Olja i NRS-dämpare

• Trådstartare Trådstartare m-a
  • Start datum Start datum

m-a

Medlem
Olja i NRS-dämpare
Råkade ha cykeln uppochner samtidigt som jag släppte ut luft från bakdämparen och istället för luft så trycktes det ut någon centiliter skummig grå olja, jättesmidigt :/
Ska det verkligen vara olja i en bakdämpare på NRS? Jag trodde bara det var en luftdämpare.

Olja i NRS-dämpare
Timpalimpa: Är det den oljan som är på väg ut är det lite surt.

Jag tror mer på att det är den smörjan som ska se till att hålla packningar osv i luftkammaren smorda. Sprutar ut lite ur min gaffel då och då trots att den alltid är rättvänd. Inget som hittills påverkat funktionen. Jag tror du kan cykla vidare lugn även om 1 cl låter som väldigt mycket... Någon droppe har jag råkat ut för men inga pölbildande mängder.

Olja i NRS-dämpare
Lite skummig, det låter faktiskt som den smörjan som är i luftkammaren. Samma typ som jag fått ut ett par gånger skulle jag tro. (Hamnat i pumpmunstycket då.)

Jag kan inte lova att det är riskfritt men jag har själv blivit av med ett par droppar ur min gaffel utan att det hänt något med den. Har kanske kommit lite ur bakdämparen också, men inget jag reagerat för.

Olja i NRS-dämpare
Då är det väl ingen fara då kanske. Jag har också fått lite i pumpmunstycket vid pumptillfällen men inte alls mycket som nu när den var uppochner. Undras hur mycket olja den ska ha egentligen.

Olja i NRS-dämpare
Det låter väldigt dumt att experimentera med att hälla i olja utan att ha en aning om ifall det ska vara olja i den kammaren luftventilen leder till och utan att ha en aning om vilket slags olja det ska vara i.

Gör INTE så. Kolla med någon som säljer Giant först.

Olja i NRS-dämpare
Den NRS dämpare brukar har bara fett i luftkamare, men lite olja där är bara bra.

Varför inte gör en luftenhets service på dämpare? Plocka av dämpare, tar bort "mounting hardware", hålla fast "Top" i skruvstäd, skruvalos Air-can. Regnora, smorj upp med lite Slick-Honey, sätta tillbaks air-can, spruta i lite redrum eller Float Fluid, pump till tryck. Montera på cykel!

När air-can är loss kan du testa dämpare för funktion - skruv retur till långsamst, tryck ihop dämpare, det borde inte kommer tillbaks om allt är ok i dämper enhet. ÖPPNA INTE DÄMPER ENHET SJÄLV!!!!!

Olja i NRS-dämpare
Nej, det kanske är dumt att hälla i olja där. Tänkte att det borde vara vanlig gaffelolja 5 wt eller nåt liknande.

Dr.Spoke, menar du att bara ta loss locket på dämparen och låta bli att öppna delarna där kolven och packningarna sitter?
Hittade en bild på de olika delarna av dämparen:
nrs.jpg

Olja i NRS-dämpare
Sådär isär kan du få din utan att det är några problem. Du skruvar av sden stora delen på bilden från resten av dämparen. Skruvas med handkraft precis som en vanlig skruv.

Se bara till att släppa ut ALL luft innan, annars kan det göra ont... Och stoppa en trasa eller något genom infästningshålet så att inte luftburken skjuter iväg ifall det finns lite luft kvar.

Edit: Huruvida du måste plocka loss packningarna när du väl fått isär dämparen låter jag vara osagt. Men ska du inte byta dom tror jag inte det behövs, eller?

Olja i NRS-dämpare
Okej, det verkar ju inte så svårt. Jag vill ju helst inte skruva isär den för mycket, iofs har jag servat min RS Reba utan problem men det är ju klart onödigt att pilla isär bakdämparen för mycket.

Olja i NRS-dämpare
Dr.Spoke-Home skrev:
-------------------------------------------------------
> Den NRS dämpare brukar har bara fett i luftkamare,
> men lite olja där är bara bra.
>
> Varför inte gör en luftenhets service på dämpare?
> Plocka av dämpare, tar bort "mounting hardware",
> hålla fast "Top" i skruvstäd, skruvalos Air-can.
> Regnora, smorj upp med lite Slick-Honey, sätta
> tillbaks air-can, spruta i lite redrum eller Float
> Fluid, pump till tryck. Montera på cykel!
>
> När air-can är loss kan du testa dämpare för
> funktion - skruv retur till långsamst, tryck ihop
> dämpare, det borde inte kommer tillbaks om allt är
> ok i dämper enhet. ÖPPNA INTE DÄMPER ENHET
> SJÄLV!!!!!

Tack för en mycket efterfrågad information. Det har verkat lite konstigt att följa Giants anvisning att inte serva dämparen över huvudtaget.

Vad menar du med redrum och Float Fluid?
Kan man använda Manitous M-grease och vanlig syntetisk motorolja, på samma sätt som man använder det i Manitous gafflar?

Olja i NRS-dämpare
Redrum och Float fluid är smörjor anpassade för att vara i luftkammaren på dämpare och gafflar. Redrum är Rock Shox variant och Float Fluid är Fox alternativ.

Olja i NRS-dämpare
Ha dämparen vänd åt andra håller nästa gång bara, en gång skall inte spela någon stor roll - gör inte om det bara.

Det är för smörjning av tätningar mm i luftkammaren, pss som man har olja i luftkammaren på luftgafflar - annars läcker dom (luft) som såll. Så jag misstänker att detta åtfinns i nästan alla former av luftdämpare (har funnits i alla jag haft isär iaf).

Börjar dämparen läcka luft så behöver man ibland byta packningar och fylla på med olja. Som Dr.Spoke säger så skadar det aldrig med en service, men jag tror du klarar dig. Kör ett tag och kolla så du inte tappar trycket bara.

Olja i NRS-dämpare
Dr.Spoke-Home skrev:
> Den NRS dämpare brukar har bara fett i luftkamare,
> men lite olja där är bara bra.

I min dämpare var det olja i. Känns mer logiskt och tillförlitligt med ett litet oljebad tycker jag.. Men det kanske funkar med fett också?

Olja i NRS-dämpare
Mårten skrev:
> Redrum och Float fluid är smörjor anpassade för
> att vara i luftkammaren på dämpare och gafflar.
> Redrum är Rock Shox variant och Float Fluid är Fox
> alternativ.

Och Manitou rekommenderar 3ml, 40wt motorolja, i luftfjädern Undra om det är någon större skillnad på oljorna?

Olja i NRS-dämpare
Robert: Antagligen inte. Men iaf. jag skulle ha i den smörjan som står i manualen. Jag är nämligen inte den som gamblar med en dämpare för mellan 3 och 4 lax.

Olja i NRS-dämpare
Robert skrev:
> Och Manitou rekommenderar 3ml, 40wt motorolja, i
> luftfjädern Undra om det är någon större skillnad
> på oljorna?

Jag har provat både 80Wt och Redrum (ovan på "luft capen") i min gaffel, 80wt försvann "direkt" - dock berodde detta nog att jag skadade packningen när jag skruvade (inte skruva - trycka är modellen :-) ner den vid service (tight passform). Efter byta av oring inget mer läckage.

Redrum funkar iaf bra hittills.

Det är nog mest kristiskt viljen olja man kör om man har inte har dämparen rättvänd, eftersom man då vill att den skall skvätta runt och fastna överallt i kammaren. (Känns inte lika kritiskt när oringen badar i olja.)

EDIT: Vid eventuellt garantiärende skulle jag dock kunna tänka mig är det "framkommer" att det är "kritiskt" med rätt etikett på burken.

Senast redigerad av en moderator:
Olja i NRS-dämpare
Enligt jaguarverken så finns det olja i en "cartridge" separerad från luftkammaren, oljan är bara till för returdämpningen. Det skulle tydligen kunna vara vatten/kondens uppblandad med lite fett eller smörjolja som trycktes ur luftventilen.

Ska testa returdämpningen ikväll, fungerar den så är det nog inte något problem att köra vidare annars får jag väl skicka in den och laga det som är trasigt.

Olja i NRS-dämpare
Är smörjan som kommer ut grå skulle jag tippa på att det kommit in vatten/kondens i dämparen. Kan vara idé att göra rent då. En baggis. Se till att smörja packningarna när man trycker ihop den bara, och se till att den är ordentligt hopskruvad när man pumpar i luft.

Olja i NRS-dämpare
Jupps, det var det jag tänkte också, vatten/kondens.
Nu har jag iallafall skruvat isär den och tömt hur den gråa oljan, redigt skitig var den :) Hällde i ungefär lika mycket + kompensation för det tidigare misstaget. Använde gaffelolja 2.5 WT, det är säkert fel viskositet men den gamla oljan var ungefär lika lättflytande.
Jag förväntade mig att kunna ta av själva luftbehållaren som på bilden ovan men den verkade vara fjäderbelastad så det gick inte. Fick lägga en träbit emellan så det gick att hälla ut oljan.

Har rullat utför några trottoarkanter och funktionen på dämparen verkar vara samma som tidigare.
Någongång i framtiden borde den kanske servas av någon som vet hur man gör.

Tillbaka
Topp