Ombygge rockshox revelation

Citronkakan

Aktiv medlem
Hej! Jag har kommit på tankarna att bygga om min rockshox revelation till en pike select+. Är det möjligt? Dem har ju samma chassi och sen om man skulle byta dämparen kanske man kan göra den 140mm i samma veva. Har någon erfarenhet av detta och hur mycket det kan kosta så skriv gärna!

Hur ska du bygga om till Select+? Man kan bara köpa Charger 2.1 dämpare, som ger en Pike Ultimate, förutom SKF tätningar och kanske Plush olja.

Om din Revelation inte redan har en Charger RC dämpare är det en riktigt stor uppgradering.

Hur ska du bygga om till Select+? Man kan bara köpa Charger 2.1 dämpare, som ger en Pike Ultimate, förutom SKF tätningar och kanske Plush olja.

Om din Revelation inte redan har en Charger RC dämpare är det en riktigt stor uppgradering.
Jag tänkte något sådant, min revelation är den nyaste modellen och har en charger rc tror jag

Jag tänkte något sådant, min revelation är den nyaste modellen och har en charger rc tror jag

Om den är nyaste så har den en Motion Control dämpare. Revelation Charger RC bytte namn till Pike Select och ersattes av Revelation RC med Motion Control.

Då är en Charger 2.1 dämpare en bra uppgradering. Och den kan man hitta med bra rabatt nuförtiden.

Om den är nyaste så har den en Motion Control dämpare. Revelation Charger RC bytte namn till Pike Select och ersattes av Revelation RC med Motion Control.

Då är en Charger 2.1 dämpare en bra uppgradering. Och den kan man hitta med bra rabatt nuförtiden.
Så ska jag ha en charger 2.1? Är det svårt att byta?

Så ska jag ha en charger 2.1? Är det svårt att byta?

Förbättringen av Motion Control till Charger 2.0 var otroligt stor på min Reba. Hos tysken är en Charger 2.1 dyr. Bikester har bra priser, men kontrollera om de har rätt modell till din gaffel.

EDIT: du behöver också lite olja till underben

Hur ska man få av luftskaftet?
Läs manualen. Kolla Youtube. Jag gjorde det förra året, har inte gjort gaffelservice förr men tyckte inte det var så svårt. Men se till att du har tid, ta det lugnt. Läs/kolla instruktioner innan och se till att du har det du behöver. Olja samt fett (typ sram butter), ett o-ringsverktyg kan vara bra, finns ett dubbelsidigt på biltema för typ 60 spånn. Sen kanske du behöver en låsringstång. Jag köpte en men behövde inte den, låsringarna var av den typen som bara har en fasad kant som man petar loss, inte två hål för en tång.

Jag vill säga Nej. Efter du lossat bulten i botten och slagit loss den så är det bara skruva ur och dra upp Chargern.

Luftskaftet däremot så måste underbenen av.

Men för att förhindra att behöva byta olja behöver man har gaffeln nästan horisontellt, lutat lite nedåt. Annars är skillnaden mellan byte och underbensservice bara att man inte lossnar bulten i botten av luftskaftet och lossnade av underben, som är både enkelt.

Tillbaka
Topp