Oljud från... kedja?

andersson.n

Aktiv medlem
Oljud från... kedja?
Hej Happy!

Skulle verkligen uppskatta lite hjälp. Har en finracer som precis kom hem från service med bland annat ny kedja. Jag har säkert råkat böja till någonting när jag satte av och på hojen på trainern, nu knakar och väsnas det från kedjan/kassetten/bakväxeln när man trampar, har försökt fånga ljudet här:

Vad kan det vara? Jag har försökt tvättat kedjan noga (vatten och lite Yes), sedan smörjt och torkat av den, men det har inte blivit bättre. ?

Oljud från... kedja?
Låter som övre trissan ligger för nära kassetten och då tar kedjan i lite. Kolla det och sen justera med b-skruven.
Eller åk tillbaka med den till verkstan.

Detta var inte det huvudsakliga problemet men ett av dem: När man låg på minsta kuggen bak kedjan slog kedjan i sig själv (hojen är upp och ned på bilden pga inget mekställ):

IMG_1433.jpg

Blev lite bättre när man justerade b-skruven.

Nästa fråga: Främsta källan till allt det onda är mina klingor fram som är ovala och dessutom lite skeva (ingen drömkombination). Nu ser mitt vevparti osv ut så här:

IMG_1434.jpg

Om jag så billigt som möjligt vill byta till vanliga runda klingor men gärna behålla min effektmätare, vad behöver jag i så fall köpa? 130 bcd framklingor, eller kan jag köpa 110 bcd framklingor?

Verkar mest finnas 110 bcd klingor. Blir även väldigt förvirrad för exempelvis här ger rubriken intrycket att klingan ska vara 110 bcd, men på bilden ser man att det på klingan står 130 bcd (kommer hur som helst inte köpa ovala igen, länken bara ett exempel).

Oljud från... kedja?
Det kanske bara är på mitt gamla skrot men det brukar ta några timmar för kedjan att gotta till sig. Brukar iofs inte köra yes på kedjan.

Oljud från... kedja?
Det kanske bara är på mitt gamla skrot men det brukar ta några timmar för kedjan att gotta till sig. Brukar iofs inte köra yes på kedjan.

Jag har försökt läsa mig till hur man ska ta hand om kedjan, verkar inte råda någon som helst konsensus men tror det får bli bara vatten i framtiden för säkerhets skull. :)

Tror dock verkligen inte att detta är kedjans fel, var samma problem även innan ny kedja. Drivlinan väsnas mycket, kedjan ligger och skrapar emot framväxeln mycket i många lägen, när man kör trögaste växeln (stora fram-lilla bak) hoppar kedjan ibland, och även när man ligger lilla fram-stora bak så hoppar kedjan en massa.

Video när man ligger på typ tredje största drevet bak och växlar mot ännu lättare:

Ja, jag vet att lilla fram-stora bak är dumt och jag kan ställa in syncro shift för att undvika det, och att mata i 53-11 (andra extremläget) är inget jag typ nånsin gör, men poängen är att drivlinan är ganska rasslig i alla lägen och det känns synd på en racer som är väldigt fin i övrigt. Min MTB som misshandlas ute i alla väder och tvättas på tok för sällan känns väldigt mycket pålitligare, men den har förvisso singelklinga och är uppgraderad med 11-delad XT vilket väl ska vara rätt bra.

Senast ändrad:
Oljud från... kedja?
Detta var inte det huvudsakliga problemet men ett av dem: När man låg på minsta kuggen bak kedjan slog kedjan i sig själv (hojen är upp och ned på bilden pga inget mekställ):
Vänta lite nu, om det ser ut så där har meken inte kapat kedjan till rätt längd. Angående rassel vet jag bara att det kan vara lurigt att få till en bra framväxeljustering med ovala klingor.

Oljud från... kedja?
Vänta lite nu, om det ser ut så där har meken inte kapat kedjan till rätt längd. Angående rassel vet jag bara att det kan vara lurigt att få till en bra framväxeljustering med ovala klingor.

Hmm, undrar i så fall om inte ovala klingan är boven även för längden på kedjan (oklart hur lång kedjan ska vara eftersom omkretsen på delen av framklingan kedjan har kontakt med varierar när man trampar?)...

Jag är så himla trött på allt strul med ovalt så jag börjar byta det och ser om allt löser sig då, jag återkommer därefter och ser om jag har mer saker att gnälla om! ?

Oljud från... kedja?
haha vilken sköning till mekaniker. Om du har så mycket oljud efter en service är det bara lämna tillbaka, du ska inte behöva fixa efter (tycker jag...)

Oljud från... kedja?
haha vilken sköning till mekaniker. Om du har så mycket oljud efter en service är det bara lämna tillbaka, du ska inte behöva fixa efter (tycker jag...)

Det rasslade en del när jag fick tillbaka hojen och han som meckade med hojen sa att klingorna är sneda och inte går att få 100%, sedan vet jag inte hur mycket värre mina försök till felsök har gjort situationen. Så än så länge skyller jag mer på klingorna än mecken! :)

Oljud från... kedja?
Det rasslade en del när jag fick tillbaka hojen och han som meckade med hojen sa att klingorna är sneda och inte går att få 100%, sedan vet jag inte hur mycket värre mina försök till felsök har gjort situationen. Så än så länge skyller jag mer på klingorna än mecken! :)
Fair enough - då har du felet antar jag :) Det är iofs lite lustigt med oljud HELA TIDEN om klingan är sne - är den sne runt hela? :)

Oljud från... kedja?
Av allt du beskriver framgår det rätt tydligt att dina växlar är katastrofalt dåligt inställda.

Skönt att höra, har känt mig helt paff över att Dura-Ace Di2 känts så... värdelöst ?

Ska in med hojen igen på service och fixa nya raka runda klingor och få allt inställt ordentligt igen. Passar på att fixa det här eländet nu så att hojen är i toppform till när gruset är borta i maj.

Oljud från... kedja?
Fair enough - då har du felet antar jag :) Det är iofs lite lustigt med oljud HELA TIDEN om klingan är sne - är den sne runt hela? :)

Det är böjd så lite att det är omöjligt för mig utan ett tränat öga att se, jag ser inte om hela klingan är sned eller om bara en del av den är böjd... Jo, det är väl lite konstigt att det rasslar hela tiden, hm, får se vad läget är efter nästa service.

Oljud från... kedja?
klingan tycks inte sned, och vore den det, är det ju bara att böja till.

men det finns ju annat som kan hamna snett. bakhjulet i gaffeln och växelörat, för att ta två troligare exempel.

vissa shimanokedjor ska monteras med rätt utsida, och med sram behöver man tänka på om man har axs eller inte.

Oljud från... kedja?
Inser att jag nog har missuppfattat problemet, verkar som hela vevpartiet är lite böjt och inte bara klingorna. Jag har gett upp och gjort den enkla men dyra lösningen: Köpt Ultegra-vevparti och lämnat in på service. Vore så skönt om allt bara funkade, orkar inte hålla på med det här i all evighet. Uppdaterar om hur det funkar när hojen kommer tillbaka, förhoppningsvis under kommande vecka.

Tillbaka
Topp