cyklar
> > på mig eller trillar ikull.
>
>
> Jag stötte på en som du i vintras. Denne tyckte
> att jag skulle cykla ute på vägbanan där det
> pga vägbygge inte fanns en cykelbana, dessutom
> var vägen avsmalnad och fylld med massa modd. Det
> istället för att en kort bit använda cykelbanan
> fast då (tyvärr) i fel riktning.
>
> Jag försökte förklara att jag minst 2 ggr
> nästan blivit nedkörd av bilar och därför
> valde cykelbanan för att inte riskera mitt liv...
> Inget gehör. Riktigt obehaglig människa.
>
> Kan tillägga att han sedan gick i cykelbanan
> framför mig och hotade att knuffa omkull mig
> ifall jag cyklade om honom.
>
> Jag kommer aldrig riskera mitt liv för att göra
> en knasboll till viljes.

Polisanmälan. Olaga hot smäller högre än en liten trafikförseelse.

Det mest intressanta är att det uppenbarligen finns gott om folk som är beredda att försvara trottoarerna med våld här i sverige. För något som i andra länder är fullt lagligt. Är man så uppfylld av önskan att knuffa folk av trottoaren så att man är beredd att bryta andra (värre) lagar... hur kommer då dessa människor agera när de åkert till länder där man får cykla på trottoaren? Som i Oslo till exempel.

För det är ju uppenbart att det är nåt mer som stör än att lagen bryts när man själv är beredda att bryta mot den.

Stalle

Senast ändrad:
squarepusher skrev:
> kaj a skrev:
> -----
> > okej, jag reviderar. Ser jag nån som kommer
> > cyklande på trottaren så kan jag tänka mig
> att
> > aktivt ställa mig i dennes väg. Tills
> > vederbörande antingen väjer ut i vägen,
> cyklar
> > på mig eller trillar ikull.
>
>
> Jag stötte på en som du i vintras. Denne tyckte
> att jag skulle cykla ute på vägbanan där det
> pga vägbygge inte fanns en cykelbana, dessutom
> var vägen avsmalnad och fylld med massa modd. Det
>
> Jag försökte förklara att jag minst 2 ggr
> nästan blivit nedkörd av bilar och därför
> valde cykelbanan för att inte riskera mitt liv...
> Inget gehör. Riktigt obehaglig människa.
>
> Kan tillägga att han sedan gick i cykelbanan
> framför mig och hotade att knuffa omkull mig
> ifall jag cyklade om honom.
>
> Jag kommer aldrig riskera mitt liv för att göra
> en knasboll till viljes.

Men du hade väl kunnat kliva av cykeln och leda den till fots om det nu handlade om en så kort sträcka...?? Varför provocera griniga gubbar i onödan?
:-)

squarepusher skrev:
> kaj a skrev:
Det
>

Cykelbanor är per definition dubbelriktade. Det tål att tänkas på. Så kan man ju uppvisa gott omdöme och cykla på rätt sida men det säger inte lagen något om.

Atlas skrev:
> squarepusher skrev:
> -----
> > kaj a skrev:
> >
>
> Det
> > istället för att en kort bit använda
> cykelbanan
> > fast då (tyvärr) i fel riktning.
> >
>
> Cykelbanor är per definition dubbelriktade. Det
> tål att tänkas på. Så kan man ju uppvisa gott
> omdöme och cykla på rätt sida men det säger
> inte lagen något om.

Eh, va? Många cykelbanor här i Göteborg är enkelriktade, med pil i marken, skylt för att upplysa om detta. Jag har flera gånger sett cykelpolisen stå och bötfälla cyklister på fel sida på sådana cykelbanor.

Allt beror väl på hur smal trottoaren är och om det är säkrare för mig som cyklist att cykla i körbanan eller inte.

Sedan har jag både vita och svarta strumpor när jag cyklar, dock inte samtidigt.

Vilken trottoar är det ? den smala trottoaren som går parallellt med spårvagsspåret på alviksvägen (högersidan efter statoilmacken) är markerad som cykelbana när man kommer från alviksplan.

Det var den smala trottoaren till höger efter Statoilmacken. Den är markerad som cykelbana innan den övergår till en smal trottoar. På vänstersidan finns en bredare trottoar som är uppdelad cyklist resp fotgängare. Själv brukar jag använda den. Brukar också när cykelbana övergår till trottoar svänga ned på bilvägen för att slippa cykla på smala trottoarer. Blev därför förvånad när jag mötte flera relativt snabbcyklande (C:a 20-25km/h) vuxna cyklister på nämnda trottoar. Att barn i skolåldern cyklar på trottoar har jag inga problem med! Till saken hör också att bilvägen var 50-väg som sedan övergår till 30 km.

Fick jag en sådan bot skulle jag inte skriva på. Det kan ju förstås regleras i lokala trafikföreskrifter men generellt så saknar dessa skyltar laga verkan.

Pil i gatan är inte ett vägmärke. Vägmärken skall vara riktigt utplacerade för att gälla. Polisen chansar vilt.

slice me nice skrev:
> Atlas skrev:
> -----
> > squarepusher skrev:
> >
>
> > -----
> > > kaj a skrev:
> > >
> >
>
> >
> > Det
> > > istället för att en kort bit använda
> > cykelbanan
> > > fast då (tyvärr) i fel riktning.
> > >
> >
> > Cykelbanor är per definition dubbelriktade.
> Det
> > tål att tänkas på. Så kan man ju uppvisa
> gott
> > omdöme och cykla på rätt sida men det säger
> > inte lagen något om.
>
> Eh, va? Många cykelbanor här i Göteborg är
> enkelriktade, med pil i marken, skylt för att
> upplysa om detta. Jag har flera gånger sett
> cykelpolisen stå och bötfälla cyklister på fel
> sida på sådana cykelbanor.

Atlas skrev:
> Fick jag en sådan bot skulle jag inte skriva på.
> Det kan ju förstås regleras i lokala
> trafikföreskrifter men generellt så saknar dessa
> skyltar laga verkan.
>
> Pil i gatan är inte ett vägmärke. Vägmärken
> skall vara riktigt utplacerade för att gälla.
> Polisen chansar vilt.

Du har rätt vad gäller pil i gatan, men det sitter också enkelriktatskyltar på diverse platser utmed vägen. Nåväl, detta ingår inte i TS ursprungliga fråga, så vi lämnar det därhän.

Japp,jag släpper det gärna då jag varken är rättshaverist eller lagboksnagelfarare. Men rekommendationen att inte signa på står jag för. Det räcker nämligen inte heller med skyltar, inte ens korrekt placerade , för att det skall finnas lagrum för böter. För att skyltarna skall gälla skall trafikmiljön i området fylla en hel radda parametrar vad gäller klassning och farbarhet. Det är dessa många parametrar som gjort det omöjligt att lagstadga om generell enkelriktning av cykelbanor.

Så, skriv inte på böter på cykeln så vidare du inte cyklar på vanliga vägen, där är trafikmiljön certifierad och skyltarna gäller. Iallafall nästan alltid.

Och att det är olagligt att cykla (lekfordon är inte cykel även om de kan se sådana ut och straffmyndighet inträffar vid 15 år ålder) på trottoaren är ju inga frågetecken om. MEN - jag lämnar inte omdömet hemma när jag lämnar lägenheten så ibland bryter jag mot lagen för att det är rätt sak att göra. Men så tänker jag heller inte i svart-vitt.

Totteman skrev:
> Allt beror väl på hur smal trottoaren är och om
> det är säkrare för mig som cyklist att cykla i
> körbanan eller inte.

Huruvida det är säkert för fotgängarna spelar väl ingen roll?

ahh, många som använder mig som exempel på både gubbjävel och svart/vitt här, kul! Nu är det ju inte så enkelt såklart, självklart ska barn kunna cykla på trottoaren, och då cyklar föräldern med. Det går ju ändå inte så fort. Självklart finns det vägarbeten och andra trängande anledningar.

Men vad jag reagerar på är vuxna kapabla vanliga människor som framför sin cykel på gågata, trottoar eller liknande. Vart är problemet? En bilist får inte köra på platsen, det går att ta sig fram utan kryssa mellan fotgängare, men cyklister tar gärna chansen. Det gör ju inget att vi bryter mot lagen, det är ju ingen fara.

Överlag är det en jäkligt trist inställning till resten av samhället och de problem som vi cyklister får utstå på vägen får vi skylla oss själva för. Agerar vi som barn på gågatan så antas vi vara barn när vi cyklar på vägen också.

Tille skrev:
> Totteman skrev:
> -----
> > Allt beror väl på hur smal trottoaren är och
> om
> > det är säkrare för mig som cyklist att cykla
> i
> > körbanan eller inte.
>
> Huruvida det är säkert för fotgängarna spelar
> väl ingen roll?

Hmm, intressant fråga...eller hur?

Om vi säger så här då...

Eftersom jag cyklar mycket så är jag inte intresserad av att utsätta mig eller andra för fara. Jag väljer att cykla där det är säkrast för mig och andra. Om jag cyklar på en trottoar så använder jag min ringklocka, som jag självklart har monterat på styret, och jag plingar i god tid. Anledningen till att jag plingar i god tid är helt enkelt att jag vet att de som ska uppmärksammas på att det kommer en cyklist ofta beter sig som en skock yra hönor (inget ont om hönor). De springer fram och tillbaka, innan de har flyttat på sig så att jag med låg fart kan passera dem. Att barn flyttar sig från den ena sidan till den andra sidan av gångvägen, trots att jag kommer precis framför dem beror på att de inte kan hantera situationen. De agerar orationellt. De vill ibland till samma sida som mamma, trots att mamma kanske säger åt dem att stanna kvar på den andra sidan.

Jag plingar i tid. Jag anpassar min hastighet så att jag kan stanna eller väja åt sidan oavsett vad fotgängarna gör. Jag gör vad jag kan för att ha ett säkert beteende, oavsett om jag cyklar på cykelbanan eller ute i rafiken.

Jag cyklar med vad jag tycker är en ödmjuk inställning.

Om trottoaren är smal så cyklar jag i trafiken.

Hoppas att det är svar på frågan.

Jag tycker att logiken haltar för många.

Om man resonerar som så att de cyklister som är osäkra, och cyklar långsamt, skall tillåtas att cykla på trottoar/gångbana, alltså utrymme avsett enbart för gångtrafikanter.

Skall man då tillåta att osäkra, långsamma, bilister kör på cykelbanan? Jag menar, de är ju ivägen, och riskerar att bli påkörda om de kör bland andra bilister.

Härikring där jag bor börjar trottoarer bli mindre och mindre vanliga, så problemet med cykelister på trottoaren är minskande, de ersätts i stor utsträckning med kombinerade gång och cykelbanor, som har sin egen problematik.

Totteman skrev:
> Hoppas att det är svar på frågan.

Väldigt utförligt, tack! :-)

Jag har bara en fundering kvar och den gäller inte primärt dig utan generellt. Det är det här med att plinga när man cyklar på ett "felaktigt" sätt/ställe. Senast idag såg jag det vid Solna station.

Man kan se det som att man gör det för att bara varna/uppmärksamma andra trafikanter, men det uppfattas ofta som att man vill att de andra trafikanterna ska flytta på sig eller åtminstone anpassa sig till den som plingar. Och det är ju knappast rimligt när man cyklar på t ex trottoaren eller som vid Solna station imorse när cyklisten hade väjningsplikt.

Tille skrev:
> Totteman skrev:
> -----
> > Hoppas att det är svar på frågan.
>
> Väldigt utförligt, tack! :-)
>
> Jag har bara en fundering kvar och den gäller
> inte primärt dig utan generellt. Det är det här
> med att plinga när man cyklar på ett "felaktigt"
> sätt/ställe. Senast idag såg jag det vid Solna
> station.
>
> Man kan se det som att man gör det för att bara
> varna/uppmärksamma andra trafikanter, men det
> uppfattas ofta som att man vill att de andra
> trafikanterna ska flytta på sig eller åtminstone
> anpassa sig till den som plingar. Och det är ju
> knappast rimligt när man cyklar på t ex
> trottoaren eller som vid Solna station imorse när
> cyklisten hade väjningsplikt.

Haha, en av de få sakerna jag fortfarande irriterar mig på i trafiken. Om man nu är ute på djupt vatten eller cyklar på trottoaren eller går i cykelbanan eller kör mot rött eller leker lax över västerbron så får man fan göra det med lite finess.

Jag rullade i knapp promenadtakt på 5 meter bred trottoar när en gubbe på väg mot mig stegade snett över hela trottoaren för att komma inom räckhåll för att sedan sparka på min cykel. Jag stannade tvärt vände mig om och sparkade honom i röven. Han skulle till att bjuda upp till stryk men jag var 15 år yngre och klart större så han ångrade sig tvärt. Han föreslog att polis skulle tillkallas varpå jag erbjöd mig ringa. Då gick han muttrande iväg. Vi skildes inte som vänner.

;~}

kaj a skrev:

> Men vad jag reagerar på är vuxna kapabla vanliga
> människor som framför sin cykel på gågata,
> trottoar eller liknande. Vart är problemet?

Du verkar fortfarande inte förstått att man får cykla på en gågata? Förvisso bara i låg hastighet, men man får likväl cykla där.

> Överlag är det en jäkligt trist inställning
> till resten av samhället och de problem som vi
> cyklister får utstå på vägen får vi skylla
> oss själva för. Agerar vi som barn på gågatan
> så antas vi vara barn när vi cyklar på vägen
> också.

"Agera som barn på gågatan" är det att knuffa eller hindra cyklister som cyklar där, eller vad syftar du på?

Sjukt att en sådan här jävla tråd kan komma till på ett cykel forum.

Behandla cyklister med samma respekt som bilister så finns inte problemet, grundproblemet är att all jävla cykelplanering i Sverige är ett jävla skämt. Den är icke existerande. Det finns inte en enda OK cykelväg i hela Sverige INTE en enda. Allt är halvmesyrer, allt. Inte en enda enkelriktad gata i 3 enkelriktade nivåer för alla trafikanter i vardera riktning.

Att det finns gubbjävlar som Kaj här på forumet är skrämmande. Puttar du mig kaj så lovar jag att du råkar illa ut, riktigt illa.

Lösningen på problemet är att alla cyklister börjar ta ordentlig plats i media och debatten om vår trafiksituation. Vi måste börja höras så som Mördar männen i bilar gjort de senaste 60 åren. Ta plats, säg ifrån.

Den trottoaren är en cykelbana, det sitter en skylt där den blivit smalare.

cykelbana.jpg

vingelstyret skrev:

> Det var den smala trottoaren till höger efter
> Statoilmacken. Den är markerad som cykelbana
> innan den övergår till en smal trottoar. På
> vänstersidan finns en bredare trottoar som är
> uppdelad cyklist resp fotgängare. Själv brukar
> jag använda den. Brukar också när cykelbana
> övergår till trottoar svänga ned på bilvägen
> för att slippa cykla på smala trottoarer. Blev
> därför förvånad när jag mötte flera relativt
> snabbcyklande (C:a 20-25km/h) vuxna cyklister på
> nämnda trottoar. Att barn i skolåldern cyklar
> på trottoar har jag inga problem med! Till saken
> hör också att bilvägen var 50-väg som sedan
> övergår till 30 km.

Senast ändrad:
Men vänta nu, det är den gatan vi talar om?! Den där trottoaren är väl cykelbana hela vägen, åtminstone till Västerled, den övergår väl inte från att vara cykelbana till att inte vara det (även om den blir smalare)?

Bosse skrev:
> Behandla cyklister med samma respekt som bilister
> så finns inte problemet, grundproblemet är att
> all jävla cykelplanering i Sverige är ett jävla
> skämt. Den är icke existerande. Det finns inte
> en enda OK cykelväg i hela Sverige INTE en enda.
> Allt är halvmesyrer, allt.
>

Bor vi i samma land? Var bor du? Vilka krav har du på en cykelbana?
Jag fattar inte meningen
"Inte en enda enkelriktad gata i 3 enkelriktade nivåer för alla trafikanter i vardera riktning. "
Enkelriktad i vardera riktning?

Har prövat Stockholm o Göteborg o emellanåt är det riktigt galet men inte en enda? När jag pendlade mellan Gullmarsplan och Jakobsberg var det några hundra meter genom ett villakvarter på vanlig väg, resten var cykelbana, ok som jag minns den.

Men vad är den perfekta cykelbanan då? En i fotgängaravstötande material, medvind, ställbar lutning, filer för olika slags cyklister med autostyrning så rätt cyklist hamnar i rätt fil, och naturligtvis minor som utlöses av bilister?

ratatosk skrev:
> Bosse skrev:
> -----
> > Behandla cyklister med samma respekt som
> bilister
> > så finns inte problemet, grundproblemet är
> att
> > all jävla cykelplanering i Sverige är ett
> jävla
> > skämt. Den är icke existerande. Det finns
> inte
> > en enda OK cykelväg i hela Sverige INTE en
> enda.
> > Allt är halvmesyrer, allt.
> >
>
> Bor vi i samma land? Var bor du? Vilka krav har du
> på en cykelbana?
...
> Men vad är den perfekta cykelbanan då? En i
> fotgängaravstötande material, medvind, ställbar
> lutning, filer för olika slags cyklister med
> autostyrning så rätt cyklist hamnar i rätt fil,
> och naturligtvis minor som utlöses av bilister?

Nä, grundproblemet är att folk inte kan cykla.

Tillbaka
Topp