Olja ytterbensservice Lyrik Ultimate

magnil

Aktiv medlem
Gör ytterbensservice på Lyrik Ultimate och upptäckte att oljan 0W-30 inte räcker. Känns som det inte är supernoga med vilken olja man har i ytterbenen?

Vilken av de på bilden väljer jag? Eller skall jag försöka hitta 0W-30 någonstans? LBS hade givetvis inte. . .

IMG_4029.jpeg

Gör ytterbensservice på Lyrik Ultimate och upptäckte att oljan 0W-30 inte räcker. Känns som det inte är supernoga med vilken olja man har i ytterbenen?

Vilken av de på bilden väljer jag? Eller skall jag försöka hitta 0W-30 någonstans? LBS hade givetvis inte. . .

Visa bilaga 441228
Fox 20wt skulle jag köra. Kan vara olika additiv i olika oljor som reagerar med varandra men två gaffeloljor borde gå fint att kombinera.

Själv så skulle jag kört 5-30-oljan. Den skall ändå skydda benen från slitage. 15wt-oljan har mer egenskapen att inte skumma. Så jag skulle valt motoroljan, som är framtagen för att hålla en oljefilm mellan två metallytor.

Kör själv biltemas motorolja 0w30 i alla mina gafflar och har gjort så ett bra tag nu. Noll problem. Jag hade kört vilket som men inte gräsklipparoljan..

Fox-oljan verkar ha helt annan kallviskositet än en 0w-30 eller 5w-30 (fox-oljan verkar vara mycket mer trögflytande). Jag skulle gå på 5w-30 oljan.

Onekligen är motoroljans användningsområde mer likt ytterbensolja, jag får kanske pudla lite. Men den är ändå gjord för helt andra aebetstemperaturer och som sagt är inte gjord för att på något sätt blandas med gaffeloljor... så prova att blanda lite av en vanlig gaffelolja med motoroljan i ett glas och rör om så ser du att det inte koagulerar tex.

Onekligen är motoroljans användningsområde mer likt ytterbensolja, jag får kanske pudla lite. Men den är ändå gjord för helt andra aebetstemperaturer och som sagt är inte gjord för att på något sätt blandas med gaffeloljor... så prova att blanda lite av en vanlig gaffelolja med motoroljan i ett glas och rör om så ser du att det inte koagulerar tex.
Varför skall man blanda oljor för? Om gaffelns tätningar är dåliga, så oljorna blandas, då är det ändå dags för service.

Varför skall man blanda oljor för? Om gaffelns tätningar är dåliga, så oljorna blandas, då är det ändå dags för service.
Jag tänker att risken är att motoroljan reagerar med dels rester av den gamla ytterbensoljan som finns kvar i gaffeln, dels att det kan blandas vid handhavande/service. Men visst. Sannolikheten är kanske låg.

Många bud här nu :).

5w-30 oljan är syntetisk vilket RockShox 0W-30 troligtvis inte är?

15wt och 20wt är tänkta för gafflar.

SAE30 är inte det vanlig motorolja och troligtvis ganska lik 0W-30?

@Preacher har du något förslag?

Jag tänker att risken är att motoroljan reagerar med dels rester av den gamla ytterbensoljan som finns kvar i gaffeln, dels att det kan blandas vid handhavande/service. Men visst. Sannolikheten är kanske låg.
Att det skulle bli några negativa effekter av det där är väl rätt osannolikt. Annat är det om man blandar i fel glykol i bilens kylsystem..

Många bud? Alla har sagt 5-30 hittills.
Rak-30 riskerar att bli lite trög om du gillar att cykla när termometern klivit under sommartemp.

Jag skulle tro att en olja måste vara syntetisk, eller åtminstone hydrocrackad, för att ens kunna få den 0W-klassad. Har nog aldrig sett en mineralolja med 0W eller 5W-klassning. De brukar ha 10W och uppåt.

Tittar man på datablad så ser man att Fox-oljan motsvarar nåt med 15W, kanske en 15W-40, utifrån de viskositetsiffror som anges på flaskan. Om 0W-30 anbefalls eller använts tidigare, så är det 5W-30 som är lämplig ersättare av de ovan (den är f.ö. ingen äkta syntetolja, Mobil1 har inga sådana idag utan enbart hydrocrackade, s.k. HC-syntet).

Fast grejen med att fubba en service på en 12 tkr gaffel är inte bra.

Kosta på riktig och rätt olja för servicen. Säg att du vill sälja gaffeln och en köpare letar upp den här tråden så kommer den personen att vilja slå av mycket på priset för det.
Onödig sits säger jag.

I många fall kan du köra motorolja med snarlika värden, men varför chansa. Behöver du en skvätt så skicka mig ett PM.

Om du inte vill ”chansa” med 5-30, så åker du på Biltema, Mekonomen eller liknande inrättning och köper 0-30-olja i morgon.
Skillnaderna mellan de två oljorna är att 0-30 håller sig mer lättflytande vid -35 grader Celcius än 5-30.

Tror få kommer leta upp denna tråd och pruta hejvilt om ts har i motorolja i ytterbenen...

Jag sålde min Porsche förut och säljaren hittade en tråd om den precis när han hämtat den, frågat mig särskilt om jag gjort något med motorn han skulle veta om. Hade gjort det såklart men blånekade när jag sålde den för jag ville bli av med den. Ja fick så äta gräs som en ko när han ringde ned mig och träffar jag på honom på bana idag så får jag nästan lägga benen nånstans för han var stor som ett halvhus haha så joe det händer faktiskt.

Jag sålde min Porsche förut och säljaren hittade en tråd om den precis när han hämtat den, frågat mig särskilt om jag gjort något med motorn han skulle veta om. Hade gjort det såklart men blånekade när jag sålde den för jag ville bli av med den. Ja fick så äta gräs som en ko när han ringde ned mig och träffar jag på honom på bana idag så får jag nästan lägga benen nånstans för han var stor som ett halvhus haha så joe det händer faktiskt.
Det kan vara lite skillnad på vad man har gjort med det man skall sälja också.
Kan vara rätt så spännande om TS säljer sin gaffel med 5-30-olja och köparen hör av sig om att gaffeln rör sig lite segare när han är ute och cyklar vid -30 grader.
0W-30-oljan som man har i ytterbenen är en motorolja, precis som en 5W-30-olja. Den är designad för att hålla en oljefilm på metallytor för att inte skapa slitage. Oljorna i dämpardelen behöver ha egenskapen att inte skumma när den flödar. Börjar den att skumma när den går genom ventilpaketet, så får man inte önskade egenskaper i gaffelns dämpning.

Inom enduro så provar man inte bara olika viskositet i gaffeloljorna, utan även mängden olja för att få fram olika egenskaper vid körning.

Om nån nu fortfarande tror att skillnaderna är stora mellan 0W-30 och 5W-30 kan man ju titta på bilden nedan. Min bil kan köras på båda, faktum är att i Tyskland (och jag tror södra Sverige) rekommenderas 5W-30, medan det i övriga Sverige rekommenderas 0W-30 pga bättre kallstartegenskaper (dvs neråt 25-30 minusgrader). Utifrån det kan man ju fundera hur stor betydelse det har för smörjning av ett gaffelben...
IMG_0147.JPG

0W-30-oljan som man har i ytterbenen är en motorolja
Detta visste inte jag. Trodde det var så olika kravbilder att olika additiv osv användes i motorer och dämpare. Men om det är som du säger finns det givetvis inget problem med att använda motoroljan i TS inlägg. Och själv ska jag nog köpa en riktig bytta olja då istället för de där små fåniga dl-burkarna från RockShox.

När vi ändå är inne på ämnet: finns det någon nackdel (eller fördel?) med att fylla lite mer olja än rekommenderat i ytterbenen? Tänker att tillverkarna måste kompromissa mellan prestanda och låg vikt i databladet, men att öka på 20g olja om det förbättrar funktionen lär vara en billig straffvikt att ta.

Detta visste inte jag. Trodde det var så olika kravbilder att olika additiv osv användes i motorer och dämpare. Men om det är som du säger finns det givetvis inget problem med att använda motoroljan i TS inlägg. Och själv ska jag nog köpa en riktig bytta olja då istället för de där små fåniga dl-burkarna från RockShox.

När vi ändå är inne på ämnet: finns det någon nackdel (eller fördel?) med att fylla lite mer olja än rekommenderat i ytterbenen? Tänker att tillverkarna måste kompromissa mellan prestanda och låg vikt i databladet, men att öka på 20g olja om det förbättrar funktionen lär vara en billig straffvikt att ta.
Oljan måste ta vägen någonstans när kompression sker. Finns det ingen plats för oljan att ta vägen, så kan man t.ex. tappa slaglängd eller riskera tätningarna in till innerbenen om trycket blir för stort.
Mängden skulle jag själv inte laborera med i en gaffel.

Kan vara rätt så spännande om TS säljer sin gaffel med 5-30-olja och köparen hör av sig om att gaffeln rör sig lite segare när han är ute och cyklar vid -30 grader.
Dels kommer det där inte hända, och dels är 5w-30 och 0w-30 så pass nära varann att ingen kommer märka någon skillnad. Dessutom, kör man hojen i -30 är man nog också beredd på att dämparna inte kommer prestera som vanligt..

I t.ex en lyrik kan du i teorin fylla i några deciliter i höger ben utan bekymmer. Oljan skvalpar runt dämparinsatsen bara. I vänster ben bottnar till slut innerbenets täcklock/seal head och då lär väl något braka sönder i värsta fall, alternativt att det sprutar upp olja från skrapringen.

Oljan måste ta vägen någonstans när kompression sker. Finns det ingen plats för oljan att ta vägen, så kan man t.ex. tappa slaglängd eller riskera tätningarna in till innerbenen om trycket blir för stort.
Mängden skulle jag själv inte laborera med i en gaffel.
Fast nu pratar jag alltså att öka från 15 ml till typ 20-25 ml. Inte tömma en hel flaska i gaffelbenen. Ytterbenen har ju rätt mkt luft ledigt, även vid bottning tänker jag. Men det kanske inte finns så mycket plats i gaffeln som jag föreställer mig?

Fast nu pratar jag alltså att öka från 15 ml till typ 20-25 ml. Inte tömma en hel flaska i gaffelbenen. Ytterbenen har ju rätt mkt luft ledigt, även vid bottning tänker jag. Men det kanske inte finns så mycket plats i gaffeln som jag föreställer mig?
Du kan ta reda på hur mycket utrymme som finns över =)
Vill själv inte prova den hårda vägen för att reda på det, så jag låter bli.

Du kan ta reda på hur mycket utrymme som finns över =)
Vill själv inte prova den hårda vägen för att reda på det, så jag låter bli.
Ok. Men om vi förutsätter att oljan man häller ner faktiskt får plats, skulle det teoretiskt kunna ge några fördelar? Eller blir det bara mer dövikt som skvalpar i botten av gaffeln?

Viskositeten är bara ett mått på hur oljan beter sig vid olika temperaturer. Den säger inget om vilka addetiv som används. Oljans egenskaper än väldigt beroende på vilka addetiv som används. Utan att vara professor i tribologi hos Fox eller RS, så hade jag alla dagar i veckan valt Fox-oljan!

Ok. Men om vi förutsätter att oljan man häller ner faktiskt får plats, skulle det teoretiskt kunna ge några fördelar? Eller blir det bara mer dövikt som skvalpar i botten av gaffeln?
Mer olja som skvalpar runt borde ju ge en ännu bättre smörjfilm runtom, såvida inte mängden redan är tillräckligt stor för att allt redan ska täckas utan problem. Rent krasst borde du kunna förlänga serviceintervallet eller iaf ha en bättre gaffel i slutet av intervallet med mer olja eftersom mer är kvar och samma mängd smuts är upplöst i mer olja.

Har diskuteras iofs vilken olja som en DVO gaffel ska ha (skulle kolla åt en polare), där Dougal från Shockcraft skriver lite, han har ju testat och byggt upp en databas på över 300 oljor.

Listan

Ytterbens-oljorna från RS och Fox är ju bara en vanlig motorolja, fast dyrare :)
Svaret var väl "Det spelar ingen roll, fast det gör det typ." Så man kan väl bara köra på en olja med likvärdiga värden.

Där emot oljan som ska vara i dämparkretsen ska man ju vara lite mer noga med.

MTBR DVO olja

Viskositeten är bara ett mått på hur oljan beter sig vid olika temperaturer. Den säger inget om vilka addetiv som används. Oljans egenskaper än väldigt beroende på vilka addetiv som används. Utan att vara professor i tribologi hos Fox eller RS, så hade jag alla dagar i veckan valt Fox-oljan!
Förutom att den oljan är avsedd för en annan applikation (dämpning) än det som diskuteras här (smörjning av ytterbenen)...

Intressant är ju att RS på tex Lyrik rekomenderar 10ml i underbenen oavsett om slaglängden är 140 eller 180mm. skillnaden i volym är ju ganska stor.

Intressant är ju att RS på tex Lyrik rekomenderar 10ml i underbenen oavsett om slaglängden är 140 eller 180mm. skillnaden i volym är ju ganska stor.

Vid urbottning är det exakt lika stor volym, det är det som sätter begränsningen.

Upprampningen i ytterbenen kan absolut vara signifikant, och framförallt blir den signifikant för lätta åkare eftersom den inte skalar med åkarvikt som kraften från fjädern gör. Det är lätt att känna på en RS-gaffel genom att ta ur ventilkärnan ur luftfjädern och komprimera gaffeln.

De där SAE-graderingarna säger väl inte så mycket om annat än viskositet vid olika temperaturer? Hur bra oljan är på att bygga en film i en gaffel som inte har oljetryck som en motor till exempel framgår inte. Bara för att RS specar en motorolja betyder inte det nödvändigtvis att en annan random motorolja med samma SAE-rating fungerar lika bra. Som Preacher sa, funkar "nog" men varför chansa? Jag hade absolut slattat i en random motorolja med rätt rating om jag var i knipa, tex på resa eller ngt, men hade bytt till rätt grejer ASAP.

Fox Gold tror jag för övrigt är en glidbaneolja, som Motorex Supergliss. De är mycket kletigare än motorolja enligt min erfarenhet, men nog mindre temperaturstabila. Annan applikation, andra egenskaper. Några specifika ytterbensoljor för gafflar i mtb framtagna för enbart det ändamålet tror jag vi får vänta på.

På fox 36 grip2 är det Fox 20wt gold man ska ha till ytterbenen så hade nog också gått på den.

Bara det ena benet, kompsidan skall ha annat.

Volymen kan vara rätt så känslig, mer olja ger en rätt oönskad effekt på luftkudden i nederbenen. På BOS single crown-gafflar så kan 5ml för mycket vara skillnaden på att, vid full komp, skjuta upp skrapringen eller ej.

Fox Gold tror jag för övrigt är en glidbaneolja, som Motorex Supergliss. De är mycket kletigare än motorolja enligt min erfarenhet, men nog mindre temperaturstabila. Annan applikation, andra egenskaper. Några specifika ytterbensoljor för gafflar i mtb framtagna för enbart det ändamålet tror jag vi får vänta på.

Inför 2021 är det ju just Motorex som tillverkar de olika oljorna till Fox.
Rätt säker på att du vet men allmänheten visste nog inte det.
Pratade med två tyska herrar här förra veckan som bekräftade det.

Inför 2021 är det ju just Motorex som tillverkar de olika oljorna till Fox.
Rätt säker på att du vet men allmänheten visste nog inte det.
Pratade med två tyska herrar här förra veckan som bekräftade det.
Intressant!
Ved du om det går att köpa Supergliss 68K med en annan branding?
100K som Fox Gold funkar bara under några få månader i våra bredgrader...

Intressant!
Ved du om det går att köpa Supergliss 68K med en annan branding?
100K som Fox Gold funkar bara under några få månader i våra bredgrader...

Öhlins säljer Renep cglp68 i 1L-flaskor nuförtiden för hemmaservice. Utan att veta något säkert tror jag det är väldigt likt Supergliss 68k, gamuxbikes har i lager men jag tänker det borde dyka upp lite här och där framöver.
Jag håller med om att det verkar vara en lämpligare viskositet i våra temperaturer.

Annars får du väl bara beställa ett fat superglisss 68k, så har du så det räcker ett tag framöver ;)

Öhlins säljer Renep cglp68 i 1L-flaskor nuförtiden för hemmaservice. Utan att veta något säkert tror jag det är väldigt likt Supergliss 68k, gamuxbikes har i lager men jag tänker det borde dyka upp lite här och där framöver.
Jag håller med om att det verkar vara en lämpligare viskositet i våra temperaturer.

Annars får du väl bara beställa ett fat superglisss 68k, så har du så det räcker ett tag framöver ;)
Vart hittar du öhlinsoljan på 1l flaska?

Tillbaka
Topp