Omlackering av MTB

Jurassic

Ny medlem
Omlackering av MTB
Tjenare!
Min trogna MTB börjar bli lite väl repig (Scott Comp Racing -01). Kanske dax för en ny, men jag har bytt lite delar och är förutom lacken väldigt nöjd med den. Är det ngn som vet hur man går till väga, vem man vänder sig till mm? Kan man blästra en lackerad ALU ram och bara köra klarlack på??

- Cykling ger spring i benen -

Omlackering av MTB
det är igna problem att lackera om en ram.. det du får tänka på är att alla delar skall frigöras från ramen..

ett utförligt grundarbete måste utföras, dvs nuvarande lack måste frigöras från ramen, det kan göras på ganska många sätt.. det enklaste och billigaste är att slipa ner den.. tänk på att använda fint sandpapper.. avsluta med ett fint papper så ramen känns slät och fint.. ett 600 papper skulle jag tippa på räcker...

skulle gå att syra bada ramen också som gör att detta släpper.. det fungerar väldigt ypperligt på silver för att få missfärgningar vid lödning att släppa, men vet inte hur det fungerar på en alu ram o skulle inte testa det heller då det är aldeles för dyrt...

att slipa den är att rekommendera.. sedan så kan du ta billack och lakera om den själv om du vill.. pulverlack skulle vara den bästa typen av lackering.. fast jag tror inte detta är möjligt på en gammalram då du hettar upp ramen så finns risken för att den vrider sig och blir sk ramsne.

Har hört lite olika saker om det där med pulverlackering.. vissa säger att det går.. andra inte.

Skall du lämna in den så vet målarfirmar/blilackeraren precis som skall göras och du behöver inte göra mycket annat än hosta upp en redig slant.

Omlackering av MTB
Jag kan inte se varför en äldre ram skulle vara mer riskabel att pulverlackera än en ny. Många nya ramar är pulverlackerade och de slår sig knappast. SÅ varmt blir det inte i ugnen. En annan variant är ju annars att strippa ramen från färg, polera upp den ordentligt och sedan eloxera den. Underbehandlingen kan göras på olika vis för att få olika yta på eloxeringen. Glaskulblästrar man så får man en matt tuff yta på ytskiktet vilket blir fränt efter eloxering, annars kan man ju blankpolera för att få en blank eloxering osv.

Att slipa bort all färg på en MTB-ram känns ganska onödigt. Industriell färglösare eller bromsolja (DOT4) för att ta bort den gala färgen, och sedan glaskulblästring, polering eller vad man vill är ett betydligt smidigare alternativ som inte behöver bli dyrare än konventionell slipning. Du riskerar heller inte att arbeta bort material från ramen som du gör vid slipning.

Se även äldre trådar i ämnet där de flesta metoderna diskuteras ganska grundligt. =)

Senast ändrad:
Omlackering av MTB
cal:
inte så att den är gammal i ålder.. utan en som redan är tillvärkad..

de hättar upp ramen.. och hättar man upp dem för många gånger tappar metallen i hårdhet vilket gör att du får en ram som riskerar att ge vika om du är en tung / hårdkörande cyklist..

när man pulverlackar en ram så hettar man upp ramen, vilket kan orsaka försvagad ram samt att den blir ramsne.. (observera är att en ram aldrig är 100% rak.

Omlackering av MTB
Upphettningen vid pulverlackering är inte särskilt stor. Jag vet flera som pulverlackat gamla ramar och ingen av dem har haft problem.

Tillbaka
Topp