Oljebyte Fox DHX 5.0 Air

Carl

Aktiv medlem
Oljebyte Fox DHX 5.0 Air
Jag har bytt olja och luftat min DHX Air 5.0 med bra resultat. Det är enkelt när man väl listat ut hur man gör. Därför tänkte jag berätta hur man gör. :) Den blev totalt luftfri och funkar kanon!

Jag har delat upp den här lilla guiden i tre steg. Först lite förberedelser med saker man måste ha till servicen. Sen kommer lite snabb info om hur dämparen ser ut inuti och om vad sakerna heter. Och sist den stora delen om hur man går tillväga.

Förberedelser

Om man inte byter packningar går det hela på 0:- förutsatt att man har verktyg och har skaffat ny olja då förstås. Detta är vad jag använde mig av:

 Skruvstäd

 Hushållspapper

 Skjutmått

 24 mm fast nyckel

 6 mm fast nyckel

 2 mm insexnyckel

 4 mm insexnyckel

 Tvättsvamp

 Sax

 7.5 w dämparolja

 Kapad Brämhultsflaska (Blåbär-Hallon)

 Kunskap om vilket IFP-djup din dämpare skall ha. För en 2,75"-dämpare gäller 31,75 mm.

 Soft Jaws

PICT4945.JPG ht=544


För att tillverka Soft Jaws (Dvs något i två delar med dämparens form att sätta i skruvstädet så man inte ovaliserar delarna man klämmer om) behövs följande:

 Borrmaskin. Här rekommenderas pelarborr eller dylikt för att dina Soft Jaws ska bli raka och runda.

 Borr med rätt diameter. Mät med skjutmåttet och borra därefter. Jag körde på 41,4 mm (1 10/16"?) för Air-Sleeven och 30,5 mm för Piggy-Backen. Väldigt osäker på diametrarna men det funkade bra ändå. Någon här kan säkert fylla i vad som är rätt i teorin.

 Något att göra dina Soft Jaws av. Tex trä.

Att tillverka Soft Jaws är det svåraste med hela grejen. Tyvärr är det också ett kritiskt moment då dåliga soft jaws gör att man kan klämma sönder dämparen genom att ovalisera den. Jag körde med rätt slarvigt gjorda Soft Jaws som FOX-folket skulle bli vita i ansiktet av men klarade mig iaf. Man riskerar en del men tar man det lugnt och aktar sig för att dra åt onödigt hårt kan det funka iaf. Ovaliserar man någon del av sin dämpare börjar den garanterat läcka och man får köpa dyra reservdelar. Som tur är kan du fixa bra Soft Jaws innan du kör igång med servicen av själva dämparen så det behöver inte förlänga tiden då du inte kan använda din FOX. Det Finns säkert dugligt verkstadsfolk här på Happy som kan göra bra Soft Jaws. :)

Gör alltså INTE såhär.

PICT4922.JPG ht=544


Jag beställde även ett Rebuild-Kit från Dr.Spoke och passade på att byta packningar när jag ändå öppnade dämparen.

PICT4651.JPG ht=544


Betänk också att så fort du öppnar dämparen är din garanti förbrukad! Skulle den funka dåligt eller gå sönder finns inte möjligheten kvar att få gratisreparationer hos tex Dr.Spoke. Om din dämpare har några år på nacken och garantin ändå är slut är det bara att köra. Skiter det sig kan du alltid skicka delarna till Dr.Spoke så sätter han säkert ihop dem åt dig för en slant. Och då har du ju iaf försökt. :)

Supersnabb genomgång av grejer som kan vara bra att veta men inte är något tvång.

På insidan ser dämparen ut så här. Det kan se komplicerat ut men räds icke! Jag ska förklara de relevanta detaljerna.

DHXAirSectionViewnooil.jpg ht=694


I nästa bild har jag med grönt markerat var det finns olja. Eftersom oljan ligger i en U-form fyller man helt enkelt dämparen med olja på valfritt sätt och sen, tack vare att luften stiger uppåt, luftar sen de två "topparna" på U:et. Det är inte svårare än så. Den ena sidan luftas dessutom automatiskt när man till sist ställer IFP-djupet. Så det är faktiskt skitenkelt.

Hela den högra delen kallas Piggy-Back. "Avgränsaren" i Piggy-backen som stoppar oljan upptill, här markerad med den röda ovalen, kallas IFP vilket är en förkortning för Internal Floating Piston. Den skiljer oljan från en liten luftvolym som fungerar som Bottom-out-fjäder. Dvs den ökar styvheten på dämparen mot slutet av kompressionen för att förhindra att den bottnar. Den vänstra delen av dämparen kallar jag huvudreservoar. Längst upp på huvudreservoaren finns en luftningsskruv. Här markerad med en röd cirkel. Det finns en tredje luftningsskruv i botten på U:et. Den har jag inte markerat eftersom jag inte tänker använda den. Jag antar att den används vid någon form av icke plomberingsförstörande FOX-vacuum-luftning med labbrock, nödutgång och korrekta fotriktiga tofflor framtagna för att inte lagra statisk elektricitet.

DHXAirSectionViewoilmark.jpg ht=694


Luftningsskruven i toppen på huvudreservoaren, i den röda cirkeln, är från fabrik plomberad med vit plast. För att lufta dämparen utan att ta bort plomberingen sägs det att det måste det göras i vacuumkammare, något de flesta inte har tillgång till. Med andra ord är det förmodligen genom att se att plomberingen är borta som FOX ser att man luftat den själv. Eller så gör även FOX såhär och kluttar sedan dit en plastbit av något hemligt material. Den måste iaf bort för att man enligt mig ska kunna genomföra en bra luftning utan vacuumkammare.

En sista sak som bör nämnas är att luftdämpare kan bli Stuck Down. Det blir dämparen då luft under de stora tryck som kan uppstå vid hastig kompression har läckt förbi en packning i dämparen in i fel kammare. På så sätt håller luften i fel kammare "emot" när dämparen skall återgå till sin fullt utsträckta obelastade längd. Dämparen kan då inte sträcka ut sig helt och är då Stuck Down. Min dämpare vet jag att den inte var stuck down och således händer inget när man skruvar av Air Sleeven. Detta gör man senare i mekguiden. Ett enkelt sätt att kontrollera att dämparen inte är stuck down är kontrollera att den har samma slaglängd som när den var ny. Kolla med de du köpte cykeln av. Jag mailade (i det här fallet) Canyon och frågade om dämparens slaglängd, fast inte för att ta reda på om den var stuck down utan av en annan anledning. Man måste nämligen även veta dämparens slaglängd för att ta reda på IFP-djupet. Det blev en separat liten tråd om det innan den här mekguiden. http://happymtb.org/forum/read.php/1/1173847 Det finns även massor med trådar här på forumet om luftdämpare som blivit Stuck Down. Sök och du skall finna. :)


Nu kör vi!

Jag borrade försiktigt ur materialet i mitten på den vita plomberingen och karvade sen ut den med insexnyckeln.

PICT4691.JPG ht=544


Plasten är seg så det är ingen risk att något blir kvar.

PICT4700.JPG ht=544


Nu är det dags att plocka av Air-Sleeven. Det är kåpan som håller inne lufttrycket i "huvudfjädern". (Det såg jag nu på bilden att jag visst gjorde innan jag tog bort plastplomberingen men det spelar ju verkligen ingen roll i vilken ordning man gör det.) Var helt säker på att du släppt ut allt tryck ur BÅDA ventilerna och sätt sen dämparen i städet med dina Soft Jaws runt Air Sleeven och vrid resten motsols. Om dämparen är Stuck Down är det nu det säger PANG och olja kan spruta åt alla håll.

Så här ser det ut när man släppt på Air Sleeven.

PICT4621.JPG ht=544


Den går nu att dra av helt och hållet. I Air Sleeven finns lite smörjande olja som kan ha blivit skitig efter några mil. Så här såg min ut.

PICT4626.JPG ht=725


Efter lite avtorkning blev den finare.

PICT4862.JPG ht=544


Nu såg jag att jag gjorde rätt som skaffade nya packningar. Den o-ring som råkar illa ut om inte ens Bottom out-trycket kan stå emot hade spruckit och lämnat ett avtryck på brickan. Med andra ord har någon droppat vårdslöst med den här dämparen. :)

PICT4637.JPG ht=544


Nu är det dags att öppna Piggy Backen. Ta bort ratten för Bottom Outjusteringen med 2 mm insexnyckeln.

PICT4667.JPG ht=544


Sätt nu Piggy Backen i dina Soft Jaws i skruvstädet och använd 24 mm nyckeln för att skruva av locket.

PICT4910.JPG ht=544


Så här kan det gå om det finns tryck och olja bakom IFP:n. Undra hur all den oljan kom dit.

PICT4911.JPG ht=725


Nu bytte jag packningar i locket till Piggy Backen som ju består av två delar för att kunna justera volymen på Bottom Outen.

PICT4918.JPG ht=544


Torkat ur Piggy Backen. Här ser man IFP:n.

PICT4919.JPG ht=544


IFP:n får man säkrast ut genom att öppna luftningsskruven i mitten och sen dra upp den. Om luftningsskruven trilskas kan man greppa om den plana delen av IFP:ns topp med 6 mm nyckeln. IFP:n och luftningsskruven fick också bytta packningar.

PICT4921.JPG ht=544


Dumt nog tog jag inga bilder ner i Piggy Backen utan IFP:n på plats men det är egentligen inte mycket att se. För att öppna dämparen helt igenom ska vi nu skruva ur luftningsskruven i toppen på huvudreservoaren. Det är lätt. Man tar 4 mm insexnyckeln och skruvar bort den. Bakom den finns en svart gummipackning som kan vara lättare att få ut om man trycker på ena sidan och ger den slagsida så man sen kan få upp den med tång. Efter detta är dämparen öppen helt igenom.

PICT4924.JPG ht=544


Nu tänkte jag inte vi skulle plocka av mer faktiskt. Nu fyller vi dämparen med ny fräsch olja. Det rekommenderas också att man sköljer bort dem gamla genom att dra igenom hela dämparen med ny olja.

För att fylla dämparen med olja sätt tillbaks den i skruvstädet som tidigare och gör såhär:

1. Häll i olja i Piggy Backen nästan upp till kanten.
2. Skjut ner huvudreservoaren.
3. Håll för luftningshålet i huvudureservoaren med fingret och dra försiktigt upp den igen utan att skapa onödigt mycket bubblor. På så sätt drar man upp oljan från Piggy Backen.
4. Börja om från 1.

Håll på så tills du har samma oljenivå i huvudreservoaren. Om du dragit upp för mycket olja i huvudreservoaren börjar det långsamt rinna tillbaks i Piggy Backen och dräller en massa. Det märker man rätt snabbt så ta det lugnt när du fyllt några varv. Man måste inte tokfylla huvudreservoaren på det här sättet men det kan vara bra att få upp oljeytan förbi alla bubbelskapande ojämnheter i botten i huvudreservoaren. Kort sagt, samma nivå som i Piggy Backen är bra.

Nu när vi fyllt botten av U:et ska vi fylla och lufta huvudreservoaren. För att göra detta måste Piggy Backen vara stängd så skruva dit lockets båda delar igen. Det spelar faktiskt ingen roll om man sätter dit IFP:n eller inte. Vi ska ändå öppna Piggy Backen igen för att avslutningsvis lufta den och sätta IFP-djup. Jag satte dock dit min så det är gjort. Bara tryck dit grejerna med Piggy Backen full med olja. Tryck inte ner IFP:n onödigt långt utan sätt den på plats och låt locket skjuta ner den. IFP:n måste ha lite distans kvar till sitt rätta läge senare för att luftningen skall bli bra gjord. Den olja som trycks ner rinner över i huvudreservoaren och blir det några bubblor kvar gör inte det nåt eftersom Piggy Backen ska luftas senare. Bara skruva i grejerna.

För att fylla och lufta huvudreservoaren måste man dränka den tidigare plomberade luftningsnippelns hål i huvudreservoaren med olja och sedan låta gravitationen och tryckskillnader göra jobbet. Jag använde här en avklippt brämhultsflaska och tätade skarven mellan flaskans öppning och dämparskaftet med en remsa tvättsvamp.

PICT4926.JPG ht=725


PICT4928.JPG ht=544


Det finns säkert andra kärl med bättre anpassad öppning och bättre tätningsmetoder men den här är iaf billig och funkar hyfsat. Min läckte förvånansvärt lite med tanke på dess enkelhet. Fyll nu ditt hemmagjorda oljebad med olja.

PICT4931.JPG.jpg ht=725


När man nu har dränkt luftningshålet och trycker ner huvudreservoaren kommer luften i dämparen att bubbla upp genom oljan. När reservoaren dras upp sugs ny fräsch olja ner. Glöm inte att fylla på oljebadet så inte luftningshålet hamnar ovanför ytan och suger in luft. På det här sättet både fyller man och luftar huvudreservoaren. När du fått upp bubblor i oljan kan det vara bra att försöka "vrida bort dem" genom att snurra oljebadet runt dämparen så man suger ner bubbelfri olja i dämparen. Man kan även vänta bort bubblorna. Det hela kan sammanfattas på liknanade sätt som när man fyllde dämparen genom Piggy Backen.

1. Fyll oljebadet så luftningshålet ligger en bit under ytan.
2. Dra upp huvudreservoaren och se oljenivån sjunka när olja dras in i dämparen. Tänk på att ytan aldrig får komma i närheten av luftningshålet då den kan suga in luft.
3. Tryck ner huvudreservoaren och se ev. bubblor komma ut ur dämparen.
4. Börja om från 1.

Håll på tills du är nöjd och inte ser några bubblor komma upp ur dämparen. Om man har en bra tätning mot sitt oljebad kan man kosta på sig att vänta en stund och sen köra några varv till. Detta är för att få upp nya bubblor som kan ha kommit upp från dämparens inre in till huvudreservoaren vilket kan hända om man fyllde dämparen vårdslöst i förra steget. Man kan även vinkla hela paketet lite försiktigt eller knacka på dämparen så släpper ev. kvarvarande bubblor inifrån dämparen lättare.

Nu är det "bara" att trycka tillbaks luftningsnippeln och dess tätning medan luftningshålet fortfarande är under oljeytan. Det kan vara lite pilligt men dra ner oljebadet längs huvudreservoaren så luftningsnippeln hamnar så nära ytan du vågar och vinkla sen brämhultsflaskan så kommer du åt.

När nippeln är påskruvad är dämparen ett hydrauliskt lås och helt stum. Den kan dock gå ett trycka ihop några millimeter pga luft i Piggy Backen. Försök att inte vända dämparen för mycket då denna luft i värsta fall kan läcka över till den nyluftade reservoaren. Håll dämparen som den alltid suttit i skruvstädet eller låt den sitta kvar. Nu är ena toppen på olje-U:et klar.

För att avsluta det hela skall nu IFP:n sättas på sitt rätta djup. Man skruvar helt sonika av locket på Piggy Backen igen. Olja kommer inte att rinna från reservoaren och drälla över i Piggy Backen. Om du inte satt ner IFP:n gör du det nu utan luftningsskruven i. Om du haft IFP:n i Piggy Backen skruvar du ur luftningsskruven. Om du hela tiden haft IFP:n i utan luftnintsskruv gör du ingenting. :) Nu ställer man skjutmåttet på rätt IFP-djup och trycker försiktigt ner IFP:n tills den sitter rätt. Måttet gäller från kanten av Piggy Backen. Om det finns någon luft i Piggy Backen kommer den nu upp genom luftningshålet och luftningen sker således automatiskt. Förutsatt att man följt guiden tidigare skall nertryckandet av IFP:n gott och väl räcka till för att bli av med all kvarvarande luft. Jag tryckte med tumarna på varsin sida av luftningshålet för att IFP:n inte skulle drabbas av byrålådseffekten. Tryck ner den lite i taget eftersom den är svår att dra upp igen. När den ligger på rätt djup är det bara att skruva i luftningsskruven. Tag hjälp av 6 mm nyckeln för att se till att luftningsskruven sitter.

PICT4940.JPG ht=544


Nu är oljebadet färdigluftat och slutet! Häll ut oljan från Piggy Backen och torka ur det värsta. Det gör dock inget om det är är smörjande olja kvar till Bottom Outen. Häll även i lite smörjande olja innan du skruvar fast Air Sleeven. Vid det här laget känner du nog dämparen rätt bra så jag behöver inte berätta vad du ska skruva tillbaks och hur. Den ska i alla fall se ut något sånt här när du är klar.

foxdhx5.0rearcoilshock.jpg ht=410


Dessutom är du fett sugen att dra ut och hojja så jag ska inte hålla dig längre.

Ha det så kul! :) /Carl
 

s

Aktiv medlem
Oljebyte Fox DHX 5.0 Air
Oj! Va fint.

Men jag är lite tveksam till sista bilden. Kan man verkligen konvertera från Air till Coil genom att lufta dämparen? ;-)
 

kebarb

Aktiv medlem
Oljebyte Fox DHX 5.0 Air
Tjusig genomgång!

Två goda råd för att underlätta arbetet är att ställa upp propedalporten till max öppen (minst motstånd) samt att skaffa ett plaströr som har samma ytterdiameter som piggybacken har innerdiameter, och sedan kapa detta till rätt längd för IFP djupet. Detta plaströr används som verktyg för att ställa rätt IFP djup snabbt och enkelt.

Jag vet inte hur det är med AIR modellen, men Coil bör man backa ur rebound helt innan man tar ur luften.
Jag brukar mäta upp en hylsa med rätt längd ur hylsnyckelsatsen och använda denna för att ställa IFP djup.

Då blir det lättare att lufta dämparen med gott resultat, och att ställa IFP djupet utan skjutmått eller risk att man trycker ned IFPn för långt i piggybacken.

Om man gjort oljebytet flera gånger och därför alltid använder samma olja är det dessutom bra att skriva ned vilka inställningar man hade innan service, så att man snabbt kan återgå till dessa efteråt. Om man inte vet vilken olja som var där innan finns risken att det kanske inte upplevs lika även fast inställningarna är desamma.



//K
 
Senast redigerad av en moderator:

Thomas

Aktiv medlem
Oljebyte Fox DHX 5.0 Air
Supersnyggt! Kul att det gick att få tag på tätningskit, bra tips på var man hittar det!

Brämhultsflaskorna är riktigt bra, använder dem jag också.

Har ovaliserat min piggyback men den funkar ändå. Har man inte talang får man använda våld... :)
 

stenmark

Aktiv medlem
Oljebyte Fox DHX 5.0 Air
En riktigt grym guide.
Blir sugen på att ta isär min DHX 5 nu, fast jag vet att jag inte borde :)

Någon borde se till att denna hamnar under läsvärt så att jag hittar tillbaks hit när jag har pajat min dämpare :)
 

Carl

Aktiv medlem
Oljebyte Fox DHX 5.0 Air
Tack för bra feedback. Det där med en tjock slang med IFP-djupet som längd var ju smart. Det blir både lättare och man sänker risken att trycka ner den för långt.

Jag glömde att skriva att man ska ställa dämpningen till ett minimum också så oljan så lätt som möjligt flödar mellan Piggy Back och reservoar. Men det är ju bra, helt riktigt.
 

Thomas

Aktiv medlem
Oljebyte Fox DHX 5.0 Air
Haha, polygripmetoden har jag provat. Som jomper skrev, det går inge bra. Det visste jag innan men var desperat. Som nån erfaren mek har i sin signatur: "polygrip+mallet hammer = den damperservice" typ nåt sånt. Hahaha! Nåja, jag sabbade inte dämparen men inte fan är den fin...

Gör softjaws i trä, det tjänar man på för reservdelar till Fox hittar man inte överallt. Jag blev hånad och utskrattad samt redigt förlöjligad av TFT när jag frågade om reservdelar till Fox. Men så är det ju deras levebröd att göra gaffel/dämparmek till jedi-jobb för magiker på Hogwarths...
Jaja, livets hårda skola skall man gå och göra alla misstag själv. ;)
 

Muts

Ny medlem
Oljebyte Fox DHX 5.0 Air
om den blir oval.. så kan man ta en shiffnyckel o runda till den :S

du ställer in den till nästat minimum runt den o dra den runt runt runt( så man för om man ska på me en klämmring på ett ovalt rör) =)

Kan alla rör-tricks dom finns;)
 

Perra-G

Medlem
Oljebyte Fox DHX 5.0 Air
Ett tips om bra tratt:
Den största av biltemas blå set om tre trattar 36-217. Vid lyckat resultat fås en fin presspassning mellan dämpare och tratt och därmed inget läckage!

biltematratt36-2172.jpg ht=323

1 Köp trattar. Såg åt din smbo att du köpt trattar till hushållet inför nästa syltläggning, men sno den största till din privata cykelverkstad. Se till att du har en kraftig skalpell/modellkniv eller annan nätt, kortbladig kniv tillhands.
2 Grovkapa trattens spets där den med marginal är för tunn för att passa på dämparens huvudreservoar.
3 Skär nu i trattens spets, runt runt "i spiral". Då går det hyfsat lätt att kontrollera hur mycket man skär bort. Skär typ ett varv åt gången, någon/några mm. Prova emellanåt att trä tratten på huvudreservoaren. När du får på den med milt våld har du en tratt som sitter på plats läckfritt under hela proceduren. I bilden har jag visat ungefär var du når den perfekta diametern för denna dämpare, ca 1cm under "vecket".

Meka på!
 

flog

Aktiv medlem
Oljebyte Fox DHX 5.0 Air
Med rätt teckenkodning ser man äpplena utmärkt, vilket gör att tecknet du skrev också blev ett äpple :)

Fin fin guide. Man blir nästan sugen på att köpa en fullgung så man kan meka bakdämpare också.
 

OskarH

Aktiv medlem
Oljebyte Fox DHX 5.0 Air
flog skrev:
-------------------------------------------------------
> Med rätt teckenkodning ser man äpplena utmärkt,
> vilket gör att tecknet du skrev också blev ett
> äpple :)
>


Crap, då kan jag ju inte visa vad jag ser :P

Hursom, bra och välskriven guide.
 
Oljebyte Fox DHX 5.0 Air
Hallå eller.
Skulle behöva en packnings satts. Var köpa? Jag har googlat och finner inget vettigt så bhaa. Brukar vara snabbare svar här vill jag tro. Mvh Anders.
 
Oljebyte Fox DHX 5.0 Air
Oj. Kollade på Dr.Spoke för ett tag sedan men tyckte sidan verkade lite oseriös. Men döm av min förvåning då jag fick svar på 5min efter en mail förfrågan idag och blev lovad delar inom två veckor typ pga sem tider.
Men 500spänn fattigare så är grejorna på väg.

Mvh Anders
 
Topp