Om att bli lycklig av lite cykling

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Justök och bjudningar både hit. Så, en stund efter lunch uppstår tidsluckan...På med prylarna och iväg med lite drygt två timmar kvar innan decembermörkret.

Kryssar iväg på Gröna spåret (Hellas) i riktning mot masterna. Kör västerut då jag bor i bortänden. Smyger fram i stilla skog på lite tyngre växel. Vill inte spinna iväg utan hitta ett skönt skogsluffartempo. Ser isläggningen som startar om på Lundsjön. Det är fantastiskt att se de purfärska istrådarna på den lätt rykande skogstjärnen. Hittar pulsen och rätt växel. Stå och bryta lite i backarna och bra flyt på de få slätpartierna. Stigen är nästan torr och det knastrar lite om rimfrosten bland barr och gräs. Till och med rötterna är vänliga nog att leverera grepp. De få blöthålorna har nästan fått bärig is och med lite fart bär den nästan överallt. Smyger över de långa lerbaden mellan grusvägarna. Tar mig upp på berget innan gamla skjutbanan. Piruetter runt isfläckarna skön nerfärd med lågt tryck i bakdämpen. Bryter mig upp för backarna mot Källtorpsberget. Tar en vattenpaus uppe på flatbergen. Får ett infall när blicken faller på den gamla södra sträckningen av gröna. När daggen börjar falla för att omedlebart frysa till på de nerkyla berghällarna smyger jag ut på stigen som omsluter Orrmossen. Tänker på vilken placeboeffekt plattisar kan ha. De små spängerna blir till en njutning och en stillhet jämfört med stigens småskakningar. Stannar till vid brandområdet. Lyssnar på en Kattuggla som skriker, åt mig?. Solen har försvunnit och en sakral stillhet lägger sig. Bestämmer mig för att jag inte vill bli kvar här uppe ensam i mörkret. Följer det gulsnitslade påsticket till Gula. Balanserar med alla sinnen på helspänn på de hala små bergskanter stigen bjuder. Njuter onya av en Tobbe-designad spång som ligger som en vänlig gest så här i juletid. Når fram till Gula precis där backen börjar. Precis så mycket ljus kvar så jag kan låta bli bromsarna och låta tynddpunktsförskjutningarna lösa kontrollen i de grusiga böjarna. Tar mig upp till Snörom och grusvägen hem. Endorfinerna pumpar som bäst i blodet.

En till synes banal upplevelse på sakralt vackra stigar i bleknande ljus. En stor upplevelse för mig efter fyra månaders ofrivilligt cykeluppehåll. Jag blev nog lite granna helare som människa tror jag. Det känns så ialla fall.

Svårt att få andra att fatta så jag skrev av mig lite här om det är OK?

Oscar

Tror du fick ner i ord var många av oss känner och upplever där ute i skogen emellanåt! Mycket fint skrivet! God Fortsättning!

Edit: var=VAD

Senast redigerad av en moderator:
JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykling är verkligen balsam för själen.

Jag kan inte formulera det bättre utan håller med Jojje :-)

Måste säga fan Oskar...underbar liten text. Vet precis vad du menar. Man finner sig i ett underbart rus av lycka när det inträffar. Cykling är bäst!!

Synn bara att det är en begränsad skara som vekligen förstår det underbara... Värre längtan var det längesedan någon fick mig att känna... Tack!

Bifogar några bilder till tråden (bilder behövs alltid) som jag tog igår på Sicklaskiftet exakt innan skymningen. Helt tyst i skogen och det enda levande jag såg var ett skuttande rådjur, helt underbart alltså.

DSCN3841.JPG ht=480

DSCN3843.JPG ht=480

DSCN3846.JPG ht=480

DSCN3847.JPG ht=480

DSCN3848.JPG ht=480

DSCN3850.JPG ht=480

Förstår exakt vad du menar Oscar.. Helt underbart!!

Jag hade en något mindre naturromantisk upplevelse i sadeln igår, blev väckt klockan 12 (efter 5h sömn) av jomper som ville ha en kort guidning i Ludvika med Malina.

Synd att jag var full än bara, men cyklandet gick ju ändå - även om jag fick gå uppför backar jag aldrig gått uppför förr. :)

Det kändes ändå rätt bra att inte sova och dega bort hela dagen. :)

Tack för era vänliga kommentarer!

Tog ungefär samma vända denna eftermiddag men även om det var en fin tur var magin bleknad. Den krispiga känslan var förbytt i en sugande, tröttande blöta. Det är väl lite av tjusningen med stigcyklingen. Man lever på kickarna från de riktigt episka heldagsturerna eller de ögonblick som fryser fast i minnet.

//Oscar

Gjorde en sån där episk tur idag på småvägarna runt mitt kommande "Happyland", Arvika.

Det var 5-6 grader kallt i morse när ja gav mig iväg. Obligationer mot familjen gav mig två timmar för mig själv i det frostnupna landskapet. Jag passerade små vattendrag där isen låg tunn och skör. Luften var kall och det bet i kinderna. Strax innan Ruds Säteri fotade jag en allé som fortfarande sitter i minnet efter dagens tur. Tyvärr återgav den sunkiga mobilkameran inte alls naturen som den verkligen var, men ni kan säkert känna känslan....

27cykel.jpg ht=120

Jag valde småvägar och var själv mest hela tiden. Den episka känslan höll i sig tills jag passerade stan och det dök upp en massa folk som störde ensamheten. Tur att sista halvmilen gick längs små, smala och kurviga vägar mellan små gårdar och öppna fält....

Edit: snyggade till vad mobilen inte klarade av.

Fixar inte det med mobilen, men ska försöka fixa det i morgon. TobbeT har ju redan skalat av det lätt drömska med sitt bakfylleinlägg. ;-)

Bara nyfiken på var i Afrika du cyklar runt. Vi funderar på att ta med cyklarna till sommaren å sova över hos nån qsin.

Tillbaka
Topp