Olägligt knäproblem

HåkanB

Aktiv medlem
Olägligt knäproblem
Jag fick igår plötsligt ont i knät på framsidan och nedanför knäskålen samtidigt som knät känns lite ostadigt när jag går. Jag tror att ostadigheten bara är en känsla dock. När jag cyklade hem kände jag bara av det en gång när jag ställde mig upp och bröt. När jag satt kände jag inget hur mycket jag än tog i. Är det något som känns igen? Jag har inte vare sig ökat eller minskat cyklingen senaste månaderna. Skall jag bara vänta så blir det bra? Hade det inte varit för TreBerg om 2½ vecka hade jag inte brytt mig särskilt mycket.

Olägligt knäproblem
Jag har också ont i båda mina knän. De känns instabila, det hugger när jag gör vridrörelser och det gör sjukt ont att t.ex. stå på huk. Så pass ont att jag måste använda mina armar för att ta mig upp igen.

Den enda glädjen är att det inte känns något överhuvudtaget när jag cyklar förutom i uppförsbackar på riktigt låga växlar.

Olägligt knäproblem
löptränar du? Löparknä brukar ge smärtor på framsidan.

Det bästa är att tidigt ta kontakt med tex en idrottsläkare. Köttar man på länge kan du få ordentliga problem med knäna.

Olägligt knäproblem
ikebana skrev:
-------------------------------------------------------
> löptränar du?
Såklart inte :-)
Det vet jag att jag får ont i det andra knät av...

> Det bästa är att tidigt ta kontakt med tex en idrottsläkare. Köttar man på länge kan du få
> ordentliga problem med knäna.
Det är kanske bäst, men då kanske de säger att jag inte skall köra TreBerg

Olägligt knäproblem
Jag fick ett liknande problem för några månader sedan när jag började löpträna efter en eon av uppehåll. Enligt sjukgymnasten var det en överbelastning av någon muskel på baksidan av låret, eller dess muskelfäste som slutar på framsidan (insidan) av knät.
Hon rekommenderade mig att använda knät, men givetvis försiktigt i början.
Efter att skadan uppstod så var jag tvungen att gå på kryckor ett par veckor.
Jag känner fortfarande av skadan ibland, speciellt när jag sitter på huk, eller vid en vridning.

Olägligt knäproblem
Hade jätteproblem med vänster knä (samma ställe som ts) i slutet av semestern. Fullständigt tydligt överbelastning. Väldigt ökad träningsmängd och en fäbless att köra på rätt tunga växlar. Byte av sulor i skorna och ändra klossen yttepytte samt inte minst kadens istället för kraft löste det. Hoppas det inte återkommer, för kul är det inte!

Ormsalva är bra. Diclofenac el andra smärtlindrande gel får inte användas i solljus, inte ens vistas i solen förrän två veckor efter avslutad behandling, så inte använda sånt om det inte är vinter och kortkort har packats ner i väntan på senvåren.

Olägligt knäproblem
För mig hjälper det att stretcha häcken före och efter löpträning.
Tydligen muskeln som fäster i skinkan och under knäskålen som blir för "kort", då skaver den mot utsidan av knät vid böjning.

Tillbaka
Topp