OK rull på bakhjul?

Ophiophagus

Medlem
OK rull på bakhjul?
Hej
Hur avgör jag om bakhjulet ruller OK? Det stannar betydligt tidigare på min mtb än på min lvg vilket känns otillfredsställande. Morr.

Rickard

OK rull på bakhjul?
Det ska gå lite tyngre i skogen, låt bromsarna dragga också.

Nej, ta lös hjulet och snurra på hjulaxeln med fingrarna, det är ganska lätt att känna om något är fel då.

OK rull på bakhjul?
Ophiophagus skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej
> Hur avgör jag om bakhjulet ruller OK? Det stannar
> betydligt tidigare på min mtb än på min lvg
> vilket känns otillfredsställande. Morr.
>
> Rickard

Vad är det för hjul? Det finnes instruktioner för de flesta fabrikat & ladda ner skulle jag tro.
Är det till exempel Mavic så smörjs frihjulet med mineralolja och det inre lagret är ett glidlager så då går det nog lite trögt om det inte oljats på ett tag.

Frid!

OK rull på bakhjul?
Hej igen
Tack för alla tips. Det är ett DT-nav och jag har nu hittat rätt gegga och gjort rent. Hjullagret snurrade tillsynes prickfritt men det är fortfarande inte helt bra med allt monterat. Har testat utan bromsklossar också för att försäkra mig om att det inte är bromsen som ligger emot. Kan det vara boddyn som är sliteten?

Rickard

OK rull på bakhjul?
Är det bara frihjulet som bromsar så är det inget stort problem, du trampar förhoppningsvis större delen av tiden. DT-ratchet är bombsäkra, men går lite trögare när man frirullar. Kolla bara att lagren känns bra.

OK rull på bakhjul?
Ophiophagus skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan det vara boddyn som är
> sliteten?

Rulla bakhjulet utan fötter på pedalerna. Om bodyn är trög vill vevarna snurra med (förutsatt att vevlagret snurrar lätt förstås). Detta spelar som sagt bara roll när man frihjular.

/Johan

Tillbaka
Topp