Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Brando sa:
BjornR sa:Lägg på 20kg på cykeln och du kommer märka att snittfarten på platten inte påverkas ett dugg.
Mer lättrullade däck, köra aerogrejer eller bli starkare är dina val.
Visst är det så och effekten av att man måste ta i mer för att nå samma fart med det ökade rullmotståndet på grund av vikten gör att rullmotståndet ökar än mer på grund av ökat överfört moment (vilket oftast har en jäkla effekt - relativt sett - och förklarar varför tubeless suger getballe på ett teoretiskt plan).bllx sa:Rullmotståndet är en produkt av hastighet, vikt och rullmottståndskoefficent (crr). Att sänka/höja vikten 10% har alltså samma effekt som samma ändring i crr. Men visst, det är enklare/billigare att köpa däck som rullar lättare än att minska ekipagets vikt motsvarande mängd.BjornR sa:Lägg på 20kg på cykeln och du kommer märka att snittfarten på platten inte påverkas ett dugg.
Mer lättrullade däck, köra aerogrejer eller bli starkare är dina val.
fyrbåk sa:Pilen är i Italien å åker bil. Så det var nog inte han. Men även undertecknad gillar att kränka ungdomar - allra helst om jag råkar vara iförd kostym och slips. Hejdlöst kul.
1888 sa:Det finns riktigt duktiga cyklister som cyklar på vardagscyklar oxå. I somras när jag var ute med räsern blev jag omcyklad av en snubbe med vanlig statscykel med en unge i en barnstol på pakethållaren. Ingen elcykel sa jag att jag tappade cykelintresset där? :-(
Det är ju inte det man har problem med. Det är ju att dom prompt ska cykla om och se oberörda ut :-)andrewmtb sa:Bara inse att det alltid finns någon som är lite snabbare :-)
emmer sa:Det är ju inte det man har problem med. Det är ju att dom prompt ska cykla om och se oberörda ut :-)andrewmtb sa:Bara inse att det alltid finns någon som är lite snabbare :-)
andrewmtb sa:Jag hade samma problem. Men satte dit 54klinga fram och 11 bak och sedan håller man runt 120 i kadens så kör man ifatt. Svårare än så behöver det inte vara. (Ok.. kanske inte så sant)
När jag cyklade i cykelklubb för 10-15 år sedan så var det många som var betydligt snabbare. Men sedan fanns det andra på tävlingsnivå i klubben som var betydligt snabbare än dessa. Och sedan finns det dom i touren som är betydligt snabbare osv.
Bara inse att det alltid finns någon som är lite snabbare :-)
me.I.am sa:Brando sa:Det tar inte bara några veckor utan månader att träna innan man blir en raket i uppförsbackar :)
+1
TS, du har 10 km enkel när du pendlar?
Nu är jag en glad amatör men så som jag förstått det hela så ger inte nån mil så mycket, tror du kan trycka allt du har den milen utan att det ger så mycket effekt. Möjligen om du kör stenhårda intervall. Innehåller pendlingen mycket stopp så kan du nog glömma att träna upp dig via pendlingen.
Lite grundläggande träning är väl att varva intervallpass och pass där du ligger och trycker sisådär 1-1,5 timma. Och något distanspass i lugnt tempo typ 2-3 timmar nån gång i veckan. Gör du uppehåll på vintern får du börja om från början igen på våren.
Att gubben ser ut att bara ta det lugnt när han cyklar om dig betyder inget. Det är så vi gör, visar upp ett oberört ansikte.
Novisen sa:Vet inte om jag håller med, har själv 10km till jobbet och beslutsamhet att trots rödljus, rondeller och lite annat ivägen klara ett snitt på 30km/h den sträckan gjorde massor för min kadens och lårmuskler.
staine sa:fyrbåk sa:Pilen är i Italien å åker bil. Så det var nog inte han. Men även undertecknad gillar att kränka ungdomar - allra helst om jag råkar vara iförd kostym och slips. Hejdlöst kul.
Aha. Ett tag sen man cyklade med honom. Han är cool!
Edit, som man blev omcyklad av honom ;)
daanne sa:Måste uppdatera lite efter dagens cykelpass...
Har kört på mellan klingan tidigare men idag slog jag upp den till högsta och visst det blir trögare men man kommer ju fram mycket snabbare. Bara jobba upp styrkan i benen nu antar jag så kommer det bli lättare, fick en mycket högre hastighet idag efter jobbet på vägen hem. Drog tom. Om 2 personer ?*happy* det brände ordentligt i benen, men snabbt gick det. Sista kilometern hem orkade inte benen. Märkte även att jag luktade ammoniak av svetten när jag kom hem så måste öka kosten som man slarvar med antar jag ? mera kolhydrater om jag inte har fel.
Hasse#7 sa:daanne sa:Måste uppdatera lite efter dagens cykelpass...
Har kört på mellan klingan tidigare men idag slog jag upp den till högsta och visst det blir trögare men man kommer ju fram mycket snabbare. Bara jobba upp styrkan i benen nu antar jag så kommer det bli lättare, fick en mycket högre hastighet idag efter jobbet på vägen hem. Drog tom. Om 2 personer ?*happy* det brände ordentligt i benen, men snabbt gick det. Sista kilometern hem orkade inte benen. Märkte även att jag luktade ammoniak av svetten när jag kom hem så måste öka kosten som man slarvar med antar jag ? mera kolhydrater om jag inte har fel.
Bra! Var lite snäll mot knäna i början. Det går att generera precis lika mycket watt med lite lättare växel och hög kadens som tungt och låpvarvigt. Det första alternativet gör också att man orkar längre. Men du märker vad som funkar.
daanne sa:Måste uppdatera lite efter dagens cykelpass...
Bengt-re sa:daanne sa:Måste uppdatera lite efter dagens cykelpass...
Mycket som sitter i skallen. En orkar ofta mer än en tror!
Som gammal officer unnar jag mig att bildcitera en utbildningspublikation...
Hasse#7 sa:Bengt-re sa:daanne sa:Måste uppdatera lite efter dagens cykelpass...
Sicken pedagogisk och uppmuntrande bild. :)
Hasse#7 sa:Bengt-re sa:daanne sa:Måste uppdatera lite efter dagens cykelpass...
Sicken pedagogisk och uppmuntrande bild. :)
Jo tack, märkte det.Bengt-re sa:Dock ligger det mycket i tankesättet - när det börjar ta emot finns det mycket kvar att hämta.
emmer sa:Jo tack, märkte det.Bengt-re sa:Dock ligger det mycket i tankesättet - när det börjar ta emot finns det mycket kvar att hämta.
Var rejält vårilltrött när jag kom fram, men jag kom ju hem igen så visst orkade jag dubbelt så mycket som jag trodde :-)
Bengt-re sa:Hasse#7 sa:Om mtb-gubben hade en Klein med dubbdäck, och svamlade oavbrutet på danska kan du ge upp direkt.
Den tuffa gubben är oslagbar. Och ödmjuk, kunnig samt trevlig gör det nästan värre eftersom klasskilnaden blir så tydlig...
jansson99 sa:Bengt-re sa:Hasse#7 sa:Om mtb-gubben hade en Klein med dubbdäck, och svamlade oavbrutet på danska kan du ge upp direkt.
Den tuffa gubben är oslagbar. Och ödmjuk, kunnig samt trevlig gör det nästan värre eftersom klasskilnaden blir så tydlig...
Men den gubben bryter väl på Australiska?
Bengt-re sa:jansson99 sa:Bengt-re sa:Hasse#7 sa:Om mtb-gubben hade en Klein med dubbdäck, och svamlade oavbrutet på danska kan du ge upp direkt.
Äh, cyklar man 2165 km på under 105 timmar är man ursäktad allt och står över allt eventuellt ifrågasättande. Punkt.
Till och med Örebrodialekt hade fungerat i det fallet.
jansson99 sa:Bengt-re sa:Hasse#7 sa:Om mtb-gubben hade en Klein med dubbdäck, och svamlade oavbrutet på danska kan du ge upp direkt.
ForesterGuy sa:jansson99 sa:Bengt-re sa:Hasse#7 sa:Om mtb-gubben hade en Klein med dubbdäck, och svamlade oavbrutet på danska kan du ge upp direkt.
Mad Max?
Hasse#7 sa:ForesterGuy sa:jansson99 sa:Bengt-re sa:Hasse#7 sa:Om mtb-gubben hade en Klein med dubbdäck, och svamlade oavbrutet på danska kan du ge upp direkt.
Mad Max?
Nä, Crocodile Dundee
Hasse#7 sa:Bengt-re sa:jansson99 sa:Bengt-re sa:Hasse#7 sa:Om mtb-gubben hade en Klein med dubbdäck, och svamlade oavbrutet på danska kan du ge upp direkt.
Äh, cyklar man 2165 km på under 105 timmar är man ursäktad allt och står över allt eventuellt ifrågasättande. Punkt.
Till och med Örebrodialekt hade fungerat i det fallet.
Har jag blandat ihop saker och ting igen?