Omdöpt tråd: Visa din Brompton

NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Akoa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Binky skrev:
> >
> --------------------------------------------------
> --
> > > Jätteavis är jag, dom är supercoola men jag
> kan
> > > inte komma på varför jag skulle behöva en
> > > Brompton.
> >
> >
> > +1
>
> Desto större anledning att köpa en, tänker jag.

Det är bara att köpa. Hade egentligen inget behov när jag köpte min men nu förstår jag inte hur jag kunnat vara utan en brompton så länge.

De fungerar att köra långfärd på också. Precis hemma från cykel-och-tåg-tur till Lofoten. Vi for på 2 st Brompton, 1 Dahon, 1 Tern (de två sista nästan identiska de också). Jag har en treväxlad men den gick faktiskt att köra på upp från norska kusten mot Riksgränsen och diverse andra backar.

Jag var kanske den mer erfarna cyklisten, så tog lite mer gemensam packning. Vi hade dessutom ett "backpris" i form av att den som var snabbast uppför backarna fick en cykelväska extra. Fungerade bra.

Rutten gick för övrigt Uppsala (tåg till) Härnösand (cykel till) Prästmon (cykel till) Kramfors (nattåg till) Narvik (med cykel och fyra små färjor i 40 mil) runt omkring på Lofoten - Abisko (tåg) Gällivare (med cykel uppför) Dundret (med tåg och buss till) Skellefteå (och cykel till) Umeå (och sist dagtåg hem till) Uppsla. Klart smidigt!

brompton.jpg

Här är en bild på min då två veckor gamla Brompton, på grönbete hos svärmor i Jämtland förra året.
Hojen fick följa med i år också men jag glömde fota då.

Bilagor

• brommie.jpg
    brommie.jpg
    139.6 KB · Besök: 126
Vem behöver inte en Brompton?
Sadeln skall bytas, bakskärmen fixas och så nya vajrar, slangear och däck. Köpet gjordes i fredags, har bara hunnit med ett par korta svängar men den går riktigt fint. Verkar ha stått still ett bra tag.

Finns det något som låser baktriangeln i cykelläget eller skall det hänga när man lyfter den?

Rdbritt.JPG

Värmland rasar ser jag, får åtgärda det..

Det finns en spärr normalt sett. Titta på de två första bilderna på trådens förstasida så ser du en liten spak precis bakom sadelröret på ramen, det saknas något på din cykel där.

Använde min istället för lokaltrafiken i Malmö när jag var där på tjänsteresa.

Bilagor

• DSC_0245.JPG
    DSC_0245.JPG
    80.6 KB · Besök: 126
Är det någon i denna eminenta tråd som kan tänkas ha en transportväska till låns, hyra eller köpes. Jag funderar på att ta med min Brompton till GC för att frugan skall kunna röra sig över lite större områden vid behov, och att vi kan cykla och handla tillsammans. Det rör sig om en eller max två veckor kring månadsskiftet feb-mars. Skicka mail istället för PM, det är nästan fullt där. Mailadress i profilen.

enfield skrev:
> Från i sommras

Det besvarar inte min fråga, men ser väldigt trevligt ut. Juoksengi mellan Haparanda och Pello tror jag. Där har man varit ett antal gånger men jag har inte cyklat söder om Svanstein när jag varit uppe och utgått från Pello.

Hasse#7 skrev:
> Är det någon i denna eminenta tråd som kan
> tänkas ha en transportväska till låns, hyra
> eller köpes. Jag funderar på att ta med min
> Brompton till GC för att frugan skall kunna röra
> sig över lite större områden vid behov, och att
> vi kan cykla och handla tillsammans. Det rör sig
> om en eller max två veckor kring månadsskiftet
> feb-mars. Skicka mail istället för PM, det är
> nästan fullt där. Mailadress i profilen.

Jag har en B&W hard case du kan få hyra för några hundralappar.
Ser inte ditt email adress i profilen bara.

enfield skrev:

>
> Jag har en B&W hard case du kan få hyra för
> några hundralappar.
> Ser inte ditt email adress i profilen bara.

Det hade du rätt i, men nu syns den. Jag skall prata lite med frugan så att hon verkligen vill ta med den. Du kan skicka lite info under tiden om du vill.

biltema har en väska för liten mängd pengar tänkt för deras egen fällcykel och som rymmer en brommie, och en del mer. t ex polstrande klädpåsar...

deras smutstvättpåse med blixtlås för 19 pengar kan duga, om sadelstolpen är kortaste varianten eller teleskopisk.

det vanliga originalfodralet ställt i en ikeakasse, eller två blåa ikeakassar, den ena uppochner runt cykeln funkar också.

sen har ikea en genomskinlig blixlåsförsedd fyrkantig påse tänkt för för tvätt som är populär hos bromptoniter, har dock inte testat den varianten.

för flyg använder jag gärna vincitas hjulförsedda väska, går att fälla ihop och spänna på pakethållaren när man ska cykla vidare på destinationen. ett minus med den är en cykellogo på utsidan, vilket kan leda till diskussioner i incheckningen. har tvättat, skrapat bort den på min, men vincita har i korrespondens lovat att sälja väskor även ytan tryck.

om väskan ska checkas in; oavsett vilken väska du har, skruva in lederna i botten, och polstra åtminstone undersidan av hojen med en platt påse kläder eller motsvarande. vincita har en tredelad platt specialväska att vika runt underdelan av cykeln, klockren:)

rören till hjulen upptill framtill på baktriangeln är en annan känslig punkt. bubbelplast kan vara bra där.

gripklon som håller fast styret mot framgaffeln är också känslig. jag brukar skruva bort den.

sen vill flygbolagen att man släpper ut luften. det borde inte vara nödvändigt, men minska gärna trycket några kilo så slipper du tänka mer på den detaljen. övertrycket i däcket gentemot världsrymden är bara ett kilo mer än på havsnivån så det lär hålla även om planet skulle bli trycklöst på 10 000 m...

kais01 skrev:

> sen vill flygbolagen att man släpper ut luften.
> det borde inte vara nödvändigt, men minska

Vill de verkligen det? Jag har flugit med cykel (dock inte Brompton) jag-vet-inte-hur-många-gånger och har aldrig fått frågan. Som du säger är det knappast nån fara heller.

De har inte brytt sig om bakdämpare med 400PSI i heller :-)

@enfield

Jo det verkar finnas intresse för att ta med Brompton. Mailen finns nu i profilen. Jag hoppas du bor i Stockholmsområdet, annars får gärna någon annan berätta om de har en hardcase att deala med.

vad som gäller hos flygbolagen är ju lotteri. vissa vill ha skidorna i eget fodral, andra föredrar skidor plus bagage i gemensamt case. ibland är det billigare att checka in reguljärt bagage som sportutrustning, om det är fullmåne.

en rutinerad kurir med brompton berättar på nätet att han återkommande brukar ta brommien som handbagage, har tydligen något papper med sig från resp flygbolagschef att det är ok. lär få plats i handbagageutrymmmet om den inte har pakethållare eller lång sadelstolpe.

när det gäller luften i däcken har jag fått svaret att de ska tömmas de gånger jag frågat. om jag inte frågat händer det ibland att dom bryr sig, men nästan allltid inte.

så det är knappast viktigt.

mycket snömos är det. på hur många flygningar senaste tjugo åren tror ni samtliga mobiler varit avstängda...?

Det är verkligen lotteri. Vi flög med två cyklar till Geneve för ett gäng år sen, utöver dem hade vi ett bagage. En av cyklarna gick som vanligt bagage - den vägde under 20 kg. Den andra fick vi betala för eftersom det var utöver de två vanliga bagagen. 1200 kr.

På vägen hem fick vi betala för båda cyklarna, dessutom var det ett byte (precis som på vägen ner) så vi fick betala per ben. 4800 kr. Damen i incheckningen hotade med att kalla på "security", jag blev lite upprörd.. och det blir jag inte ofta.

Fick lust att leta upp en gammal bild på min också :) saknar den lite, har inte använt den på ett tag, imorrn är det julfest och då hade jag först tänkt använda den men det blir spårvagn utan den istället :( men men, efter vintern så!

Bilagor

• 20170428_165106-Edit.jpg
    20170428_165106-Edit.jpg
    113.3 KB · Besök: 80
Japp, British Racing Green!
Och grymt kul och cykla på var den ju med. Nu ska jag bara träna lite så jag kan vika upp och ihop den med stil ;)

Man lär sig lätt att göra viket på 20-30 sekunder helt utan hets. Skärmlöst är snyggt men jag skulle inte vilja vara utan en dag som denna.

Behovet av rengöring, kedjesmörj och nya bromsbelägg bak är akut för min del. Har nya belägg men ingen tid.. eller just nu ork.

Ska bara cykla på den när solen skiner angående skärmlöst, så där går utseende före funktion. Tanken är att ha den på kontoret och använda den på kundbesök till närliggande kunder.
Regnar det tar jag bilen.

20171207_210537_001.jpg
Kan inte låta bli att lägga in en bild på verktygssatsen som förvaras i ramen...åsså en ihopfälld ?

Bilagor

• 20171207_210726.jpg
    20171207_210726.jpg
    205 KB · Besök: 130
brg är klassiskt! har gett bort en till en god vän som hade gjort mig en tjänst och inte tog ordentligt betalt. han var lite avvaktande ett tag, men blev sedan god användare.

idag var det 6-7 cm bitvis oplogad snö, gick ändå bra ta sig fram med 305-brommien. prövade först en vanlig 349a med marathondäck, men det blev lite för kastigt i de halvpackade bilspåren.

Igår provcyklade jag en grannes Brompton, köpsuget blev inte mindre av det. Svårt att motivera än men det ska nog gå att hitta en anledning.

Igår provcyklade jag en grannes Brompton, köpsuget blev inte mindre av det. Svårt att motivera än men det ska nog gå att hitta en anledning.
Bra skäl att anföra är att den tar liten plats inne, i bilen osv, att de flesta i en familj kan cykla på den, att man kan spara tid vid kollektiva resor och därmed komma hem tidigare. Övriga bra saker är värdebeständighet, liten stöldrisk och att man oftare kan motivera sig att låta bilen stå. Cyklar man emellanåt med någon som är långsammare kan man cykla Brompton för att jämna ut olikheten. Därmed inte sagt att en Brompton inte är snabb. För det är den.

För mig blev Brompton den perfekta stadscykeln och reskamraten (ej touring) då det är så enkelt att få med den överallt.
Det jag ångrar är att jag inte lyssnade på Hasse#7 för en herrans massa år sen.

Jag förstod inte helt mitt eget behov då utan tänkte mer på frugan som har korta vägar mellan pendeltåget som en Brompton skulle löst bäst. Men hon var tveksam då och därmed blev det inget köp.

Nu när jag köpt 1 så inser jag och hon att vi behöver 1 till?. En tåg/ Brompton-semester i Europa hägrar.

För mig blev Brompton den perfekta stadscykeln och reskamraten (ej touring) då det är så enkelt att få med den överallt.
Det jag ångrar är att jag inte lyssnade på Hasse#7 för en herrans massa år sen.

Jag förstod inte helt mitt eget behov då utan tänkte mer på frugan som har korta vägar mellan pendeltåget som en Brompton skulle löst bäst. Men hon var tveksam då och därmed blev det inget köp.

Nu när jag köpt 1 så inser jag och hon att vi behöver 1 till?. En tåg/ Brompton-semester i Europa hägrar.
Ja, vad jag minns sa jag till och med att du kunde få låna min. Vi rullade genom Jakobsberg efter Mälaren Runt tror jag. Men bättre sent än aldrig. :)

Tillbaka
Topp