Olika Shimano Deore komponenter

Loranga

Ny medlem
Aloha,

Jag hade tänkt införskaffa mig min första MTB (Om man bortser från den neonfärgade MBK-cykeln som faktiskt skördade en del tävlingsvinster början på 90-talet.)
Cykeln som jag har tittat lite extra på är en Marin Palisades Trail på cykelnetto.
http://www.cykelnetto.com/shop/show...sp?category=66&subcategory=106&subcategory2=0
Efter att ha läst på forumet har jag förstått att man bör kika efter Shimano Deore komponenter.

När jag kikar vidare lite på sidan så finns det en uppsjö av olika deore komponenter, t.ex. fann jag ca 25 stycken framväxlar som heter något på Shimano Deore. Är det något man behöver ha i åtanke då man väljer cykel?

Vad tror ni om Paladise trail cykeln för en glad amatör som vill ha något att kunna pendla till jobbet året runt plus kunna bege sig ut i lite terräng på helgerna?

Senast redigerad av en moderator:
De olika varianterna är bara Shimanos sluga sätt att göra massa olika specialversioner och förstöra sitt kapital. Inget att bry sig så himla mycket om. Shimano är såna. De har typ 3000 olika varianter på frihjulsmekanismer också... Hur man nu lyckas variera en rund cylinder med två låsklackar i till den grad Shimano lyckats är för mig en gåta.
Den största skillnaden hittar du på bakväxlarna. Det finns vanlig konvetionell bakväxel som växlar till tyngre växel när vajern släpps efter och av någon anledning så var den principen fullständigt värdelös och kass så de vände på fjäderverkan och kallade systemet för rapid rise. Den typen av växel byter till en lättare växel om vajer slakar.
Fråga mig inte hur Shimano tänker. Personligen tror jag att de int gör det =/
Båda systemen funkar dock klanderfritt.

Efter att ha läst specen verkar det vara ett vettigt köp för de slantarna. Min reservation ligger först och främst i naven. Det misstänker jag att det är Shimanos enkla discnav. Det blir nog den första uppgradering du kommer att göra.
Deore är ingångsgruppen för mer aktiv körning. Att du fått så många träffar på ordet Deore när du sökte på framväxlar beror på att det finns olika växlar för olika ramvinklar (läs MTB och hybrid) samt för olika klingstorlek. Dessutom används namnet Deore även för LX oxh XT som är helt andra komponentgrupper.

/Martin

http://www.cykelforum.se

Fick inte Deore det på senaste versionen?

[edit 1]: Nä, så klart. Vi pratar ju äldre Deore än -07.... My bad =/
[edit 2]: Jahapp, då fanns det alltså RR även på årets Deore enl kommentar längre ner? My bad på my bad alltså... Har fortfarande svårt att förstå varför konvetionell växling helt plötsligt ansågs vara helt oanvändbart hos Shimano. Men det är väl Shimanos sätt att verka inovativa i brist på förbättringsidéer? (Eftersom båda systemen funkar lika bra så är RR endast en förändring, inget mer)

Senast redigerad av en moderator:
Tusen tack för de snabba och bra svaren!
Det blir nog en Marin. Nu återstår bara att välja mellan en Palisades Trail och en Nail Trail, jag har inte riktigt hittat vad som skiljer dem åt än.

Fel av mig.
RD-M530 växeln verkar ha rapid rise. Shimano hade inte använt det begreppet i specen. De kallade det "intuitiv användning i kombination med STI växelreglage". Vore det inte enklare att kalla det rapid rise? Har killarna i Uppsala drabbats av kanslisvenska?

/Martin

jag orkar inte jämföra så mycket men det är inte samma gaffel på dem i alla fall.

Det finns annat som åxå är bra förutom Deore, som räcker gott och väl till att pendla och cykla lite terräng med, t.e.x Shimano Alivio vilket är ett billigare alternativ.... skulle bara tilläga det

lleberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är det med "Deore XT" och så vidare? :)
> Är det de enda XT, eller bara en fuskmodell? :P

nepp, så det heter:
Deore
Deore LX
Deore XT
XTR

fråga mig inte varför.

Bike 4 fun skrev:
> Det finns annat som åxå är bra förutom Deore, som
> räcker gott och väl till att pendla och cykla lite
> terräng med, t.e.x Shimano Alivio vilket är ett
> billigare alternativ.... skulle bara tilläga det

Alivio används nästan bara i enklare produktionscyklar (OEM). Alivio har även sämre precision och används därför till 8-delat. En cykel som är Alivioutrustad är oftast klenare utrustad i vitala delar, såsom nav, vevlager, bromsar mm.
Tillåter ekonomin, sätt gränsen från Deore.

/Martin

Hur kan du säga att man skall sätta gränsen vid deore utan att veta vad cykeln skall användas till och hur ofta den kommer användas?

Personligen tycker jag att Palisades Trail är en ruskigt prisvärd cykel. Lägg till Billy´s servicekänsla och vilja att kunderna skall vara nöjda så blir det ännu bättre.

Loranga skrev:
> Tusen tack för de snabba och bra svaren!
> Det blir nog en Marin. Nu återstår bara att välja
> mellan en Palisades Trail och en Nail Trail, jag
> har inte riktigt hittat vad som skiljer dem åt än.

Om du har råd/lust så sträck dig till Nail Trail då framför allt bromsarna, men även gaffeln, är bättre på den. Inget ont om Palisades Trail men bromsarna på den är rätt trista enkelkolvsvarianter.

Skrivet av Martin O
Alivio används nästan bara i enklare produktionscyklar (OEM). Alivio har även sämre precision och används därför till 8-delat. En cykel som är Alivioutrustad är oftast klenare utrustad i vitala delar, såsom nav, vevlager, bromsar mm.
Tillåter ekonomin, sätt gränsen från Deore.

Jo men dessa komponener sitter på 10,000 kronrs klassen åxå, t.e.x min kona scrap dock tänkte jag byta till någon av deroe's när ekonomin tillåter,
men jag hoppar från parkbänks bord och cyklar i skogen, jag tycker ändå att dom fungerar hyffast och då borde dom ju fungera för herr Loranga åxå??

plumse skrev:
> Den största skillnaden hittar du på bakväxlarna.
> Det finns vanlig konvetionell bakväxel som växlar
> till tyngre växel när vajern släpps efter och av
> någon anledning så var den principen fullständigt
> värdelös och kass så de vände på fjäderverkan och
> kallade systemet för rapid rise. Den typen av
> växel byter till en lättare växel om vajer
> slakar.
> Fråga mig inte hur Shimano tänker. Personligen
> tror jag att de int gör det =/
> Båda systemen funkar dock klanderfritt.

De har inte påstått att top normal växlen är värdelös såsom jag har förstått det. Annars hade de väl inte erbjudit deore XT och LX i top normal arr.? Då har de inte bara tagit gamla modeller utan modellerna har ju samma växelförare som de nya.?
Har själv inte testat rapid rise, men tror inte att det är någon stor skillnad när man väl är van, som att skala en banan från olika håll:D

Jag har rapid rise på min XT. Fördelen är framförallt med de nya sti-reglagen, som gör att du växlar upp mycket snabbare vid acceleration. Det är bara att trycka ned det kombinerade växel/bromsreglaget för att få in en högre växel. Mycket snabbare än att lyfta, som man får göra med en konventionell växel. Dessutom blir systemet logiskt då samma rörelse på både höger/vänster sida ger högre eller lägre växel.

En nackdel finns dock. Om man som jag har flera cyklar med olika system. Det tar någon kilometer innan man blivit varse vilken cykel man sitter på.

/Martin

Jag hade först rapidrise men den kördes sönder. Köpte då en vanlig. Då först märkte jag att jag går över till rapidrise igen när denna går sönder.
Känns som om växlingarna skulle gå mjukare och snabbare. Svårt att beskriva.

Jag tror loranga blir nöjd med vilken cykel som helst av de han räknar upp.

Tillbaka
Topp