Öka utväxling el MTB

grahnen

Medlem
Öka utväxling el MTB
Hej jo sett att det disskuterats uppväxlingar av mittmotor elcyklar. Men min fundering är då det där med mängden assistans och utväxling. Om man nu bara är ute efter att öka utväxlingen då framför allt över 25Km/h. Att montera större drev på elmotorn. I mitt fall en Shimano Steps E6000. Vad skulle detta då innebära sedan vid lägre hastigheter. Skulle man tappa assistanshjälp t.ex. ca 15km/h på lite lägre växlar jämfört med original med något högre växel. Alltså samma utväxlingsförhållande. Skulle motorn bli slöare då eller hur känner motorn av hur mycket hjälp den ska ge på en sådan motor...Fan va svårt förklara detta...

Öka utväxling el MTB
GoranS sa:
Varför trampor?
868053A0-B4C2-49D8-BA82-0AC199C6368F.jpeg

Öka utväxling el MTB
grahnen sa:
Hej jo sett att det disskuterats uppväxlingar av mittmotor elcyklar. Men min fundering är då det där med mängden assistans och utväxling. Om man nu bara är ute efter att öka utväxlingen då framför allt över 25Km/h. Att montera större drev på elmotorn. I mitt fall en Shimano Steps E6000. Vad skulle detta då innebära sedan vid lägre hastigheter. Skulle man tappa assistanshjälp t.ex. ca 15km/h på lite lägre växlar jämfört med original med något högre växel. Alltså samma utväxlingsförhållande. Skulle motorn bli slöare då eller hur känner motorn av hur mycket hjälp den ska ge på en sådan motor...Fan va svårt förklara detta...
Nä, det sitter en sensor som kollar hur fort bakhjulet snurrar. När hjulet snurrar en viss hastighet så stryps motorn. Annars skulle hastigheten strypas olika på olika växlar.

Öka utväxling el MTB
Skogssnigeln sa:
grahnen sa:
Nä, det sitter en sensor som kollar hur fort bakhjulet snurrar. När hjulet snurrar en viss hastighet så stryps motorn. Annars skulle hastigheten strypas olika på olika växlar.
Det finns vissa system som mäter hur fort du trampar också och jämför detta med vilken växel du kör på. I samråd med hjulhastighetssensor.

TS: Kolla hur mycket frigång du har. Det är det som avgör allra mest om du får plats med en större kugg eller inte.
Och tänk på att garantin ryker samt att motorn möjligtvis kan reagera på detta i sitt styrsystem och säga "nej, jag vill inte".

Öka utväxling el MTB
Valhalla_ sa:
På med plusdäck så får du en liten aning större rullomkrets och kanske kommer upp i 26 km/h.. :-D

Sensorn på bakhjulet är väl mest för begränsa de där 25km/h eller? Har denna sensor även något att göra med hur mycket motorn hjälper till på de olika växlarna och så? I hastigheter under 25

Öka utväxling el MTB
grahnen sa:
Valhalla_ sa:
På med plusdäck så får du en liten aning större rullomkrets och kanske kommer upp i 26 km/h.. :-D

Sensorn på bakhjulet är väl mest för begränsa de där 25km/h eller? Har denna sensor även något att göra med hur mycket motorn hjälper till på de olika växlarna och så? I hastigheter under 25
Nej.
På en Steps-motor så väljer du främst hur mycket motorn ska ta i med tumreglaget/displayen. Alternativen ”eco”, ”norm” och ”high”.
Sen reagerar den också på hur du trampar, och trycker på mer när du trampar fortare.
Byter du till en större klinga fram blir den trögare att dra runt. Och motorn har bara ett visst vridmoment. Så ”norm” kommer accelerera som ”eco”. Osv

Öka utväxling el MTB
dabac sa:
grahnen sa:
Valhalla_ sa:

Nej.
På en Steps-motor så väljer du främst hur mycket motorn ska ta i med tumreglaget/displayen. Alternativen ”eco”, ”norm” och ”high”.
Sen reagerar den också på hur du trampar, och trycker på mer när du trampar fortare.
Byter du till en större klinga fram blir den trögare att dra runt. Och motorn har bara ett visst vridmoment. Så ”norm” kommer accelerera som ”eco”. Osv

Bra svar detta låter ju rimligt. Finns ju då viss risk med andra ord får lite mindre hjälp (under 25 km/h) med större drev fram men kan kanske vara värt om man vill trampa på lite fortare över 25 (eller med trimbox....)

Öka utväxling el MTB
Tydligen. Tänk om de här elcyklisterna hade ett eget ställe att hänga på. För jag ser inte riktigt hur den här frågeställningen, och hur den utvecklas, har något samband med riktiga cyklar.

Öka utväxling el MTB
Varför flyttar inte moderator alla diskussioner till happyeride och låt diskussionen fortsätta där, så kommer det lite trafik dit och då finns det kanske ett intresse för att skapa nya poster där?

Öka utväxling el MTB
Eller så tar man något som idag tydligen verkar vara en revulotionerande ansats och
- låter moderatorerna själva sköta sitt jobb
- överlämnar till myndigheterna att bestämma hur lagarna lyder
- ger forummedlemmar möjlighet att diskutera sina intressen utan massa nonsens poster

Öka utväxling el MTB
Skogssnigeln sa:
- ger forummedlemmar möjlighet att diskutera sina intressen utan massa nonsens poster
Jag tycker det är intressant att diskutera varför happyeride, som är spot-on för elmotor-på-cykel diskussioner, ratas till förmån för vanliga happyride, där fokus mer är på muskeldrivna cyklar och där många av användarna dessutom ogillar fenomenet elmotoriserad cykel.
Varför gör man ett sådant val? Är det okunnighet? Vill man medvetet provocera? Jag är seriöst nyfiken.

Öka utväxling el MTB
Skogssnigeln sa:
Eller så tar man något som idag tydligen verkar vara en revulotionerande ansats och
- låter moderatorerna själva sköta sitt jobb
- överlämnar till myndigheterna att bestämma hur lagarna lyder

Sätter man OT på OT kan man diskutera mästerskap i varpa, bästa sätt att skala en morot samt elektriska fordon som inte är en cykel. Enkelt va?

Öka utväxling el MTB
Jag spår att blindschack kommer att slå stort inom några år. Snacka om miljövänlig aktivitet - krävs ingen utrustning över huvud taget, möjligen schackklocka oräknat.

Öka utväxling el MTB
staine sa:
En morot skalar jag på 8 sekunder blankt. Behövs ingen el till det. Vanlig potatisskalare. Miljövännerna tackar mig.
Amatör! Min eldrivna (3 kW maxeffekt) grejar det på 2,72 sekunder om vi snackar en klass 3a-morot enligt Internationella Morotsskalarförbundets reglemente.

Öka utväxling el MTB
GoranS sa:
staine sa:
En morot skalar jag på 8 sekunder blankt. Behövs ingen el till det. Vanlig potatisskalare. Miljövännerna tackar mig.
Amatör! Min eldrivna (3 kW maxeffekt) grejar det på 2,72 sekunder om vi snackar en klass 3a-morot enligt Internationella Morotsskalarförbundets reglemente.

Det är ju sjukt bra! Dessutom är väl effekten tillräckligt låg för att klassas som handskalning? Åtminstone finns det inget skrivet som säger emot och då är det så.

Öka utväxling el MTB
GoranS sa:
staine sa:

3a?

Bilagor

• 3f06b66baf038e3e2324de37a478b4f4.jpg
    3f06b66baf038e3e2324de37a478b4f4.jpg
    17.9 KB · Besök: 225
Öka utväxling el MTB
Hasse#7 sa:
GoranS sa:
staine sa:

Det är ju sjukt bra! Dessutom är väl effekten tillräckligt låg för att klassas som handskalning? Åtminstone finns det inget skrivet som säger emot och då är det så.

Haha!:D

Öka utväxling el MTB
Bengt-re sa:
GoranS sa:
staine sa:

3a?

Det där är överdrivet. Var lite måttlig och hänsynsfull. Man fattar ju direkt att den där har gjort markägarna förbannade. Snacka om spår efter.

Öka utväxling el MTB
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
GoranS sa:
staine sa:

3a?

Det där är överdrivet. Var lite måttlig och hänsynsfull. Man fattar ju direkt att den där har gjort markägarna förbannade. Snacka om spår efter.

Ett rejält hål blir det ju....

Öka utväxling el MTB
Bengt-re sa:
GoranS sa:
staine sa:

3a?
Nej, alldeles för mkt böj i nederdelen för att sägas vara av a-klass. Tveksamt om den ens kan b-klassas. Dessutom får det vara väldigt småväxta odlare om den ska vara max 3 dm från spets till blast.

Öka utväxling el MTB
På riktigt, kan en vuxen människa i det här forumet tro att man kan trimma sin elcykel genom att dreva om den???

Öka utväxling el MTB
GoranS sa:
Bengt-re sa:
GoranS sa:
staine sa:

3a?
Nej, alldeles för mkt böj i nederdelen för att sägas vara av a-klass. Tveksamt om den ens kan b-klassas. Dessutom får det vara väldigt småväxta odlare om den ska vara max 3 dm från spets till blast.

Hmmm... vem har gjort de reglerna? De kränker ju korta odlare!

Öka utväxling el MTB
Bengt-re sa:
GoranS sa:
Bengt-re sa:
GoranS sa:
staine sa:

3a?

Har odlare blast?

Öka utväxling el MTB
Bengt-re sa:
GoranS sa:
Bengt-re sa:
GoranS sa:
staine sa:

3a?

Växer morötter långsammare om odlaren är liten till växten?

Öka utväxling el MTB
Elhojtok sa:
På riktigt, kan en vuxen människa i det här forumet tro att man kan trimma sin elcykel genom att dreva om den???
Man vet iofs aldrig vad elcyklister får för sig... men om du orkar läsa hela tråden så ser du att TS efter ett tag också explicit nämner trimbox...

Senast ändrad:
Öka utväxling el MTB
marr sa:
Skulle uppriktigt vara intressant att veta varför e forumet ens finns? Varenda admin duckar frågan med kraft.
+1
Det verkar ju onekligen finnas ett aktivt community för elcyklar, så med lite aktiv moderering här borde det inte vara något problem att få fart även på det forumet, och vips har man två webbplatser som ger annonsintäkter.
Alternativt säger man att det var ett misstag att skapa det forumet, och att allt skall samsas här.

Senast ändrad:
Öka utväxling el MTB
Eride ska bort men vi väntar på att sanningen kring detta ska fabriceras? Det bidde fel duger tydligen inte.

Eller så gillar man tjafs.

Öka utväxling el MTB
ooms sa:
Skogssnigeln sa:
Jag tycker det är intressant att diskutera varför happyeride, som är spot-on för elmotor-på-cykel diskussioner, ratas till förmån för vanliga happyride, där fokus mer är på muskeldrivna cyklar och där många av användarna dessutom ogillar fenomenet elmotoriserad cykel.
Varför gör man ett sådant val? Är det okunnighet? Vill man medvetet provocera? Jag är seriöst nyfiken.

Istället för att ta eget ansvar ska du nu åter igen bedömma andra. Du ska bestämma vilka som får tillgång till forumet och vad som ska diskuteras. Jag är övertygad om att det finns någon som tar det ansvaret här. Det startas massor av nya trådar varje dag. Du klarar säkert av att starta en ny tråd för att diskutera det du finner är intressant så slipper vi läsa samma OT-skit om och om igen i alla elcykeltrådar. Deal?

Senast ändrad:
Öka utväxling el MTB
Skogssnigeln sa:
ooms sa:
Skogssnigeln sa:

Istället för att ta eget ansvar ska du nu åter igen bedömma andra. Du ska bestämma vilka som får tillgång till forumet och vad som ska diskuteras. Jag är övertygad om att det finns någon som tar det ansvaret här. Det startas massor av nya trådar varje dag. Du klarar säkert av att starta en ny tråd för att diskutera det du finner är intressant så slipper vi läsa samma OT-skit om och om igen i alla elcykeltrådar. Deal?
Nä, jag vill inte bestämma nånting, jag framförde en undran.
Men du verkar vilja bestämma att jag ska starta en ny tråd.

Tillbaka
Topp