Olja till freebody paws!?

scott730plus

Aktiv medlem
Precis taigt mig vatten över huvudet och gjort rent freebodyn och delarna.. Så kollar jag på en youtube video där han säger att det är vikigt att inte använda för tjockt fett för det kan försämra.

Vad rekommenderar ni för fett? Jag har bara nån tjockare variant så det känns inte så aktuellt... Hans nästa rinner ju

Precis taigt mig vatten över huvudet och gjort rent freebodyn och delarna.. Så kollar jag på en youtube video där han säger att det är vikigt att inte använda för tjockt fett för det kan försämra.

Vad rekommenderar ni för fett? Jag har bara nån tjockare variant så det känns inte så aktuellt... Hans nästa rinner ju
Jag har kört med vanligt lagerfett där, men noga med att bara fetta in "bussningen" på ena sidan klacken, och inte angreppssidan eller hålrummet under.

Olja, en bra som stannar länge som typiska ”wet lube”-kedjeoljorna. Sitter inte kvar lika länge som fett förstås men du slipper ett frihjul som skippar över vid belastning och framförallt i kallt väder. Har kört det otaliga servicar av hopebodys främst under åren med trialliknande cykling offseason, kanske baknavets värsta.

Olja, en bra som stannar länge som typiska ”wet lube”-kedjeoljorna. Sitter inte kvar lika länge som fett förstås men du slipper ett frihjul som skippar över vid belastning och framförallt i kallt väder. Har kört det otaliga servicar av hopebodys främst under åren med trialliknande cykling offseason, kanske baknavets värsta.
håller med. t ex finishline grön är idealiskt i sammanhanget. gott som räcker länge. stelnar inte heller till i kyla

kör man med lagerfett kan man öka smörjintervallerna ytterligare en del, men det bör vara en 'blödig' sort. segare trådigare varianter blir liggande i ett hörn, och nyinfettat kan gripklorna till och med fastna i fettet.

Jag smorde precis med tunt, tunt lagerfett. Något brunt, gammalt. Kör alltid med olja på klackarna annars, i till exempel växelnav, men det här är ett Campagnolo Record-frihjul och det låter så in i h-e. Klart tystare nu. Hatar högljudda nav/bodys. När jag cyklar med andra på moderna grejer blir jag helt stressad.

Det beror på bodyns konstruktion. Jag använder bra fett, typ hjullagerfett, om möjligt, för det håller längre. Men tex. Mavic ska smörjas med mineralolja för full funktion, om jag fattat rätt.

Frid!

Tack för alla tips. Provad nu med lite wet lube...

Jag upplevde fettet från fabrik lite tjockare så trodde därför att det var tvärnoga med sånt här.

Tillbaka
Topp