Olja för allmän smörjning. Vilken?

velman

Aktiv medlem
Jag skall skaffa lite olja för allmän smörjning på cykeln. Har tagit lite vad jag haft nära till hands tidigare, typ wd40 eller motorolja.

Om man köper något, vad skall man satsa på då? Biltemas universalolja? Fortsätta med motorolja? …behöver jag bry mig alls?

1711481486426.png

Jag skall skaffa lite olja för allmän smörjning på cykeln. Har tagit lite vad jag haft nära till hands tidigare, typ wd40 eller motorolja.

Om man köper något, vad skall man satsa på då? Biltemas universalolja? Fortsätta med motorolja? …behöver jag bry mig alls?

Visa bilaga 688598
Min fråga är vad du ska använda för allmän lagning?

Allmän smörjning? ?

Jag tycker du kan ha rätt smörja på rätt ställen. Till vardags är det kedejeolja (eller vax eller nåt) till kedjan. Möjligen om du vill ha en dämpar-deo. Sen behöver du inget mer.

Ska du plocka isär och serva cykeln kan du också behöva fett. Till lager och axlar ett ”universal lagerfett”, billigt på Biltema dyrt om du vill ha rött lyxigt cykelspefikt. Till DT-nav DT-fett. Till gaffel oljor och fett angivet av tillverkaren. Typ så. :-)

"Allmän smörjning"? Är det något mer än kedjan som skall smörjas?
det kan vara en led på bakväxeln på barnens cyklar, v-bromshandtag eller något annat i den stilen. Inget speciellt avancerat.

Jag har bara aldrig tänkt så noga på detta förut. Men ibland gör en droppe olja gott. Därav min fråga om det finns någon universalolja som är märkbart bättre på något sätt.

Och ja, jag har rätt olja / fett till gafflarna, kedjan, lager osv.

Om frinavet man ska olja bär cykeltillverkarens eget namn, ska man då använda cykeltillverkarens egen olja om de råkar sälja någon.
(Jag har använt universalfett tidigare i frinav men när det är kallt så slutar de att fungera.)
Första delen av ditt inlägg känns lite skämtsamt? Men om inte, har du någonsin sett en sådan kedjeolja? Om det finns kunde jag använda den om den är bra, annars inte. Men vore det inte rimligare att använda drivline-tillverkarens egna märke ändå?

Om du har problem med universalfett i naven, prova DT? ;-) Det är bra!

Den där oljan som pappa alltid hade i oljekannan, vilken olja var det egentligen? Jag brukar ta en mineralolja med ganska låg viskositet, typ Statoils (Circle K:s) Classic Way, men vad farsan använde vete fåglarna.

Precis, jag är också uppvuxen med en oljekanna med ospecificerad olja.

jag har beställt några enkla sprutor och trubbiga nålar från aliexpress, tänkte ha olja i två av dem. Fett i en annan.

Kör nog med motorolja och symaskinsolja. Då kan man olja det mesta som behöver en droppe eller två, både på cykeln och i hushållet.

Slänger upp någon bild på det här när sprutorna anländer om en månad eller två.

det kan vara en led på bakväxeln på barnens cyklar, v-bromshandtag eller något annat i den stilen. Inget speciellt avancerat.

Jag har bara aldrig tänkt så noga på detta förut. Men ibland gör en droppe olja gott. Därav min fråga om det finns någon universalolja som är märkbart bättre på något sätt.

Och ja, jag har rätt olja / fett till gafflarna, kedjan, lager osv.
Jag kör kedjeolja på gaffelben, bakväxlar och annat som behöver smörjning som jag kan komma åt utan att behövs montera isär. Olja av typen "wet" så jag inte behöver smörja så ofta.

Kanske inte resulterar i en doktorsavhandling i tribologi men i garagekunskap ett-punkt-noll.

Nu senast var det en droppe på leden på sambons v-bromsreglage. De börjar bli slitna och lite lite olja gjorde gott. De går inte att ta isär för att fetta in.

Jag går inte och skvätter olja till höger och vänster men ibland behövs en droppe.
Ok. Jag är med, en led i ett v-bromsreglage som inte går att plocka isär skulle även jag kunna tänkas olja, lite allmänt sådär. Då tar jag tunnflytande ”teflonspray”, får väl byta till miljövänligare alternativ när burken tar slut.

Ok. Jag är med, en led i ett v-bromsreglage som inte går att plocka isär skulle även jag kunna tänkas olja, lite allmänt sådär. Då tar jag tunnflytande ”teflonspray”, får väl byta till miljövänligare alternativ när burken tar slut.
Ang. burken och miljökonsekvenser: Inte ett ovanligt feltänk (som jag själv ibland gör), men du borde istället sluta använda den redan nu. Om det är ett problem att det kommer ut teflon/pfas i naturen från teflonolja så skiljer sig inte det i denna burk från det som finns i en potentiell framtida burk. Så varför sprida dessa i naturen när de gör skada, om vi bortser vad du råkar äga nu idag? Det är inte miljömässigt lönsamt att sprida dessa för att spara på resurser.

Det är väl bara det att smörjandet är högst tillfälligt. Vatten smörjer också tills det dunstar. 556 smörjer tills det spolas/slits bort av något annat.
Tillfälligt och tillfälligt, det beror helt på applikationen. Jag använder fett där det behövs fett, olja där det behövs olja, och ännu mer lättflytande smörjmedel (som 5-56, WD40 eller liknande) där det behövs det. Samtliga spolas/slits bort med tiden.

Exakt rätt typ av olja krävs bara för applikationer med höga ytlaster. Vilket typ inte förekommer på en cykel bortsett från i diverse kullager (som ändå är tätade och smorda med fett). Använd vad som helst som har rimlig viskositet, så att det inte antingen rinner bort på nolltid eller samlar på sig mög och bös.

5-56 och liknande må smörja en aning, men det gör dieselolja och lacknafta också. Det betyder inte att det är primärt avsett som smörjmedel. Eller ens lämpligt för det. Men det är klart att det ofta är bättre än ingenting.

Jag kör Muc-Off M094 och rekommenderar en tunn olja på spray för just växlar, bromshandtag och saker som tjärvar. Tjock olja som har i kanna blir bara kladdigt utan att göra så mycket nytta.

Vill nog säga att wd40 väl inte är ett smörjmedel? Den löser upp fett och olja, rost och dunstar väck typ? Kör det för "rengörning" och saker som går trögt, få bort gunket, sen kör man olja.
Väl?
5-56 är väl lite samma eller förenklar jag för mycket nu?
WD-40 smörjer kanske lite mer än 5-56 (oklart) men framförallt är de väl gjorda för att tränga undan vatten och lösa ev. rost.

Jag har en dambekant som smorde kedjan med 5-56. Inte bra.

Min farsa hade nog växellådsolja i oljekannan.

Jag brukar använda den sån där klisterolja från Biltema till lite allmänt, kedjan bland annat. Det ska man absolut inte göra enligt happy så jag har fortsatt med det.
Bästa inlägget i tråden. Kanske bästa inlägget på Happy ö h t.

Biltemas klisterolja verkar iofs vara felmärkt eller feltänkt olja för mc-kedja.

Kan iofs vara text som är fel och oljan rätt

Min farsa hade nog växellådsolja i oljekannan.

Jag brukar använda den sån där klisterolja från Biltema till lite allmänt, kedjan bland annat. Det ska man absolut inte göra enligt happy så jag har fortsatt med det.
Jag är pappa och har gammal hypoidolja i flaskan. En stor fördel är att allt man smörjer luktar gammal svarv. Mysigt!

Jobbade på ett ställe innan där vi hadde nån livsmedels godkänd olja som trängde in rätt bra .Sen när jag kollade databladet så såg jag att det var vanlig parafinolja

Tillbaka
Topp