olika värden på polar

sivan

Aktiv medlem
olika värden på polar
får olika snitthastigheter i min polar när ja läser av den direkt från själva cykeldatorn visar den till ex 33km/h men när ja sen kollar i polar protrainer så vissar de 32.6km/h beror detta på autostart funktionen i datorn ?

olika värden på polar
Kan väl tänka mig att processorn i cykeldatorn är mycket enkel och har begränsade beräknings- och minnesresurser. På grund av programmeringstekniska skäl kan man då få begränsad noggrannhet i beräkningarna, men när du för över informationen till en "riktig" dator så kan den beräkna allt mer exakt.

olika värden på polar
ostkaka skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan väl tänka mig att processorn i cykeldatorn
> är mycket enkel och har begränsade beräknings-
> och minnesresurser. På grund av
> programmeringstekniska skäl kan man då få
> begränsad noggrannhet i beräkningarna, men när
> du för över informationen till en "riktig" dator
> så kan den beräkna allt mer exakt.

Det tror inte jag.

olika värden på polar
ostkaka skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan väl tänka mig att processorn i cykeldatorn
> är mycket enkel och har begränsade beräknings-
> och minnesresurser. På grund av
> programmeringstekniska skäl kan man då få
> begränsad noggrannhet i beräkningarna, men när
> du för över informationen till en "riktig" dator
> så kan den beräkna allt mer exakt.

Tror snarare att det är cykeldatorn som har den korrekta medelhastigheten. Den har ju tillgång till alla data. Det du har överfört till datorn är bara samples med visst intervall. Default är det 5 sekunders intervall på min CS400. Man kan ändra till 1 sekunds intervall. Testa att ändra och se ifall du får bättre överensstämmelse.

olika värden på polar
jo jag har 5s intervall men ja får testa med 1s å se om de blir någon skillnad. dock bör de ju sägas att de är alltid ett lägre värde i datorn jämfört med cykeldatorn. min personliga teori är att de har å göra med autostop/start funktionen.

olika värden på polar
Har upptäckt samma sak. När jag räknat på det utifrån datorns angivelse av tid och sträcka stämmer det lägre värdet som protrainer anger.

olika värden på polar
var ute på en runda i dag och denna gång var de tvärt om 31.5 i snitt i datorn 30.6 i cykeldatorn? den visar samma sträcka. tiden sklljer med 5 sekunder.

Tillbaka
Topp