omcyklad!?

daanne

Medlem
omcyklad!?
Skaffade mig en crescent atto hybrid med 32mm däck denna säsong dels för vikten och dels för minskad rullmotstånd jämfört med min gamla mtb.
Allt rullade på fint och jag tyckte jag va supersnabb. Tills jag en dag blev omkörd av en äldre herre på en mtb medans jag trampade järnet så satt han typ och bara tog det lugnt medans han drog om mig ?
3e ggn gillt idag med samma scenario och jag börjar fundera vad som är fel cykeln känns lite tungcyklad?!

Medveten om att det inte sitter dom bästa komponenterna på men nått borde ju gå att byta ut för att underlätta pendlingen? ?
Även i motvind kommer jag knappt nånstans och cykeln blir väldigt tungcyklad haha

Alla tips mottages!?

Senast ändrad:
omcyklad!?
Träna och köp bättre däck?

Träna cykel med andra ord. Inte springa, inte simma, inte leka med maskiner. Cykla.

Bilagor

• Slow you are train you must.jpg
    Slow you are train you must.jpg
    26 KB · Besök: 125
Senast ändrad:
omcyklad!?
Det krävs specifik cykelträning ganska länge innan det börjar gå fort. Mtb-gubben kanske har hållit på och cyklat i många år. Får han en racer kanske han är raketsnabb.

omcyklad!?
HåkanC sa:
daanne sa:
Men jag pendlar varje sommar 2 mil om dagen typ ?
Det är väl 1st idag som det har blivit sommar det här året?
Fortsätt cykla 1 - 2 mån så ska du se....

/Håkan

Jag har cyklat sen de va 8-9 minusgrader ? så nån månad tillbaka.. men jag får fortsätta nöta.

Men tror ni det är värt att byta ut vevparti eller liknande på den till nått bättre?

omcyklad!?
Lägg på 20kg på cykeln och du kommer märka att snittfarten på platten inte påverkas ett dugg.

Mer lättrullade däck, köra aerogrejer eller bli starkare är dina val.

omcyklad!?
daanne sa:
HåkanC sa:
daanne sa:
Men jag pendlar varje sommar 2 mil om dagen typ ?
Det är väl 1st idag som det har blivit sommar det här året?
Fortsätt cykla 1 - 2 mån så ska du se....

/Håkan

Jag har cyklat sen de va 8-9 minusgrader ? så nån månad tillbaka.. men jag får fortsätta nöta.

Men tror ni det är värt att byta ut vevparti eller liknande på den till nått bättre?

Däck och prylar som ändrar din sittställning mer aero är det som gör bäst nytta.

omcyklad!?
omcyklad!?
bengt-re och bjornr har bra uppslag för dig. lättrullande däck gör skillnad. ha inte för högt tryck på grusväg eller stig. bylsiga kläder bromsar om farten inte är måttlig.

eventuella blodtrycksmediciner bromsar också.

och träna.

omcyklad!?
omcyklad!?
daanne sa:
wukkaN sa:
Jag röstar för ny hoj, det är kul att köpa nytt!

Här har du lite #inspo https://www.google.se/search?q=värl...rome..69i57.4607j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

???

Alltid kul med nytt, men jag tar till mig dom andras tips och beställer nya däck, träna,träna,träna och tänka på vilka kläder mm jag har på mig. Så får jag uppdatera om nån månad hur det har gått ?

Har du någon cykeldator? Om inte så kanske det är ett tips att skaffa, så kan du också mäta din framgång!

omcyklad!?
wukkaN sa:
daanne sa:
wukkaN sa:

Här har du lite #inspo https://www.google.se/search?q=värl...rome..69i57.4607j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

???

Alltid kul med nytt, men jag tar till mig dom andras tips och beställer nya däck, träna,träna,träna och tänka på vilka kläder mm jag har på mig. Så får jag uppdatera om nån månad hur det har gått ?

Har du någon cykeldator? Om inte så kanske det är ett tips att skaffa, så kan du också mäta din framgång!

Har du någon du kan tipsa om? :)

omcyklad!?
daanne sa:
wukkaN sa:
daanne sa:
wukkaN sa:

???

Har du någon du kan tipsa om? :)

Åh jag kan tyvärr inte sånt men sök runt lite på google och här i forumet så får du nog jättebra med tips!

omcyklad!?
Äldre herre.. kan det varit jag.. underskatta inte en äldre herre med tempomage.. säger inget om ben, hjärta, lungor o ftp.... Underbart att glida upp bredvid ungdomar på motionslopp (har hänt ett gäng gånger) när man ser att de legat på rött under en tid och "Man får inte glömma att njuta av utsikten.." Elakt javisst.. men är jag 30 år äldre än vederbörande tar jag mig den friheten.
;-) Ser fram emot 2018 med liknande upplevelser även om formen inte är som den varit.. men den ska bli!

daanne sa:
Skaffade mig en crescent atto hybrid med 32mm däck denna säsong dels för vikten och dels för minskad rullmotstånd jämfört med min gamla mtb.
Allt rullade på fint och jag tyckte jag va supersnabb. Tills jag en dag blev omkörd av en äldre herre på en mtb medans jag trampade järnet så satt han typ och bara tog det lugnt medans han drog om mig ?
3e ggn gillt idag med samma scenario och jag börjar fundera vad som är fel cykeln känns lite tungcyklad?!

Förutom montera en motor, vad kan jag byta ut på cykeln för att öka i hastighet och lättare klättring i backar mm?

Medveten om att det inte sitter dom bästa komponenterna på men nått borde ju gå att byta ut för att underlätta pendlingen? ?
Även i motvind kommer jag knappt nånstans och cykeln blir väldigt tungcyklad haha.

Eller är det bara att skaffa sig en ny mtb och skrota denna?

Alla tips mottages!?

omcyklad!?
daanne sa:
Tills jag en dag blev omkörd av en äldre herre på en mtb medans jag trampade järnet så satt han typ och bara tog det lugnt medans han drog om mig ?

Varför lägger du dig inte i gubbens baksug?

omcyklad!?
Hasse#7 sa:
Om mtb-gubben hade en Klein med dubbdäck, och svamlade oavbrutet på danska kan du ge upp direkt.

Den tuffa gubben är oslagbar. Och ödmjuk, kunnig samt trevlig gör det nästan värre eftersom klasskilnaden blir så tydlig...

Bilagor

• _1050801.jpg
    _1050801.jpg
    104 KB · Besök: 99
omcyklad!?
omcyklad!?
Brando sa:
Det tar inte bara några veckor utan månader att träna innan man blir en raket i uppförsbackar :)

+1
TS, du har 10 km enkel när du pendlar?
Nu är jag en glad amatör men så som jag förstått det hela så ger inte nån mil så mycket, tror du kan trycka allt du har den milen utan att det ger så mycket effekt. Möjligen om du kör stenhårda intervall. Innehåller pendlingen mycket stopp så kan du nog glömma att träna upp dig via pendlingen.

Lite grundläggande träning är väl att varva intervallpass och pass där du ligger och trycker sisådär 1-1,5 timma. Och något distanspass i lugnt tempo typ 2-3 timmar nån gång i veckan. Gör du uppehåll på vintern får du börja om från början igen på våren.

Att gubben ser ut att bara ta det lugnt när han cyklar om dig betyder inget. Det är så vi gör, visar upp ett oberört ansikte.

omcyklad!?
Marchand?
Han hette ju nåt Pilström eller nåt sånt. Damma också på helt galet, som om ingenting hänt, med rostig gammal mtb. Man hade inte en chans.

Senast ändrad:
omcyklad!?
daanne sa:
Sant, kanske är lite rostig. Men jag pendlar varje sommar 2 mil om dagen typ ?

Gubben kanske pendlar 4 mil om dagen året om? Och har kanske gjort det i 15 år? Och har precis tagit av dubbdäcken som han plågat benen med hela vintern? Han kanske klämmer en rask 10-milare på helgmornarna innan frun går upp? Osv.

Min poäng är att det ALLTID finns bättre cyklister där ute. Oavsett hur bra man själv är. Se det som ett incitament att pressa dig själv lite hårdare. Du må vara vältränad, men du är ju uppenbarligen inte fulltränad.

omcyklad!?
Aron sa:
daanne sa:
Sant, kanske är lite rostig. Men jag pendlar varje sommar 2 mil om dagen typ ?

Gubben kanske pendlar 4 mil om dagen året om? Och har kanske gjort det i 15 år? Och har precis tagit av dubbdäcken som han plågat benen med hela vintern? Han kanske klämmer en rask 10-milare på helgmornarna innan frun går upp? Osv.

Min poäng är att det ALLTID finns bättre cyklister där ute. Oavsett hur bra man själv är. Se det som ett incitament att pressa dig själv lite hårdare. Du må vara vältränad, men du är ju uppenbarligen inte fulltränad.

Sant! ??

Tillbaka
Topp