Oljegrus - bakväxelhaveri

Longines

Aktiv medlem
Under morgonens cykeltur blev det tvärstopp. Rimligtvis blev det totalstopp då oljegrus kom in i kedjan/ växeln och växelörat gick av samtidigt som växeln blev väldigt skev och gick in i bakhjulet, Det fanns inga skyltar som varnade för stora mängder löst grus - är det någon mening att klaga.
Det blev dock sämre än så: jag ringdse min hustru och förklarade läget samt att hon var tvungen att väcka en annan familj emedan deras bil stod i vägen för vår, jag sa att hon inte skulle klara av att backa ut vår - gissa vad som sker? Urdelning/ odds 0,9 x pengarna. När vi kom tillbaka var självfallet gästerna vakna.
Eb dålig dag alltså - redan kl 08.30

Verkar vara oljegrusspridandesäsong. Höll på vurpa i går när jag svängde in på en väg som helt utan förvarning hade 1 cm lösgrus utspritt på vägbanan.

Jag tycker att du ska försöka klaga.

Hoppas att den här dagen blir bättre...

Vid en alpresa sa jag till polaren tre gånger att han skulle ta det väldigt lugnt med bilen, det var inte värt en skada att missa lite cykling. Han ringde först 20 min efter att han skrapat upp fronten när han backade ut. Till hans försvar ska sägas att det dålig sikt och muren klurigt utformad. Som kuriosa kan nämnas att det är olagligt att skada bilen i Schweiz, man kan få böter på ca 10 kkr.

Oljegrus är ju något som läggs som asfalt (men kallare).
Det ni pratar om är väl bitumensprayning med pågrus och lätt vältning?
Spelar väl iofs ingen roll men det kan vara bra att använda rätt begrepp när man pratar med väghållaren.

Senast ändrad:
Longines sa:
Under morgonens cykeltur blev det tvärstopp. Rimligtvis blev det totalstopp då oljegrus kom in i kedjan/ växeln och växelörat gick av samtidigt som växeln blev väldigt skev och gick in i bakhjulet, Det fanns inga skyltar som varnade för stora mängder löst grus - är det någon mening att klaga.
Det blev dock sämre än så: jag ringdse min hustru och förklarade läget samt att hon var tvungen att väcka en annan familj emedan deras bil stod i vägen för vår, jag sa att hon inte skulle klara av att backa ut vår - gissa vad som sker? Urdelning/ odds 0,9 x pengarna. När vi kom tillbaka var självfallet gästerna vakna.
Eb dålig dag alltså - redan kl 08.30

Tack för svar - det blev dock värre. Hustruns bror körde sedan på med sin bil när han skulle flytta den i natt - sicka syskon... Deras sätt att hantera händelserna var dock olika, hustrun grät och brodern skrek, ett stort antal kraftfulla svordomar. Svägerskan och jag tiger och lider.

Om det är en av Trafikverkets vägar - annars kan det bli trafikkontoret på den aktuella kommunen - eller vägförening/samfällighetsförening om det är enskild väg.

Har vid två tillfällen fått skador på bil på liknande sätt - engång skadades en alu-fälg fram när jag körde över/i ett uppskuret hål runt en dagvattenbrunn som inte var utmarkerat. Var inga som helst problem att få ersättning av kommunen (Göteborg).
Och vid ett annat tillfälle på parkeringsplats, utanför Gamlestans Fabriker, var det ett jättehål som doldes av en vattenpöl, resultatet blev spräckt framspoiler. Även den gången inga problem att få ersättning, denna gång av markägaren - som främst var tacksam att jag uppmärksammade dem om hålet.

Första gången visste jag inte vem man skulle kontakta, så ringde till trafikpolisen för att fråga - det svaret jag fick från dem var typ:
Om allmänheten har rätt att färdas på vägen/parkering/etc så har markägaren/väginnehavaren ett ansvar att vidta de åtgärder som krävs för att så ska kunna ske utan ökad risk för skador på fordonet - t.ex genom skyltning.

e120guru sa:
Om allmänheten har rätt att färdas på vägen/parkering/etc så har markägaren/väginnehavaren ett ansvar att vidta de åtgärder som krävs för att så ska kunna ske utan ökad risk för skador på fordonet - t.ex genom skyltning.

Tror att det som avgör är om man får bidrag för vägen, har man fått det för det året så är den allmän. Har man inte fått så är jag mer osäker iaf om man inte har fått upp skylt om privat väg.

HeyZeus sa:
e120guru sa:

Tror att det som avgör är om man får bidrag för vägen, har man fått det för det året så är den allmän. Har man inte fått så är jag mer osäker iaf om man inte har fått upp skylt om privat väg.

Som jag fattade det så fråntas inte markägarens ansvar bara för att vägen är enskild väg utan statsbidrag.

Statsbidraget gör bara att man är skyldig att hålla vägen uppen för allmän trafik. Vad polisen menade, om han nu har rätt, är att om vägen är sådan att allmänheten får köra där, så har man skyldighet att se till att det går att göra säkert. Om man inte kan göra det får man göra den privat, utan allmän tillgång - vilket man alltså inte får lov att göra om man har statsbidrag.

Fallet med parkeringsplats t.ex är helt säkerligen inte att klassificera som enskild väg utan statsbidrag. Utan statsbidrag stämmer säkert, men väg är det ju inte. Men den är fortfarande ämnad för allmänheten. Ergo har man då en skylldighet gentemot allmänheten som markägare.

Låter helt omöjligt att få växelhaveri av löst grus! Skulle fått det för länge sedan då vår samfällighetsväg då och då utsätts för underhållsarbete, och då är den inte fin med massor med lös grus, inget trevlig att cykla på efter det och några månader framåt men växlar, bromsar osv tar inte stryk!

Aliide sa:
Låter helt omöjligt att få växelhaveri av löst grus! Skulle fått det för länge sedan då vår samfällighetsväg då och då utsätts för underhållsarbete, och då är den inte fin med massor med lös grus, inget trevlig att cykla på efter det och några månader framåt men växlar, bromsar osv tar inte stryk!

Jag cyklade ca 35 km/h och kom in i ett "grusfält" och cykeln/ jag stannade snabbt. Växeln hade följt med och var lös i triangeln sadel - kedjestag - diagonala stag. Växelörat var av. Jag antar (sic!) att grus har följt med kedjan och kilat fast sig i växeln eller kassetten och ökat belastningen. Osannolikt? Jag har cyklat en del MTB och även cross/ gravel och självfallet händer inte detta särskilt ofta men - varför skulle det inte kunna hända?

Aliide sa:

Undantaget om man kraschar på högersidan då...

åberg sa:

Ja, men märkligt sammanträffande. Hur är det med juridik, sannolikhet, verkligheten och inte minst Hasse och Tage - ni vet den där med Harrisburg? Off-topic: besökte Simpevarp och Äspölabbet för att kolla på slutförvaret, som skall ske i Forsmark. Koppar och bentonitlera verkar väldigt säkert - att koppar ärgar lite är försumbart i sammanhanget. Att vi sedan begraver bra bränsle...

Tillbaka
Topp