Omlackering av ram. Hur?

Speedman

Medlem
Omlackering av ram. Hur?
Tänkte lacka om den här ramen i den härliga färgen brun.

DSC_0004.jpg ht=482

Hur ska jag förbehandla den på bästa sätt?

Är det bortslipning av all färg som gäller, eller nåt sjukt starkt lösningsmedel?
Lacken är nämligen lite ojämn just nu.

Funkar det att lacka med typ en vanlig sprayburk, eller ska jag gå till en billackeringsfirma?

Hur många lager om jag lackar själv?

Det hör till saken är jag är ganska petig och vill att det ska bli riktigt bra gjort. Krävs det att jag putsar ramen i 15tim så kan jag absolut göra det.

DSC_0006.jpg ht=482

DSC_0007.jpg ht=482

Omlackering av ram. Hur?
Det finns 3 vägar...
1 Bara matta ner ramen och lägg på färg, dock sade du att den inte var riktigt slät i lacken nu.
2 Blästra runt muffarna och slipa ner rören.
3 Pensla bromsvätska på ramen och lägg den i en sopsäck i 24h, skrapa sendan rent och slipa ramen lite så grundfärgen hugger...

Vilken färg du ska ha beror på hur mycket du vill lägga ut och vilket skick du vill ha.
Köper du sprayburkar på biltema så krävs det fler, köper du ngt känt märke på en mack/ färgaffär
behöver du 1-2burkar, bättre ha kvar när du är färdig...
Lämnar du in ramen så sikta på kanske 700-2000, vilket beror på i vilket skick du lämnar in den.

jag lämnade in min ram till en lackerare som jag känner och fick den motivlackad för ett bra pris,
han slipade den ren och använde alugrund och lade minst 8 olika lager.

IMG_7608modsm.jpg ht=483

Omlackering av ram. Hur?
Jag strippade nyligen 2 ramar på lack. Använde mig av Beckers färgborttagning. Fungerade mycket bra. Lägg på ett tjockt lager "färg" så löser den upp lacken. Verkningstiden varierade stort mellan dom ramar jag arbetade med. Du kan gott låta den ligga över natten. Eventuellt behöver ramen en omgång till med "färg". Spola av med högtryckstvätten och slipa ramen med våtslippapper.(korn 400)

Pulverlackade ramar går inte att strippa på lack med ovannämda produkt.

Omlackering av ram. Hur?
Halloj!
Tack för fina tips!
Frågan är om det finns pulverlack under den gröna sprayfärgen på min ram????

Har ni några tips på lackerare i Stockholm!?

swerider! Vem gjorde din ram, och vad fick du pröjsa?

Tillbaka
Topp