Olebyte och inställning av Marzocchi X-Fly -01

hyllplan

Medlem
Någon som har erfarenhet av detta? Har just monterat ett buntband för att se hu gaffeln nyttjas.
Såg att det fanns i läsvärt om andra typer av Marzochi-gafflar, kankse nån av de är applicerbara?
Någon annan "howto" som finns på nätet så man slipper läsa den sär eländiga manualen..

Senast redigerad av en moderator:
Jag har mätt den öppna delen av innerbena, jag antar att det är slaglängden och det är 90mm. Den sjunker 15mm när jag sätter mig på den. Jag har inte kört med buntbandet än så jag vet inte mer.. I´ll be back about that

Tjena!
Sitter själv med en sådan gaffel, provade att byta olja i höstas och det var inga problem! Jag har 80 mm varianten..

här är en sida som går igenom hur man byter bussningar och i samma veva olja.
http://www.enduroforkseals.com/id3.html

på marzocchis hemsida finns manual till gaffeln, där står det hur du tar isär och hur mycket olja resp. lufttryck du skall ha i!

Tack VH!
Precis en sån guide som jag var ute efter! Kanske är det så att jag har 80mm varianten, vet inte jag bara mätte på egen hand så som jag tyckte att man skulle mäta slaglängden.. jag får väl kolla efter på ngn modellbeteckning eller så..

hyllplan, köpte du gaffeln beggad? av nån i uppsala? sålde nämligen en sådan av den årsmodellen i höstas eller nått. är det den så äre 85 mm eller va nu den kortare slaglängden är.

jepp :D:D min gamla betta, en av de ramar som ja gilat mest :D den gaffeln är 80 mm, eller tror snarare det är 85 mm.

knak som du beskrivit i tidigare tråd, kanske bara är oljebyte som behövs, tror knappast att gaffeln gett upp, så bra som den funkade när jag hade den.

De är nog ingen fara med gaffeln, gäller bara att lokalisera "knaket" förmodligen gör lite service susen. Du som har haft gaffeln var får man tag på olja och gummipackningar?

Olja är ju vilken gaffelolja som helst, jag kör 7.5W i min.
Bussningar borde väl auktoriserade servicecenter ha? annars har CRC vill jag minnas!

gummipackningar fick ja från de som hade importen av dem då, nu får man nog beställa dem från t.ex. chainreactioncycles. olja äre bara att ta reda på va man ska ha o köpa t.ex. finishlines gaffelolja i den viskositeten. eller kanske går me gaffelolja man kan köpa till mc hojjar, vet inte riktigt om den oljan funkar, borde ju det.

Köp bara inte MC gaffelolja med packningssvällande tillsats, det är inte så bra för Marzocchi gafflar. Motorex Fork Oil som finns på CykelCity är helt ok, kostar dryga hundralappen för en liter som räcker till _många_(7-10) oljebyten på en vanlig gaffel.
MOTOREX FORKOIL 1L

/Leo

Tack Leo, den är 15kr billigare på cykloteket (smålänningen som kryper fram). Har skickat mail till dem och frågat om de har packningar/seals osså, jag antar att de inte har de, då åker man på en frakt till då, jag som precis beställt saker från CRC..
VH - behövs något mera under denna operation; ytterligare slitdelar som bör bytas?, specialverktyg eller så? Såg att man använde ett verktyg för att pressa packningarna på plats, men det verkade som man kunde klara sig utan det?

VH - Baltazar - bytte ni packningarna? - vad använde ni för "rör" när ni pressade ner packningarna?
Det verkar som om man behöver ett 30mm och ett 40mm PVC-rör eller nåt, trästav kanske..? Man vill ju inte åka på att köpa det där Marzocchi-verktyget för 200 pix.
Går det att använda en vanlig fotpump till den där medföljande nippeln?

tror packningarna är bytta, var inte ja som servade utan ja lämnade in på butik.

fotpump skulle ja inte använda då det inte är noggrant nog.

Tillbaka
Topp