Olja kedja?

Anton_95

Aktiv medlem
Olja kedja?
Har haft cyklen i två år nu, endast mys cyklat på diverse stigar och vägar.
Tänkte att det var kanske dags att olja kedjan då han börjar låta en del.
Tänkte köpa en "torr" olja.
Räcker det med att spola kedjan med vatten och torka av med trasa sen på med ny olja.
Googlade lite snabbt på kedjerengöring och skötsel och vissa tar det till det extrema och väldigt mycket delade åsikter om hur man går tillväga.

Olja kedja?
Anton_95 sa:
Räcker det med att spola kedjan med vatten och torka av med trasa sen på med ny olja.
Jag hör till den falang som tycker att man skall undvika alla former av lösningsmedel på kedjan så långt som möjligt,
det löser den befintliga oljan inuti kedjan (det vill man inte) och riskerar samtidigt att öka kladdigheten hos den nya oljan
även vatten kan lösa/gegga till den nya oljan
Vad man bör göra är torka kedjan torr på utsidan med en torr trasa, så ofta som möjligt, helst efter varje gång man har använt cykeln
Är kedjan riktigt skitig kan man behöva torka av den med en LÄTT fuktad trasa (fukta trasan med ditt favoritlösningsmedel, dränk den inte!)
Torka sedan av den/vänta en dag eller två, innan du smörjer kedjan.
Kedjan skall vara torr på utsidan, och fri från lösningsmedel på insidan, när du smörjer den
Smörjer du med torr olja bör vänta till lösningsmedlet har dunstat innan du använder cykeln,
det kan ta från några timmar till dagar.

Anton_95 sa:
Googlade lite snabbt på kedjerengöring och skötsel och vissa tar det till det extrema och väldigt mycket delade åsikter om hur man går tillväga.
Du kommer att få massor med OLIKA tips

/Håkan

Redigerat: Förtydligande

Senast ändrad:
Olja kedja?
Dry lube fungerar bara bra på avfettade kedjor. Tveksamt om det är lönt att fetta av en två år gammal kedja.... Byt kedja och fetta av den nya ordentligt innan du låter den torka, smörja in n länk i taget med ny dry lube. Låt denna torka och torka sedan av överflödet. Upprepa sedan insmörjningen var 15-25 mil om det är torrt ute. Är det blött före så direkt efter eftersom du då i praktiken kör torrt.

Olja kedja?
HåkanC sa:
Anton_95 sa:
Jag hör till den falang som tycker att man skall undvika alla former av lösningsmedel på kedjan så långt som möjligt,
det löser den befintliga oljan inuti kedjan (det vill man inte) och riskerar samtidigt att öka kladdigheten hos den nya oljan
Vad man bör göra är torka kedjan torr på utsidan med en torr trasa, så ofta som möjligt, helst efter varje gång man har använt cykeln
Är kedjan riktigt skitig kan man behöva torka av den med en LÄTT fuktad trasa (fukta trasan med ditt favoritlösningsmedel, dränk den inte!)
Torka sedan av den/vänta en dag eller två, innan du smörjer kedjan.
Kedjan skall vara torr på utsidan, och fri från lösningsmedel på insidan, när du smörjer den
Smörjer du med torr olja bör vänta till lösningsmedlet har dunstat innan du använder cykeln,
det kan ta från några timmar till dagar.

Anton_95 sa:
Du kommer att få massor med OLIKA tips

/Håkan

Redigerat: Förtydligande

+1

Så gör jag på pendlaren där jag inte ids sköta kedjan med dry-lube. Momentetet att ta bort flugpapperskletet på utsidan innan ny kedja tas i bruk är bra för renheten....

Olja kedja?
Vill man inte ha lösning medel på insidan då? Jag ska ju olja kedjan igen sen ju.
Kedjan är 2år gammal men han ser ut som ny nästan, hur vet man när det är dags att byta då? För jag ser i ga defekter på den.

Olja kedja?
Anton_95 sa:
Kedjan är 2år gammal men han ser ut som ny nästan, hur vet man när det är dags att byta då? För jag ser i ga defekter på den.
När den här https://www.cykelkraft.se/kedjeslit...CspZIK8n4lcKz5EQt2xFryGzK3AOV_bhoCvFEQAvD_BwE går i på sidan det står 0,5 på är det dags att byta kedjan. Går nog att köra tills 0,75 går i men då gör du nog bäst i att byta kassett också. Har du inte smort kedjan på 2år är nog hoppet ute för både kedja och kassett, och förmodligen framdreven också. Jag gör rent (grovt) och smörjer min kedja efter/inför nästan varje tur (MTB) och den senaste höll 1år/ca 150 mil.

Trevlig fredag på dig!

Olja kedja?
Anton_95 sa:
Vill man inte ha lösning medel på insidan då? Jag ska ju olja kedjan igen sen ju.

Lösningsmedel är ämnen som löser fett och olja, så det vill man inte ha på insidan av kedjan när man smörjer. Kedjan byter man om den har synliga skador (länkar som är fastrostade, sidoplattor som är böjda osv) eller om den är sliten. Slitaget mäter man förslagssvis med en kedjeslitagemätare (finns i alla cykelbytiker) eller helt enkelt en linjal. Läs mer här: https://www.parktool.com/blog/repair-help/when-to-replace-a-chain-on-a-bicycle

Senast ändrad:
Olja kedja?
Gjorde hel service på sportsson, då går dem igenom hela cyklen inprincip, smörjer upp den ljustera bromsar och växel och kollar över den så allt ser ok ut.

Olja kedja?
jofahjalm sa:
Det är ungefär ”inget underhåll”.
Dem gick ju igenom hela cyklen så inget större underhåll behövde göras.
Är det nått som behöver bytas ut så gör dem det. Men han som kollade cyklen hade inget att tillägga.
Tyckte det bara var lustigt då cyklen var 3 år gammal och inget gjort.
I tråden nämdes det att kedjan håller 1år ungefär och att mina drev troligen behöver bytas.
Nått gjorde dem iallafall, för nu funkar mina 2 sista växlar som dem ska igen.

Senast ändrad:
Olja kedja?
HåkanC sa:
Anton_95 sa:

/Håkan
+1

Olja kedja?
Anton_95 sa:
jofahjalm sa:
Det är ungefär ”inget underhåll”.
Dem gick ju igenom hela cyklen så inget större underhåll behövde göras.
Är det nått som behöver bytas ut så gör dem det. Men han som kollade cyklen hade inget att tillägga.
Tyckte det bara var lustigt då cyklen var 3 år gammal och inget gjort.
I tråden nämdes det att kedjan håller 1år ungefär och att mina drev troligen behöver bytas.
Nått gjorde dem iallafall, för nu funkar mina 2 sista växlar som dem ska igen.
Dem?

Vad kostade servicen?

Förra året lämnade jag in min cykel för servicen som ingår när man köper cykel hos Team sportia. Efteråt frågade jag vad de hade gjort, och fick svaret att de "gått igenom" och "kollat över" cykeln. Inga konkreta saker, inget serviceprotokoll. Frågade flera gånger men fick bara flytande svar. Jag skulle aldrig lämna in min cykel och betala för det, utan att få något utfört utöver generell välsignelse.

Olja kedja?
storfiskarn sa:
Beror ju på hur mycket man använder cykeln.
För mig håller kedjan ungefär ett år, ibland mindre, men då får den gå några mil varje dag.
Som sagt.
Jag har en cykel som haft samma kedja i 35 år men nu ligger den faktiskt mellan 0,5 och 0,75 % slitage så det är väl dags att byta...

(6 delat)

Olja kedja?
Eld sa:
storfiskarn sa:
För mig håller kedjan ungefär ett år, ibland mindre, men då får den gå några mil varje dag.
Som sagt.
Jag har en cykel som haft samma kedja i 35 år men nu ligger den faktiskt mellan 0,5 och 0,75 % slitage så det är väl dags att byta...

(6 delat)

Den här har haft samma sedan 1933-34, lite stel nu dock.

740AE475-2D5D-4826-A55E-0286134E649F.jpeg

Olja kedja?
Jimel sa:
Eld sa:
storfiskarn sa:
Som sagt.

(6 delat)

Bra koll , trodde inte att du va i 95årsåldern eller vad det kan bli om du ska komma ihåg ?

Olja kedja?
Jimel sa:
Eld sa:
storfiskarn sa:
Som sagt.

(6 delat)

Det är möjligt att det är originalkedja även på denna...

Bilagor

• Vega.jpg
    Vega.jpg
    179.8 KB · Besök: 51
Olja kedja?
Manurhin2 sa:
Jimel sa:
Eld sa:
storfiskarn sa:
Som sagt.

(6 delat)

Bra koll , trodde inte att du va i 95årsåldern eller vad det kan bli om du ska komma ihåg ?

Måste ju vara gammal eftersom jag inte kommer ihåg om jag köpte cykeln 1933 eller 34 ;)

Tillbaka
Topp