Omkrets däck/tabell/cykeldator

bruce

Ny medlem
Har precis köpt ett par Maxxis Larsen TT 2,0. Efter mätning kom jag fram till 2086 mm som värde att knappa in i pulsklockan (2090 mm -4 mm enl Polars instruktioner, mitt tidigare framdäck Schwalbe Jimmy 2,1 mätte 2054, mer diff än jag trodde!).

Tre frågor härav:
1. Du happyit eller vanliga människa som kör Larsen TT 2,0, har du fått fram samma värde?
2. Finns det ngn tabell att finna där fabrikat/modell av däck finns uppradade med uppmätt omkrets? 3. Hur tillförlitlig är kod att utgå ifrån i det fall sådan finns på däcket? (hittar ingen sifferkod på mitt TT dock, Polar hänvisar till koder i instr. bok.)

Hallå! Diverse raketforskare brukar ju dyka upp med en riklig flora av varierande teorier, ta er samman.

Efter att ha tillämpat samma metod att mäta omkretsen
- märkning på däcket
- rulla ett varv på golvet
- mäta sträckan
- dra av 4 mmm
så har jag fått en reducering på min pendlarsträcka, från 11,3 km till 9,5 med mina nya däck..

Vad är felet?

Anders H: De där 4 mm är antagligen ett schablonvärde för att ta hänsyn till däckets kompression när man sätter sig på cykeln - jag antar att märkning och rullning på golvet enligt den av Bruce beskrivna metoden sker med cykeln obelastad. Fast Jag tror att man ska dra av mer på en MTB. 1 mm på radien ger väl 3,14 mm på omkretsen, och nog sjunker ett genomsnittligt MTB-däck ihop mer än 1,3 mm när man sätter sig på hojen?

Om man rullmäter sittande på cykeln, ska man nog inte göra något avdrag alls.

Bruce: Om du gjorde precis som du beskriver ovan (och det verkar vettigt, tycker jag) när du lagt på de nya däcken, gissar jag att datorn helt enkelt var ganska kraftigt felinställd förut. En annan tänkbar men dessvärre inte trolig förklaring är att du vid omkalibrering av datorn av misstag lyckats ställa in WARP-drive, vilket ju förvränger rummet. Om så är fallet, vill jag köpa din dator ...

/Janne

Mät upp en sträcka, t.ex med en GPS, kolla sedan hur lång cykeldatorn säger att denna sträcka är, diffen mellan dessa värden borde då gå att använda för att justera värdet på hjulets omkrets i cykeldatorn.

Jag har också fått lite kortare sträcka mellan hemmet och jobbet, tyvärr blir jag ändå lika trött nu som då :-P

bruce skrev:
> Hur tillförlitlig är kod
> att utgå ifrån i det fall sådan finns på
> däcket? (hittar ingen sifferkod på mitt TT dock,
> Polar hänvisar till koder i instr. bok.)

I bruxen till min Sigmadator så har man en tabell
där det står typ:

54-559 = 2010 osv.
(nu kommer jag inte ihåg siffrorna exakt, men ni förstår vad jag menar)

Men när jag mäter upp mitt hjul så får jag ett helt annat (högre) värde, så jag litar inte på sådana tabeller.
Det värsta är att i bruxen kan man antingen mäta omkretsen eller mäta höjden och använda nån formel: men om jag gör på båda sätten så får jag två helt olika värden, det skiljer ganska mycket...

Stewe: Hur mycket är "ganska mycket"? Måttliga skillnader kan möjligen bero på mätfel - att mäta hjuldiametern (eller hjulaxelns höjd över vägbanan) exakt kan vara en smula trixigt (såvida du inte har ett skjumått som greppar 600+ mm, men det har nog de flesta inte ...). De formler som står i din bruksanvisning kan såklart också vara fel, rätt ska vara omkrets = pi x diametern, eller 2 x pi x radien, där pi = 3,141592654 (ungefär). Minus det ovan nämnda avdraget för däckets kompression, förstås.

/Janne

JH2 skrev:
-------------------------------------------------------
> Stewe: Hur mycket är "ganska mycket"?

Jag kommer inte ihåg exakt, men jag tror det ena gav 2040 och det andra 2110 typ.

Om man vill rulla hjulet ett varv och mäta sträckan så kanske det är bättre att köra typ 10 varv och dividera resultatet?

Ska man vara kinkig så får man väl mäta om omkretsen med jämna mellanrum allt eftersom däcket slits. En halv mm slitage borde ju ge en skillnad i omkrets på drygt tre. Men det där sköter min Edge 305 åt mig varje dag.

olika däck kommer vara olika höga beroende på vilken fälg de monteras på. Det hänger också på tex lufttryck. Slutligen mäter tillverkarna bredden lite olika, vilket betyder att alla däck med samma dimension inte nödvändigtvis är lika höga.

Skillnaden på din pendlarsträcka vet jag inte vad den beror på. Det är nästan 20%. Skillnaden när du mäter däcken borde snarare vara i storleksordningen 1-2% (40mm på 2000). Kan det vara dåliga batterier i sändaren? Magneten för långt ifrån?

Stewe: Det blir ju ungefär 3,5 % fel, vilket blir drygt 1 cm mätfel på radien (avståndet vägbana - hjulaxel) av ett "normalt" MTB-hjul. Om man står och fumlar med en tumstock och samtidigt försöker få hjulet eller hela cykeln att stå och balansera vertikalt, verkar det inte alldels orimligt med mätfel av den storleksordningen, om man inte är väldigt noggrann och stadig på hand.

Att sätta sig på cykeln och rulla t.ex. 10 varv och mäta rullsträckan tycker jag i princip är den bästa metoden, men då gäller det ju att köra exakt rakt ... Om du har tillgång till ett garage- eller verkstadsgolv eller liknande med någon form av frästa/gjutna dräneringsrännor eller liknande, kan du ju använda dem.

Annars är väl metoden med 400 m friidrottsbana inte så dum. Använd i så fall den innersta banan, jag har för mig att jag läst på detta forum att det är den som ska vara exakt 400 m. Fast om du använder friidrottsbanmetoden, får du förstås en vägmätare som är kompenserad för ditt normala styrkorrigerande/småvingel under cykling. Den kommer att visa vad man kanske kan kalla för din nettoförflyttning, som ju är en något kortare sträcka än den den sträcka hjulet faktiskt vinglat fram över underlaget, men det felet är kanske försumbart. Det är ju inte raketforskning vi håller på med;-)

DrSbaitso skrev:
-------------------------------------------------------
> olika däck kommer vara olika höga beroende på
> vilken fälg de monteras på. Det hänger också
> på tex lufttryck. Slutligen mäter tillverkarna
> bredden lite olika, vilket betyder att alla däck
> med samma dimension inte nödvändigtvis är lika
> höga.

Eeh? Omkretsen på däcket kan väl inte skilja sig beroende på fälg? OK, nu förstår jag (tror jag), 19 mm bred kontra 25 mm bred skulle få däcket att "plana" ut, tryckas ut bredare menar du? Ahaa!

Tack för alla svar, min åtgärd får bli att dra runt ngr varv på 400 m bana och testa. Sen är det ju inte livsviktigt men jag tycker att det skilde sig lite väl mycket.

Cykeldatron är f ö en Polar 725, borde kanske framgått tidigare.

Anders H: dra av 4 mm var Polars recept på framgång

Tillbaka
Topp