Olika slaglängd på transportsträckor ?

pellemtb

Medlem
Hej !

Står i valet och kvalet mellan en fullgung 100mm slag eller 120mm slag. 120mm slag tror jag passar bättre i skogen och är roligare än 100mm. Problemet är att jag har ca 1 mil transportsträcka på asfalt och då är min fråga till den samlade expertisen om man förlorar mycket på dessa sträckor med 120mm slag. Vill själv tro att det spelar mindre roll då man ändå låser både fram och bakdämparen på dessa sträckor. Rätt eller fel ?
Mvh / Pelle

Svaret är enkelt: Vad ska du primärt använda cykeln till? Cykla asfalt eller i skogen? Om ditt svar är att den primärt ska användas för att cykla i skogen så ska du välja den konfiguration som du tror bäst passar det valda användningsområdet.

Jag har 120mm slag på min ram och det fungerar utmärkt att cykla längre transportsträckor med. Särskilt om jag slår på propedal-funktionen. Och det är ruskigt skoj i skogen. Ska du köra grusväg är det nog bättre med 100mm, men ska du ut i skogen säger jag 120mm alla dagar!

Jag har 6" fullgung och har inga problem med transporter och har aldrig haft behov av lockout heller. Att dämpare skulle stjäla all kraft under transport så inget finns kvar för skogen är en smula överdrivet...

Sitter man ner och trampar så kan man ha hur mkt slag som hellst, det är inte förrän man vill rycka, sprätta och spurta som man tappar på att ha mycket slag.

Tillbaka
Topp