Oljud efter kedjebyte. Udda problem.

• Trådstartare Trådstartare Wcx
  • Start datum Start datum

Wcx

Medlem
Hej

Hade inte oljud innan byte av kedja till min Nexus 7-v citycykel. Efter byte av kedja uppstår omedelbart ett krasande ljud vid tramptag. Tänkte att bakdrev och vevparti också hade slitits ned tillsammans med gamla kedjan så de ersattes med nya delar. Passade även på att byta fotpedaler. Testade också vända på bakdrevet för att se om det var något med kedjelinjen. Testat 2 nya kedjor av olika märken. Oljudet kvarstår.

Misstänker att det kanske är vevlagret...men borde inte oljudet i så fall så sakteliga gjort sig tillkänna innan kedjebytet?

Det som är lite märkligt är att oljudet upphör om jag i uppförsbacke ställer mig upp något framåtlutad och trampar. När jag sätter mig på sadeln igen eller lutar mig bakåt med rumpan lyft från sadeln återkommer oljudet omedelbart vid tramptag.

Tack på förhand för eventuella tips.

Senast ändrad:
Vevlagret, baknavet, pedalerna eller helt enkelt att kedjan behöver slitas in med dreven.
Om det är vevlagret, så borde du kunna känna det med kedjan avtagen och för hands rotera veven.

Vevlager snurrar fint utan glapp eller hack. Felande baknav har passerat under min radar. Kan förklara förändring i ljud vid förskjutning av tyngdpunkt. Bra tips!

Ska cykla mer och se om delarna bara behöver nötas in lite mer.

Det som är lite märkligt är att oljudet upphör om jag i uppförsbacke ställer mig upp något framåtlutad och trampar. När jag sätter mig på sadeln igen eller lutar mig bakåt med rumpan lyft från sadeln återkommer oljudet omedelbart vid tramptag.
Denna texten låter som trampor, vevparti eller lager. Borde vara där det händer mest när du ändrar tyngdpunkt. Ställer du dig upp så ökar du kraften rejält här. Böjer du dig framåt så pressar vevparti etc bakåt och böjer du dig bakåt så .... Chansen att båda pedalerna är kass och dessutom vara lika kassa (låta lika mycket) borde vara låg. Det är dock lätt att prova.

Kanske, eller en mindre bra växelinställning. Använd mitten-bak vid justering av växelvajern.
Om du har en ställning att hänga cykeln på kanske du kan lokalisera ljudkällan.

Denna texten låter som trampor, vevparti eller lager. Borde vara där det händer mest när du ändrar tyngdpunkt. Ställer du dig upp så ökar du kraften rejält här. Böjer du dig framåt så pressar vevparti etc bakåt och böjer du dig bakåt så .... Chansen att båda pedalerna är kass och dessutom vara lika kassa (låta lika mycket) borde vara låg. Det är dock lätt att prova.
Inne på samma spår. Missljudet kvarstår efter byte av pedaler och vevparti.

Hjälper inte fler mil till att "nöta" in kedja med drev så är vevlagret nästa check.

Inne på samma spår. Missljudet kvarstår efter byte av pedaler och vevparti.

Hjälper inte fler mil till att "nöta" in kedja med drev så är vevlagret nästa check.
Vevlager kan komma plötsligt. Har haft några sådana genom livet kopplat dem till vatten i vevlager eller kört ruggigt länge. Att trycka in olja eller fett brukar lindra. Ert sätt att verifiera kan sålunda att trycka in fett eller ... Cyklar man iklickad så kan man (läs Grimpeur tror sig) känna att vevlagret håller på att gå åt pipsvängen (känns lite ryckigt, stick and slip). Brukar även avslöja sig med att det läcker svart gucka ifrån lager i samband med tvätt / regn.

Senast ändrad:
Brukar även avslöja sig med att det läcker svart gucka ifrån lager i samband med tvätt / regn.
Det var svart klibbig smuts runt vevlagerhylsan på vänster sida. Bytte vevlager. Fortfarande crunchljud. Borde alltså vara kedjan som ändå är orsaken.... Tröttnade på skiten och dränkte kedjan i en kedjeolja med högre viskositet än jag vanligtvis använder. Vips så tystnade det :).

Felet väckte ett intresse att försöka undvika lämna in cykeln till cykelrep och istället mecka med den själv. Med rätt verktyg och bra info här på happyride + andra sajter var det inte så bökigt att byta delarna. Ska fortsätta med det :). Har nu också ett litet reservdelslager med de ersatta delarna.

Tack ska ni ha!

Tillbaka
Topp