Olika längd på Shimano vevpartiaxlar ("spindle")?

Wiciman

Aktiv medlem
Håller på att byta ut en 10s drivlina mot en 12s på en FS-hoj.

Shimano boost spacing på båda vevpartierna och givetvis på hojen.

Standard HT2 skruvat vevlager.

Har stött på patrull när det kommer till vevpartiet, mer specifikt är axeln ("Spindle") olika längd på den 10s som sitter original (FC-M5100) och den FC-M6100 12s som jag vill montera.

10s är typ 5mm längre och har även bredare splines.

När jag monterar 12s-vevpartiet så slår vevarmen på drivsidan mot kedjestaget med samma konfiguration som med 10s vevpartiet (dvs enbart en spacer mellan vevlager och ram).

När jag monterar 2st spacers och sedan 12s-partiet igen går vevarmen fritt, men enbart med ca 2mm. Engagement på splines är inte heller vad jag skulle önska, enbart ca 65%. Oroväckande med tanke på de problem som det varit med dessa vevpartier (många som tappat spänningen i bultarna som gjort att vänsterveven trillat av).

Någon som kan råda, Ska jag ha ett nytt vevparti med längre axel?

Senast ändrad:
Glappar det? Annars är väl axeln 96mm + eventtuellt speficerad bricka? Q faktor skiljer en hel del..

Håller på att byta ut en 10s drivlina mot en 12s på en FS-hoj.

Shimano boost spacing på båda vevpartierna och givetvis på hojen.

Har stött på patrull när det kommer till vevpartiet, mer specifikt är axeln ("Spindle") olika längd på den 10s som sitter original (FC-M5100) och den FC-M6100 12s som jag vill montera.

10s är typ 5mm längre och har även bredare splines.

När jag monterar 12s så slår vevarmen på DS i mot chainstay (med enbart en spacer mellan vevlager och ram).

När jag monterar 2st spacers går vevarmen fritt, men enbart med ca 2mm. Engagement på splines är inte heller vad jag skulle önska, enbart ca 65%. Oroväckande med tanke på de problem som det varit med dessa vevpartier (många som tappat spänningen i bultarna som gjort att vänsterveven trillat av).

Någon som kan råda, Ska jag ha ett nytt vevparti med längre axel?
Om just sjimano vet jag inget men Sram kommer ju i olika bredder (”wide” tex) så det skulle förvåna mig om inte var samma med japanesen.

Skulle det gå att fortsätta använda ditt 10s FC-M5100 vevparti?

Har för mig att 10-12s kedjor alla har samma innerbredd.

Ja, du skall ha längre axel. Shimano har olika längd på axlarna isf olika offset på klingorna

Det låter konstigt. Nyare cyklar har 55 mm kedjelinjen och större q-factor, då skulle du får problemet du beskriver. Jag skulle tänka att en 10-delat cykel, och säkert med FC-M5100, har gammaldags Boost med 52 mm kedjelinjen. Men kanske dar du en nyare cykel?

Skulle det gå att fortsätta använda ditt 10s FC-M5100 vevparti?

Har för mig att 10-12s kedjor alla har samma innerbredd.

Ja, men Shimano 12-delade kedjor kräver smalare tänderna än 12-delade kedjor från andra tillverkare, så det är inte givet att det passar. Annars löser ett nytt drev det.

Q varierar kraftigt men det är troligen ovanligt att det slår i ramen. Det brukar vara chainline som är problemet.
Insidan av armen specas inte ens (?) så om det är ett problem så finns det inget sätt att undvika det.

Däremot ser jag att moderna shimano vevar tar diverse brickor här och där inklusive ibland innanför klingan.

Senast ändrad:
De har samma chainline på 52mm men fc-m5100 har en astronomisk q faktor på 178.5mm.

Det finns tyvärr inget bättre mått. Vet ej om det finns någon mer detaljerad ritning man kan få tag på.

De har samma chainline på 52mm men fc-m5100 har en astronomisk q faktor på 178.5mm.

Det finns tyvärr inget bättre mått. Vet ej om det finns någon mer detaljerad ritning man kan få tag på.

Q-factor räcker, tjockleken av armarna skiljer sig inte mycket. Q-factor av FC-M6100 är 172 mm, så det förklarar problemet. Enklast är att behålla gamla vevpartiet, med ett 12-delat drev om det skulle behövas.

Från vilken år är cykel modellen? Jag skulle bara förvänta såna problem på nya cyklar som är gjort för 55 mm kedjelinjen.

Q-factor räcker, tjockleken av armarna skiljer sig inte mycket. Q-factor av FC-M6100 är 172 mm, så det förklarar problemet. Enklast är att behålla gamla vevpartiet, med ett 12-delat drev om det skulle behövas.

Från vilken år är cykel modellen? Jag skulle bara förvänta såna problem på nya cyklar som är gjort för 55 mm kedjelinjen.
Det är en ny Polygon Siskiu D6, faktiskt modellår oklart då den har sett likadan ut några år.

Det fungerar alltså dåligt att köra Shimano 12-speed kedja på 5100-partiet? Någon som testat? Börjar bli trött på att byta vevparti fram o tillbaks😀

När 12s kom skrevs det på happy att det inte funkar med HG+ kedja men det verkar ha dött av. Det beror väl på exakt vilken klinga man kör.

Kollade för skoj skull och den kommer med fc 210 med q 176mm

Och en med
Q-FACTOR / I-FACTOR
曲柄后下叉距离 180.4MM/153MM

@Berk i faktor finns tydligen ibland.

hur som helst verkar det stämma att ramen är för bred

När 12s kom skrevs det på happy att det inte funkar med HG+ kedja men det verkar ha dött av. Det beror väl på exakt vilken klinga man kör.

Kollade för skoj skull och den kommer med fc 210 med q 176mm

Och en med
Q-FACTOR / I-FACTOR
曲柄后下叉距离 180.4MM/153MM

@Berk i faktor finns tydligen ibland.

hur som helst verkar det stämma att ramen är för bred
Jag har också läst detta med 12s kedjan och reflekterat samma som du. Här handlar det ju om Shimanos egna drev (10/11s). Så kanske funkar det. Får väl testa.

Shimano website:

”The SHIMANO DEORE FC-M6100-1 crank features an entirely new construction, using direct mount chainrings, special gear tooth profile for improved chain retention, and a 172 mm Q-factor that is compatible with 142 mm or 148 mm O.L.D. frames.”

Så ”compatible with” betyder inte nödvändigtvis ”suited for”?

Här en bild på spline engagement. ca 2-3mm fattas.

IMG_7541.webp

Fattas för vad? Frigång för ramen eller för att veven ska vara rätt monterad?

Det ska inte justeras där men nån mm går väl bra. Ser mycket ut på bild
Splines ”hona” från DS-armen ska väl vara helt täckta av NDS-armens ”hane”-Splines menar jag. Dvs det 2-3 mm glapp vi ser här är obra. Frågan är hur obra, om det går att köra vidare eller det kommer uppstå problem med tappad arm.

Splines ”hona” från DS-armen ska väl vara helt täckta av NDS-armens ”hane”-Splines menar jag. Dvs det 2-3 mm glapp vi ser här är obra. Frågan är hur obra, om det går att köra vidare eller det kommer uppstå problem med tappad arm.

Det är inte bra. Inte särskilt problem med tappad arm men snarare att splinesen blir skadat pga för höga krafter.

En lösning kunde väl vara att behålla 5100-partiet och montera drev för 12s. typ Shimano 4bult 96BCD Asymmetrisk drev FC-MT610 / FC-MT510-1)?

Dvs drev för 12s HG+ kedja.

Senast ändrad:
Iallafall m7000 & 8000 måsar väl vara för 11s HG inte HG+? Eller har de uppdaterat?
Skulle säga att m7000 har bredare tänger än tex xsync

Skulle det funka att köra på FC-M5100 och 12s Shimano-kedjan fast låslänk utbytt mot SRAM eller KMC? Vill minnas att jag läst något om det och att det skulle lira.

Det var nån som örla om att ett av låsen inte passade på en av kassetterna. Testa bara en annan kedja om hg+ inte funkar

Tillbaka
Topp