Öka komforten på racer?

JariT

Aktiv medlem
Öka komforten på racer?
Hejsan,

Köpte en Merida cyclocross 3 idag och har hunnit cykla tre mil på asfalt med den (från affären och hem). Hann reflektera över två saker:

1. Har aldrig kört med Shimano men måste säga att det var en positiv upplevelse. Handtagen var faktiskt skönare än på min racer med Campa Centaur. Har aldrig förstått hur man växlar med Shimano men det var faktiskt riktigt smidigt.

2. Komforten. Fantastiskt skön att åka på

Då kommer min fundering som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med. På Meridan sitter det 35mm CX däck och den positiva komforten jag upplevde hänger rimligtvis ihop med däcken som har en stor stor luftkammare. På min racer (kolfiberram) har jag conti GP4000S med ett lufttryck på 7bar. Frågan är då, kan jag öka komforten genom att byta till t.ex 25mm däck? Gör det någon skillnad?

Hälsningar

Jari

Öka komforten på racer?
Komforten kan ju även ha att göra med att geometrin på en CX är annorlunda än på en landsvägsracer. Men prova gärna med 25 mm däck. De lär ju dessutom inte rulla sämre. Jag skall göra det nästa gång det är dags för nya däck.

Öka komforten på racer?
Var det inte HåkanC som hade ett inlägg om detta (med någon genomskärningsbild) som faktiskt gick ut på att rullmotståndet var lägre på ett 25mm än på ett 23mm's däck?

Det blir nog att prova 25mm nästa gång

/Jari

Öka komforten på racer?
JariT skrev:
-------------------------------------------------------
> Det blir nog att prova 25mm nästa gång
>
> /Jari

En bra ide. När jag uppgraderade från 23mm pro2race till 25mm dito kände jag en viss komfortökning. Tänk också på att sänka lufttrycket med bara ett litet snäpp kan göra stor skillnad.

Öka komforten på racer?
Vad har du för hjul?

Hur hjulen är byggda har stor betydelse för komforten.
När jag cyklar med mina DuraAce-C24-hjul känns underlaget oerhört tydligt och allt annat än parkettasfalt blir jobbigt i längden.
På träningshjulen Mavic OpenPro 32-ekrat trekorsekring är mycket behagliga även på det mest sönderslitna oljegrusunderlaget.
Jag samma sorts däck Pro3Race 23mm på båda dessa.
Stor skillnad på samma cykel.

Edit: Tog av mig boxhandskarna och stavade på nytt

Senast redigerad av en moderator:
Öka komforten på racer?
JariT skrev:
> Var det inte HåkanC som hade ett inlägg om detta
> (med någon genomskärningsbild) som faktiskt gick
> ut på att rullmotståndet var lägre på ett 25mm
> än på ett 23mm's däck?

Den här bilden kanske?
TireRR.gif

('Stulen' från ngn däckstillverkare)

Det här har även fälg/hjul-tillverkarna nu börjat ta till sig.
Åtminstone HED och Zipp
HEDs C2-fälgar är 23mm och Zipps nyaste hjul 303 och 1080(?) skall vara optimerade för däck som är 24-27mm

> Det blir nog att prova 25mm nästa gång
Det skiljer en hel del mellan olika 25mm däck.
Jag körde tidigare i år med 25mm Ultremo R 25mm i verkligheten <24mm och bytte bakdäcket pga skada (ej 'böldpest' på dessa däck) till Michelin Pro3Race 25mm som i verkligheten >26mm
En skillnad på >2mm!

DeLiQ skrev:
> Hur hjulen är byggda har stor betydelse för
> komforten.
> När jag cyklar med mina DuraAce-C24-hjul känns
> underlaget oerhört tydligt och allt annat än
> parkettasfalt blir jobbigt i längden.
> På träningshjulen Mavic OpenPro 32-ekrat
> trekorsekring är mycket behagliga även på det
> mest sönderslitna oljegrusunderlaget.

Den skillnad du upplever beror nog på ngt annat än att DA-hjulen skulle vara styvare/stötigare än 32-ekrade OpenPro-hjul.
Mätningar på olika hjul visar nämligen att antalet ekrar är det som spelar störst roll för ett hjuls vertikala flex.
Läs mer här själv
http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/grignon.htm

Dessutom är skillnaden i 'fjädringsväg' mellan olika fälgar i praktiken så liten att den är försumbar.
I ett annat Forum skrev en av Zipps-ingenjörer att deras nya 303-fälg nu 'fjädrade' dubbelt så mkt som tidigare och dessutom mer än den lågprofil alu-fälg som var deras referens.
Hur mkt 'fjädring' var det då frågan om i praktiken för denna den mest komfortabla fälgen?
Mindre än en mm (<1mm) !!

Alltså mindre än en 25 del (<1/25) av fjädringen hos ett 23mm däck!!

I praktiken är det alltså däckstryck och däcksbredd de egenskaper hos hjul som påverkar komforten mest.

/Håkan

Tillbaka
Topp