Om du bara skulle ha en cykel, en enda..

jomper

Forumpappa
Forumvärd
.. vad skulle det då vara.

Jag skulle ha en 29" helstel mountainbike, växlad (antagligen med flera drev fram för att få lite omfång) cykel med 2.2-2.3" breda däck. Skivbromsar givetvis.

Redan på förhand vet jag att den skulle fungera fantastiskt för stigcykling och sedan i något slags fallande skala bra även för dagispendling, utflyktscykling och touring och landsvägscykling.

Idag har jag fyra cyklar som täcker in det området. 29" AM-HT och 29" helstel SS för stig, Skivbromsad "gravelbike" för utflykter, touring och landsvägscykling och en gammal stålcross med fälgbromsar för fulcykling till dagis, affären osv.

Jag skulle hålla mig till 26" hittegods-mtb av god kvalitet, då det finns en uppsjö av övergivna delar som ingen modemedveten vill kännas vid. Jag är inte så kräsen på hur ramen plingar eller plongar, så länge den har rätt storlek.
Av hälsoskäl skulle jag förse min HT med låsbar dämpare och wire-skivbroms fram.
Ekonomiskt och gubbslött, skulle jag ha 3x9 på drivet. (Fler delar i kassetten eller med eloxerat ekerskydd, hinner jag med när hypen åter lagt sig.)

29"
drop bar
plats för grova däck typ 2,3"
fästen för skärmar mm
gärna löst ramset som jag kan bygga ihop själv

ingen svindyr nischad historia som svetsas ihop av nån engelsman eller amerikan i flanellskjorta och helskägg, utan en hyffsat billig ram som inte kräver att jag pantsätter huset

stål/alu/kolfiber kvittar

När kommer kineserna med monstercrossramar?

synd att inte Singular Kite tar lite bredare däck, den kommer med skivbroms nu

Senast redigerad av en moderator:
Alltså rent krasst skulle det bli pendlarcrossen som blev kvar. Det är inte den cykeln jag har roligast på men att slippa åka bil eller spårvagn är värt så mycket att om det verkligen kniper så skulle den bli kvar framför de roliga cyklarna.

Vic skrev:
-------------------------------------------------------
> Endast en cykel!? Förstår inte frågan :)

Det är en teoretisk fråga och du behöver sannolikt aldrig stå till svars för det du svarar :-)

En lite halvaggresiv gravel ginder med dubbla hjulset (ett för lvg-åka, 25-28mm, och ett för "allt annat", 35-40mm) skulle ligga nära till hands.
2x11, kompaktvev och 11-32t. Hydrauliska skivbromsar om ekonomin tillåter.
Gärna några supersmarta skärmar som tas av och på på 30s men samtidigt är heltäckande med ego/kompislapp ner till marken.

.

Bilagor

• Flygcykel.JPG
    Flygcykel.JPG
    60.1 KB · Besök: 62
29" mtb med 120mm fram, 1x10/ alt 2x10 driv och olika däck bara 28-52/54mm. Med andra ord min mtb i dax läget.

Senast ändrad:
42Hz skrev:
> Min Dude!

Säger detsamma...min Dude :)

Bilagor

• IMGP7565.JPG
    IMGP7565.JPG
    175.9 KB · Besök: 35
Rattnalle skrev:
> Alltså rent krasst skulle det bli pendlarcrossen
> som blev kvar. Det är inte den cykeln jag har
> roligast på men att slippa åka bil eller
> spårvagn är värt så mycket att om det
> verkligen kniper så skulle den bli kvar framför
> de roliga cyklarna.

+1

Eftersom jag cykelpendlar i civila kläder och har hojen utomhus under arbetsdagen måste det vara något hyfsat stöldobegärligt med skärmar. Min 29-tums ss-inbred skulle nog funka. Eventuellt byta till ett Alfine bakhjul och lite mer lättrullande, men fortfarande skogsdugliga, däck. Vet inte om det finns löstagbara skärmar som är tillräckligt bra för pendlingen eller fasta som tål skogskörning. Skulle nog låta dämpgaffeln (låsbar) sitta kvar.

/johan

Inte det roligaste kanske men är inte islas vuxenhoj en av de mest allsidiga? Har ingen själv...

Bilagor

• isla.JPG
    isla.JPG
    46.9 KB · Besök: 38
jomper skrev:
> .. vad skulle det då vara.
>
> Jag skulle ha en 29" helstel mountainbike, växlad
> (antagligen med flera drev fram för att få lite
> omfång) cykel med 2.2-2.3" breda däck.
> Skivbromsar givetvis.
>
> Redan på förhand vet jag att den skulle fungera
> fantastiskt för stigcykling och sedan i något
> slags fallande skala bra även för dagispendling,
> utflyktscykling och touring och
> landsvägscykling.

+1, med en liten modifikation: Lefty.

Jag har just en sån cykel du beskriver, och tycker det är den ultimata allroundcykeln. Funkar skitbra i skogen, grym grusvägsslukare (bekvämt rull) och fantastisk jobbpendlare (rakt styre ger kontroll) samt att jag rullar ifrån cyclocrossar på asfalt när jag kör Furious Fred med 2 kg tryck bak. Leftyn blir som en stel gaffel när man låser den, och ändå den fantastiskt följsam i upplåst läge på stigen.

Jag hade bara en cykel från att jag klev ut ordentligt i cykelträsket 2011 tills 2013, då jag skaffade DH-cykel. Den är vad du beskriver - växlad helstel 29a. Roligare stigcykel än de flesta tror, solid+njutbar pendlare och myscykel. Min tredje cykel blir en sån där lätt fullgung-stighoj så småningom.

Min RM Equipe från -98 typ. Numera Helstek, liten kompakt diamantram med plats för breda däck. Hittils det roligaste i cykelväg om jag måste välja. Men Bromptonen kommer på bra plats, ruskigt allsidig om jag räknar cykeltimmar en vinnare. Fast bredast flin har jag ju på DH:n.

Stålräser med plats för skärmar. Men vänta, jag har ju en sådan! Kanske skulle man sälja resten...

En cx med plats för lite grövre däck, aluminiumram, hydrauliska skivbromsar, plats för skärmar och så skulle den ha skinwalldäck, såklart! :)

Senast ändrad:
En hyfsat lätt, rapp "gravel racer" med plats för 35mm däck och skärmar. 2x11 grupp med hydrauliska skivbromsar + diverse hjulset.
Ungefär vad eketjall skrev alltså.

En hyfsat aggressiv 29" stålhardtail med runt 130-140mm slag fram, kanske single speed, måhända 1x10, skivbromsar, styva hjul och Minion DHF fram och Ardent bak. Det är nog det jag skulle kunna ha roligast på som enda cykel. Och jag behöver inte cykeln till så mkt praktiskcykling, även om jag skulle kunna köra med ovanstående till affären (300 meter bort) eller till tåget (500 meter bort) om så krävdes.

Skulle jag välja en av de cyklar jag har nu så hade valet stått mellan min racer och min paddy wagon.

Skulle jag köpa något nytt så hade det blivit ett mellanting, en växlad cx/gravelbike/vad det nu heter nu för tiden.

E: Grammatik

Senast ändrad:
Jag skulle välja att köra på min Stumpjumper FSR. Det blir lite knixigt för cykelpendlingen men alternativen vore en för stor uppoffring vad gäller hur kul cykling blir i skogen bland stenar, rötter och utförslöpor.

+1
Inte skitbra på något och duger skitbra till det.

heklamama skrev:
> Om jag bara fick ha en kvar?
>
> Blev det nog Surly Crosschecken.
> Inte bäst på något.
> Men bra på mycket.

Jag skulle ha kvar min Mojo. Lätt och trampeffektiv nog att cykla långt och snabbt med, men samtidigt tillräcklig för ganska aggressiv stigcykling. Allt jag behöver om jag bara får ha en cykel.
Nhyx49n78uf7rJaoBWJriizbe6Fv10DmlCUI8FkAcAYRxvE9hugVVOJQS_87ihm_YnLgtnZkEo7mRufloh75LS7uxfHLppgUo8u4mtUJA2Hxvlmb6g3s_Fz3O-tL1Vov5abbAQzTO4v_E51qM9D0dTtl7KI-xt2QmbTzw2Ks5dqqoPvwI3E839EMSBQTcGPi6bzJ1j7XN7kiXeWi4o1eftUHeenPdp9lIuqJiLu-zzoPCZf7EVqQuYOEiGf7Y-Bcu1Bd86Kcaqg2oAfklWzhnyORML9iu7_QN018UXue3gncjkrZnLw82pbGuksj_nwIjE44I233UjlaZgVOu4j94QFt52mT_ICIbF5lWM0BIcr3RZ2Vv-5i8e9PacnKuOFxvIPjLQjuHaZ9C-2Xgon_zE7GHbopYINeQYGe5jpiPot9eUiTChtWp4E23h0ckpuoGZ7hIqZUZsMrLRlFsYJxTbn-ekHTAYX8smprsfP1dOPESMm2SvJ4NoRSWMAzYD5fqNoS5n46Bt5KUksH8X3v5cANZRu7YcKYintcJVnbPHY=w1958-h1468-no

Jag fattade inte frågan. Jag skulle välja Surlyn av de vrak jag har.

Men finge jag välja fritt skulle det vara custom titanbygge i samma allt-i- allo anda. Med premium allting på och skivbromsar isf fälgätare. Lätta starka hjul som Xipp clydesdale 303. Och Campas gamla sköna reglage. Och Mona Lisa som egolapp.

SuperApe skrev:
> +1
> Inte skitbra på något och duger skitbra till
> det.
>
> heklamama skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om jag bara fick ha en kvar?
> >
> > Blev det nog Surly Crosschecken.
> > Inte bäst på något.
> > Men bra på mycket.

Senast ändrad:
jomper skrev:
> Vic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Endast en cykel!? Förstår inte frågan :)
>
> Det är en teoretisk fråga och du behöver
> sannolikt aldrig stå till svars för det du
> svarar :-)

Ok, om jag ändå inte behöver stå till svars för följande önskar jag mig en sån här:

Evil-TheInsurgent.jpg

Men med en el-assisterad Pinion 9-speed låda, samt inbyggt stöldskydd i form av ett eget SWAT-team...

Då blir det min CX, Bianchi Zurigo Apex. Har uppgraderat bromsar, sadel, sadelstolpe, styre, styrstam och nu sist vevparti så vikten är sub 10. Till sommaren blir det Challenge Strada Biancha 33 mm däck på orginalhjulen (som det nu sitter dubbdäck på) och Vee Rail 1,75 (47 mm) på nyinköpta Fulcrum Red Power hjulen. Ska bli intressant att se hur bra den funkar i skogen med sistnämda hjul.

De andra cyklarna är vassare men inte alls lika allround (Bianchi Infinito Di2 för landsväg och Scott Genius 720 LT för skogen).

Som det ser ut nu så har jag inget stort behov av en vardagscykel, och då är nog min Ibis Mojo HDR ganska perfekt. Trampeffektiv och lätt nog för XC (om man nu vill ge sig på sådant) men samtidigt krallig och slack nog för huligancykling och #trenduro.

Men om det ska vara en cykel som även täcker in funktionen vardagstransporter (cykla till affär/arbete/stranden, parkera utomhus i alla väder), så får det nog bli:

Ram: helstel 29:a i stål, plats för rejäla däck (både feta 29" och 27+), boost spacing, korta kedjestag, sliding dropouts och massor med fästen för diverse pakethållare och flaskor.

Drivlina: Dingle speed med en utväxling strax under 2:1 och en strax över 2:1.

Cockpit: Jones loop bar med linda i loopen och kort styrstam.

Skrevstöd: Brooks cambrium på fast stolpe med snabbklämma.

Komfortracer i kolfiber med hydrauliska skivbromsar och plats för skärmar. Gärna två hjulpar om det är tillåtet enligt reglerna.

På så sätt kan jag både pendla i ruskväder och finåka landsväg.

CX-en såklart.

Och så skulle jag fula med att gömma upp Enigman, typ under taket i garaget eller i en grop i skogen där ingen ändå kollar. För den behövs tammetusan också! :P

(Asså frågan är ju hemsk egentligen, lite som boken Sophie's choice om nån har läst den...)

Senast ändrad:
Får man ha alternativa gafflar att välja mellan? Då blir det en CX med pakethållarfästen och två olika gafflar - en i kolfiber och en stål med lowriderfästen, typ som min Rose med Surlygaffel.

Utmärkt till jobbpendling, snabbcykling och touring.

Tillbaka
Topp