Öka komfort - prioritera fram eller bakdäck?

Elfsberg

Aktiv medlem
Hej alla,

Däcken på min MTB, iallafall ett av dem, kommer bytas inför denna säsongen och ffa vill jag öka cykelns upplevda komfort.
Typiskt har man ju ett större däck framtill för ökat grepp men jag är inte speciellt oroad för dessa egenskaper då den den specifika cykelns huvudsakliga användningsområde snarare handlar om distans, t ex cykelvasan.

Jag vill röra mig runt 2.2"-2.4" och just nu sitter 2.4" och 2.2" monterat. Händerna är inget jätteproblem.
Tänker jag fel om jag monterar ett bredare däck baktill, eller ska jag lägga krutet framtill?
Idag läste jag att nästan alla cyklar på Cape Epic använder 2.4" men de är sponsrade och delar av den terrängen är nog mer stökig än vad jag kommer cykla i år.

Mvh

Att gå upp till ett snabbt men större däck i 2,4 bak låter som en utmärkt idé. Jag har svårt att se att det skulle ge några som helst märkbara negativa effekter som överväger den ökade komforten du kan få med lite mer volym och lite lägre tryck.

Eller köpt ett nytt framdäck och flytta bak det om det blir en rimlig kombination av det, alltid trevligare med nytt fram.

Tillbaka
Topp