Ok som pendlarcykel?

Ok som pendlarcykel?
Ska snart flytta ut från "stan" och ut till förorten/landet. 1mil pendling mestadels ren cykelväg med öppet fält med vind bitvis. Ingen hängiven cyklist och inte heller en dunderbudget så kikar i klassen 2-4000kr.

Vad tror ni om denna?

Eller bättre förslag?

Det verkar ju vara en stabil cykel med lågt underhåll. Sånt är ju trevligt på en pendlarcykel.

Cykeln du länkade har ju bara en växel, och då kan det ju vara lite slitigt om det blåser eller om du har några backar att passera på vägen. Om du vill ha något billigt som funkar i alla väder så kanske det är bättre att kika på begagnat, kanske en gammal 26 tums MTB? Då kan du nog få tag på hyfsat "fina" grejer med bra hållbarhet och smidigt underhåll.

Ok som pendlarcykel?
Fixie är roligt! Men tänk på att det är en annan teknik, kan vara litet jobbigt för en ovan cyklist kanske? Annars ser den perfekt ut, rak gaffel också.

Ok som pendlarcykel?
Åtminstone spd-skor om man ska pendla med singlespeed. Eller straps som det brukar vara på fixie. Då går det riktigt bra. Ibland blir det lite jobbigt i motvind, men framför allt tycker jag det kan vara lite frustrerande då man bara ''trampar ur'' i medvind på öppen landsväg. Är man lugn till sinnes gör det nog ingenting. Själv pendlade jag 2 mil/väg med en ns Analog för några år sedan. Säkert ungefär samma kvalitetsgrad på komponenterna som Fixie inc. Köp skulle jag säga! (men kolla beg-marknaden först, som nämndes).

edit: Förslag på pendlarskor

Senast ändrad:
Ok som pendlarcykel?
Jag pendlar bara singelspeed och använder platta pedaler till det (men kör bara mtb med cliplessysstem). Jag gillar det. Den länkade cykeln verkar inte ha skärmfästen och liknande vilket ofta gör livet enklare.

Ok som pendlarcykel?
Jag har en nästan likadan Fixie (Blackheath, utan bockstyre). Floater har bockstyre, vilket är bra i vinden.

Kan helhjärtat rekommendera Fixie. Prisvärda cyklar MEN man kan behöva stänkskärmar. Jag har inte det, men har bara 1,5 km till stationen. Vanliga pedaler går bra med singlespeed, men med fastnav behöver fötterna sitta fast.

Utväxlingen på cykeln (46/16) gör att man aldrig hamnar i situationen att man behöver ha en högre växel, inte ens i medvind.

Ok som pendlarcykel?
Finns det ingenting att köpa numer i stil med On-ones Pompino? Minns att den verkade som den ultimata ss-pendlaren för bara några år sen. Stål, skärmfästen, däckutrymme och billig.

Kadensen är sällan helt rätt på ss varför jag tycker om att sitta fast i pedalerna men det är självklart inget måste.

Tillbaka
Topp