Om konsten att köpa ny MTB

BenganM

Ny medlem
Nu ska bojsänket få en kompis ...
Under ett antal veckor har jag gått runt hos lokala cykelhandlare för att försöka köpa en ny MTB.

Butik 1: Cykelmärket finns visat utanför butiken och generalagenten har cykelhandlaren listad som återförsäljare. Inga cyklar av märket fanns inne, efter visst letande hittade man en broschyr och efter visst letande i broschyren hittades cykeln, säljaren visste inget om den och började hmmma om vilka (bra) komponenter som fanns osv. Kunskap om märket ? Riktigt dåligt. Jaha det är visst beställningsvara ...
Diskuterade storleken - rekommenderades att gå till annan handlare och mäta ut storleken o komma tillbaka. Blev jag erbjuden nåt alternativ som ändå finns i butiken ? Tror inte det !

Passerade butikens verkstad på vägen och snackade en lång stund med meken som avbröt arbetet 10 minuter, han var riktigt kunnig och gav en del tips !

Butik 2: Större butikskedja med ganska nyöppnad butik. Har flera cyklar inne i rätt märke, jag hittar rätt modell och storlek. Kanon bra att butiken har rea, även på mitt objekt ett av de dyrare i butiken. Någon säljare dyker inte upp ... får stå vid kassan och verka intresserad en stund. Annan kund är irriterad över att butiken inte kan laga hans cykel - aaaa vi har jääääätte svårt med reservdelar .... När jag nämnt cykelmodellen blev det en jäkla fart, vi diskuterar kortfattat om cykeln och jag frågar varför den har en stor repa. Ca 5cm x 0,5cm. Eh ... hur hittade du den frågar säljaren ... kortfattad diskussion, i besvikelse lämnar jag butiken. <omdöme justerat - även kunder kan vara lite tjuriga...>

... har också kollat några andra butiker som inte hade märket ...

Varför ska det vara så förbannat svårt att sälja en ny MTB till en kund som skickar ut tydliga köpsignaler ?

Ny förresten... När är en cykel ny ? När den stått i butiken under en säsong och kunder ryckt och slitit i den ? Repat den ? Innebär rea att man inte behöver ange vilka fel varan har ?

Okej om handlarn inte kan ha alla modeller och storlekar i butiken : Vilket pris borde en beställningsvara (MTB) ha då handlaren inte gjort något för att lagerhålla eller ens försökt att sälja den ? Fullt pris = 100%, näää jag tycker att priset ska vara åtminståne 15% lägre.

Suck ... jag letar vidare, det finns fler som har min modell. Jag köper helst hos någon lokal cykelbutik. Butiksrecensionerna är ju en källa till inspiration !

Om konsten att (försöka) köpa cykelkläder i stor storlek tar vi en annan gång.

Bengan

Justerat omdömen efter att jag fått en bra förklaring

Senast redigerad av en moderator:
Lika svårt å köpa begagnat men då finns happy till hands vilket är bra.
Dålig service tyder på bristande intresse för varan.
Jag jobbar själv i butik och man märker rätt snabbt på servicen
man ger, hur intresserad man är av varan; men om man jobbar i
en cykelaffär så förväntas man väl gilla å sälja cyklar.
...och kunna en del om dem ! ( lider med dig )

Hoppas du hittar en butik där du kan få reservdelar utan att få skäll :)

Köpte ny mtb i dag. Butiken är stor och de hade rea. Men säljarna ... vet inte om de hade en dålig dag eller var stressade men jag saknade känslan av att bli omhändertagen och välkomnad. Jag ville ha ett initierat snack om cykelmodellerna och bli hjälpt i mitt val, men istället blir det några halvdumma fraser och lösryckta fakta. Jag var på vippen att lämna affären bara för att säljarna hade en så trött attityd och avtändande inverkan på min köplust, men insåg att det ju handlar om cykeln inte om dem, och så köpte jag hojen. Men det ska väl för tusan vara roligt att ge ut 7 500 på sin favorithobby, inte plågsamt? Om jag går in i en specialaffär för cyklar som säljer kvalitetsmärken då väntar jag mig mer engagemang och intresse från butiksanställda än om jag köper en Dajm på minilivs.

BenganM skrev:
> Butik 2: Större butikskedja med ganska nyöppnad
> butik. Har flera cyklar inne i rätt märke, jag
> hittar rätt modell och storlek. Kanon bra att
> butiken har 20%-50% rea, 20% på mitt objekt ett av
> de dyrare i butiken. Någon säljare dyker inte upp
> ... får stå vid kassan och verka intresserad en
> stund. Annan kund är irriterad över att butiken
> inte kan laga hans cykel - aaaa vi har jääääätte
> svårt med reservdelar .... När jag nämnt
> cykelmodellen blev det en jäkla fart, vi
> diskuterar kortfattat om cykeln och jag frågar
> varför den har en stor repa. Ca 5cm x 0,5cm. Eh
> ... hur hittade du den frågar säljaren ... jag har
> inte gjort den iallafall eller någon annan i
> butiken. Men du får ju 20% på cykeln. Frågar om de
> inte har ett nytt ex. nej det är den sista. I nån
> annan av era butiker då ? Eh ... vi har butiker i
> city och norr om stan. Då gick jag ut. Attityden
> stinker. Nån annan får köpa den repiga MTBn ...

Om det är butikskedjan jag tror så har dom även en filial i Järfälla (nära IKEA) och där är det precis lika illa, lite personal, dålig service och onödigt höga priser på däck o reservdelar mm. dessutom kör dom frenchise (när kommer Happy med stavningskontroll) så han tjänar inget på att du handlar hos en annan i samma kedja...

Förtjänsten hos de flesta cykelhandlare ligger inte på avancerade cyklar utan på volymförsäljning av cyklar i prisklassen 3 - 6000 :-. Det är här pengarna finns! Så vad som skrivs ovan förvånar mig inte, för att kränga en barncykel eller pendlarcykel till familjen Svensson behöver man ju inte vara speciellt kunnig!

Nej, service får du sällan hos de större butikerna och kedjorna. Gå istället till en mindre LBS (Lokal Bike Shop) med engagerad personal och ägare så får du all hjälp du behöver (och lite till). Det står kanske inte "SALE 50%, 30%, 20%" på cyklarna med du får service!

That´s all kids! / MM

Nu har jag tappat namnet men en av killarna på Intersportbutiken här i Gävle cyklar DH själv och har bra koll på det mesta. Tyvärr värre med att höra av sig te.x. när grejor kommit osv. fast man kommit överens om det. Sen är de lite för få i butiken så man får ofta vänta eftersom det är just honom man vill snacka med när det är något.. Men det vitkigaste är ändå att man litar på att de vet vad de snackar om när man väl behöver råd..

Men inget slår ju Happy förstås..

Tack för alla svar som pekar i samma riktning.

Först trodde jag det var en dålig dag eller en tillfällighet men trenden håller i sig.

dagens butik :

Butik 3: ytterligare en LBS men han hade märket hemma, tyvärr ensam i butiken med kanske 5 kunder som ville ha hjälp. Frågade återigenom om han kunde ge ett erbjudande .... han tittade i pärmen och konstaterade att det var beställningsvara med "hög" frakt och "låg" rabatt hos leverantören. Inget intresse att kitta-ut cykeln med det som saknas eller förbättra den. Jaha....

Dags att fråga generalagenten om jag måste KRÄVA att få köpa cykeln eller om dom kan rekommendera en tüsk internetbutik som vill ha affären. Brev skickas under helgen.

Dom skrattar åt mej på jobbet ... cykelsäljare = kassabiträden ? eller kanske kassa biträden ?

Bengan

Hehehe

Det var faktiskt mig du pratade med bengan...

vet att det är lite av en lite av en skitbutik i cyklistkretsar, men jag studerar och jobbar extra där, behöver pengar. Den kundgrupp vi vänder oss till är iof inte erfarna cyklister, vilket förmodligen märks på grejjer vi har i lager och vilka delar vi har i butiken. Speciellt inte när det är en ny butik, kostar en del att lägga upp ett lager, och vi visste inte ens hur kundkretsen var där vi öppnade.

Men det är skitsamma, och ja butiken i barkarby är inte så rolig, agreed. Vi arbetar på att få vår butik bra mycket bättre. Med ett större utbud på delar och schyssta hojjar 2006 (kolla in Scott Ransom bla...)

Men vi har fortfarande problem att hälften av vår personal är väldigt okunnig på finare MTB, varav hälften av oss tävlar/tävlad inom DH/XC. så jag avbröt och tog över så fort jag hörde vilken cykel du var intresserad av för att du skulle få så bra hjälp som möjligt.

Sen att du aldrig var intresserad av att köpa den cykel vi hade i butiken är en annan sak, du frågade om vi hade flera på lager. Jag sa att det hade vi inte, vilket var sant. Jag visste inte om att det fanns en repa på undersidan av ramen. Då jag inte går och tittar under alla cyklar varje dag jag jobbar, men självklart har den uppkommit i butiken. Men jag sa bara att vi inte medvetet repar våra cyklar, något du i stort sett insinuerade. Så jag ville verkligen hjälpa dig, du var inte intresserad alls då vi inte hade några fler cyklar på lager. Sen kunde jag inte veta om några andra av våra butiker hade cykeln hemma, då vi inte har gemensamt datorsystem eller lager. Jag hade gärna ringt runt bland våra butiker och letat upp en åt dig. Speciellt dagen efter, då det finns flera butiker inom koncernen att ta cyklar ifrån. Något vi gör dagligen till kunder. Tyvärr var du redan på väg ut genom dörren innan jag han säga ett ord om det.

Så jag erkänner att vi hade ett fel på cykeln, jag kunde dock inte trolla fram fler av den modellen.
Jag visste inte heller om repan. Och eftersom du inte ens var villig att diskutera om den. Jag kunde verkligen inte göra något på priset. 10.395:- för en nishiki SRI TEAM med full XT/XTR utrustning är knappt mer en vad vi köper cykeln för till butiken (ink moms). Så det var oturligt att det var som det var, jag kunde dock inte göra något åt den saken.

Men samtidigt kan man bemöta även en säljare trevligt. Något du inte var intresserad av att göra sen du gick reda på att vi inte hade någon mer hemma av cykeln.

vi har haft flera ex av den cykeln du var intresserad av på lager under våren, men cyklarna tar slut vid den här tiden på året.
Sen att du tycker priset på beställningsvaror ska vara lägre, sure självklart, men med 15% rabatt på en cykel en handlare måste betala extra frakt för att få hem kommer nog tyvärr inte att ske som en praxis.

Sen vems cykel vi inte kunde laga vet jag faktiskt inte, vi löser alla reparationer vi får, men ibland måste vi beställa delar från leverantören för att vi inte har alltid hemma (ännu) Så vi kan inte alltid laga samma dag som cykeln kommer in. Annars ligger ofta problemet i vad som är garanti eller inte. De flesta kunder anser att allt är garanti, även en punka 5 månader efter man köpt cykeln.

Så slutsats.
Cykeln finns där för 10.395kr, då får man leva med en oturlig repa på underröret. Inte alls kul dock.
Eller så kan jag fortfarande ringa runt och leta upp en cykel i din storlek från någon annan av våra butiker om du är intresserad. Eller så kan jag lägga i bättringsfärg i repan (ska göras iaf).

Dessutom så kommer vi bli visade 2006 års modeller från Nishiki på tisdag, så är du intresserad av en 06a kan vi nog erbjuda både pris, leveransdaturm, spec och bild på nästa års modell på onsdag.

Mvh
Björn

Missförstånd kan redas ut med PM.
Kunden fick feedback, bra ! En "halv pudel" ?
Skulle kunna bli en Happy end helt i enlighet med forumets anda...
/Bengan

Vilken underbar skön punklåt! =D
Och det är kul med ett happy ending i historien ovan också.
Vilken bra start på dagen det här blev. Och solen skiner och om 3h är det dags att packa för en 4h-tur i skogen. Jäklar vad bra livet är!

Tillbaka
Topp