Ok att kapa sadelrör?

Taszh

Medlem
Ok att kapa sadelrör?
Hej!
Har precis fått hem min nya Vitus Sentier + och håller på att montera ihop och ställa in allt.
Ett oväntat problem (kanske klantigt av mig?) är att sadelstolpen inte går hela vägen ner i södelröret... När sadelstolpen är så långt ner det går så är det ca 12 cm kvar av sadelstolpen ovanför rörmynningen.
Det är ingen skruv eller liknande som hindrar stolpen.
Jag vill sänka sadeln så mycket det går när det bär utför.
Löser jag detta genom att kapa den nedre delen av stolpen (men lämnar tillräkligt för säkerheten) eller bör jag klpa ett nytt sadelrör?

Eller har jag helt missat nått?? Finns det ett magiskt knep? Ett wifi-lösenord? Ska det gå att tvinga ner stolpen?

Ok att kapa sadelrör?
Om det är en helt vanlig fast stolpe går det bra att kapa givet att det fortfarande finns tillräckligt mycket kvar när du har den överst. Exakt vad som är tillräckligt är förstås ingen exakt vetenskapen men under topprörets svets är nån gammal sanning jag hört.

Ok att kapa sadelrör?
Blir inte riktigt klok på vad du syftar på, men hur som helst:
Sadelstolpen (delen du fäster sadeln i) kan du kapa så länge den sticker ner tillräckligt långt i sadelröret (del av ramen). Hur långt som är tillräckligt varierar lite, men en bra riktlinje är att stolpen ska gå ner åtminstone 3-4cm under topprörets botten där det mötet sadelröret.

Ok att kapa sadelrör?
Tack era snabba svar!
Sadelröret tänker jag inte kapa. Sadelstolpen är det jag undrar över, så ni tolkade min virrighet rätt :)

Ok, det är alltså så att sadelstolpen helt enkelt inte går att få ner hela vägen i röret? Då ska jag nog se till att kapa det.
Är det något särskilt en bör tänka på då? Måste det vara kapat exakt 90 grader?

Ok att kapa sadelrör?
Det är ofta så att det tar stopp nånstans där nere. det kan vara en svets, kanterna på ett hål eller något annat som gör att det inte är helt runt längre.

Senast ändrad:
Ok att kapa sadelrör?
Du kan kapa hur du vill men se till att du har ett instick på 4'' ungefär när den är som längst upp (dvs när du trampar runt med hälen på pengdalen utan illraka ben).
Ta dig oxå en funderare på om du verkligen ska sitta så lågt "när det bär utför". Iofs ska ju inte sadeln vara i vägen men det är ju bra att ha något att stödja mot med benen för balansens skull :-)

Ok att kapa sadelrör?
emmer sa:
Ta dig oxå en funderare på om du verkligen ska sitta så lågt "när det bär utför". Iofs ska ju inte sadeln vara i vägen men det är ju bra att ha något att stödja mot med benen för balansens skull :-)
Sadeln är bara ivägen utför. Mer utför mer ivägen. Bort me'n bara :-)

Ok att kapa sadelrör?
emmer sa:

Jag hoppas verkligen att TS inte tänkt "sitta" så mycket när det bär utför.
Och om man verkligen behöver "något att stödja mot benen för balansens skull" så kanske man bör ta sig en funderare på om det finns andra sätt att hålla balansen på. :-)

Ok att kapa sadelrör?
Lars.E sa:
emmer sa:
Och om man verkligen behöver "något att stödja mot benen för balansens skull" så kanske man bör ta sig en funderare på om det finns andra sätt att hålla balansen på. :-)
Sadel är (IMHO) väldigt bra att stödja innanlåren mot.
Finns ju tas ingen annan bra fast punkt på hojen.
(Speciellt som det är en HT han frågar om...)

Ok att kapa sadelrör?
emmer sa:
Lars.E sa:
emmer sa:
Sadel är (IMHO) väldigt bra att stödja innanlåren mot.
Finns ju tas ingen annan bra fast punkt på hojen.
(Speciellt som det är en HT han frågar om...)

Även om det inte är helt ovanligt att jag får blåmärken på innanlåren av en livlig sadel så förespråkar jag att försöka lägga tyngd i pedalerna och utifrån det hitta balansen. Styret används för viktfördelning frammåt, bakåt, höger och vänster så att cykeln ska bete sig som man önskar. Men sadeln... behöver man den för balansen?

Ok att kapa sadelrör?
Lars.E sa:
Även om det inte är helt ovanligt att jag får blåmärken på innanlåren av en livlig sadel så förespråkar jag att försöka lägga tyngd i pedalerna och utifrån det hitta balansen. Styret används för viktfördelning frammåt, bakåt, höger och vänster så att cykeln ska bete sig som man önskar. Men sadeln... behöver man den för balansen?

Nej, för balansen behövs knappast en sadel. Det vet Alla som kört nåt som helst utförs. Däremot kan den vara bra att ha för att trycka bakdelen i sidled ibland.. Men för balansen.. Nej absolut inte.

Ok att kapa sadelrör?
Tack för alla svar! (Och innanlårstips!)
Kapade stolpen och det gick hur bra som helst ? Nu vill jag istället köpa mig en dropper-post.. ?

Ok att kapa sadelrör?
Dropper är riktigt najs.
Min är tyvärr i behov av en service som kostar ungefär lika mycket som en ny dropper av billigare modell, så jag klurar på hur jag ska göra där.

Ok att kapa sadelrör?
Det va samma för mig på min Sentier vr+.
Sadeln i lägsta möjliga position va fortfarande alldeles för hög. Fick kapa ca 15cm så jag kan sänka den till botten när det går riktigt nerför. Men att den fortfarande är stabil när man vill ha den lite högra för klättring.

Känner precis som dig dock att det hade vart underbart med en dropperpost :P
Frågan är ju bara vilken man ska köpa och om det är skillnad på dom olika?

Ok att kapa sadelrör?
DanielGon sa:
Sadeln i lägsta möjliga position va fortfarande alldeles för hög. Fick kapa ca 15cm så jag kan sänka den till botten när det går riktigt nerför. Men att den fortfarande är stabil när man vill ha den lite högra för klättring.

1200 kr. 120 mm drop. 31,6 mm dia.
http://www.wiggle.se/brand-x-ascend-01-sankstolpe/

(till emmer: motsvarar ungefär $133 och 4 3/4" drop och 1 1/4" dia)

Eller Highline 100 mm om du behöver mindre drop https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=228641

När du har sadeln på maxhöjd för effektiv sitta-å-trampa-cykling, hur många cm från topp av sadelrör till sadelklämma/sadelrail har du?

Senast ändrad:
Ok att kapa sadelrör?
Sixten Fors sa:
DanielGon sa:

1200 kr. 120 mm drop. 31,6 mm dia.
http://www.wiggle.se/brand-x-ascend-01-sankstolpe/

(till emmer: motsvarar ungefär $133 och 4 3/4" drop och 1 1/4" dia)

Eller Highline 100 mm om du behöver mindre drop https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=228641

När du har sadeln på maxhöjd för effektiv sitta-å-trampa-cykling, hur många cm från topp av sadelrör till sadelklämma/sadelrail har du?

När jag sitter bekvämt på sadeln cyklar platt eller upp så har jag ca 12-14 cm från sadeln ner till sadelklämman.
Är det stor skillnad på dom olika dropperna. Skiljer ju en del i pris men vad skiljer i funktion eller kvalite?

Ok att kapa sadelrör?
DanielGon sa:
När jag sitter bekvämt på sadeln cyklar platt eller upp så har jag ca 12-14 cm från sadeln ner till sadelklämman.
Är det stor skillnad på dom olika dropperna. Skiljer ju en del i pris men vad skiljer i funktion eller kvalite?
Är det 12 eller 14 cm? Det är en enorm skillnad på 2 cm. När jag finjusterar min sadelhöjd så att jag sitter och trampar effektivt är det typ +/- 1 mm justeringar.
Med dropper är den högsta positionen den högsta, inte på ett ungefär.
När du säger "från sadeln", från var menar du då?
Eftersom sadlar är olika och du redan har Din sadel är det bättre att mäta till centrum av sadelrail i linje med centrum av sadelstolpen.

Exakt vilket mått blev det?

Senast ändrad:
Ok att kapa sadelrör?
Plush sa:
Kneecap sa:
emmer sa:
Du kan kapa hur du vill men se till att du har ett instick på 4'' ungefär när den är som längst upp..

Tjena!

10 cm instick är att rekommendera runtomkring här.. I hela Sverige förövrigt.

4" är ca 10cm... Eller 101.6mm mer precist.

Tjena!

Jo tack full koll på det. Men förstår inte varför man ska nämna ett mått i tum där? Jag var sarkastisk alltså.

Ok att kapa sadelrör?
Det här går ju att göra utan att krångla och vara rädd.
Det finns en markering på stolpen, för max höjd. Tar du av 3 cm i botten, då blir också den markering flyttad uppåt på stolpen 3 cm.
Klar. Inget krångel, ingen ångest. Gör ett nytt märke, sätt på tejp eller vad som nu passar dig.

Ok att kapa sadelrör?
Finns ju gånger då man vill kapa sadelröret med :)

(misstänker, bara en gissning, inte alls säker, men garantin kan kanske vara förbrukad efter detta ingrepp)

Tillbaka
Topp