Ömmande hälsena? Tips...

marcus_ec

Aktiv medlem
Ömmande hälsena? Tips...
Hej

Har denna veckan råkat ut för en ömmande hälsena, var efter onsdagens tur i snön som jag tror att sträckte den på någon vänster när jag vurpade 2gg i snöyran. :)

Men det har liksom ömmat konstant sedan onsdagen, tog det lugnt i torsdags, cyklade lite spinngcykel 30min i Fredags för känna efter. Jo det kändes lite... Åkte skidor (slalom) Lördags, kändes ingenting (sitter ju stenhårt i pjäxorna) kom hem från skidorna och det kändes bra. Drog idag en tur på 2.20h i den tunga skånska vinden med i blandad terräng och jo men visst kändes det mer eller mindre under hela turen. Har lånat ett sådant hälseneskydd av min tjej (gymnastiktränare) som jag använde under turen som stabiliserar upp den lite mer.

Har ni några tips på övningar? Tjejen rekommenderade tåträning på ett trappsteg, men det gör fan mer ont då. Jag har i mellan mina ordinarie gymövningar försökt stretcha den ömmande hälsenan lite mer. Är det vila som gäller eller vad göra?

Har för övrigt aldrig haft ont innan.

Hoj

Ömmande hälsena? Tips...
Självklart kan det vara bra att värma upp och stretcha hälsena/vad innan man ska annstränga dem. Jag brukar få ont om jag råkar att snabbt sträcka till hälsenan innan jag blivit varm och go.

Edit: Oj läste lite glest på slutet :S Men ändå: Värm och stretcha mer INNAN du ska träna:)

Senast redigerad av en moderator:
Ömmande hälsena? Tips...
Låter som en partiell skada på hälsenan. Ortopediskt område och inte "my cup of tea" men i alla fall.

Ta det lite försiktigt, skaffa gärna en hälförhöjning(inlägg) till dina vanliga skor för att avlasta lite i vardagen. (går nog att köpa på apoteket)

Undvik för allt i världen att slita av den helt. Jobbigt!

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=843

Hör gärna med en ortoped eller sjukgymnast om fler råd.

;~}

Ömmande hälsena? Tips...
Oj där var mycket att läsa, hälförhöjning är ju lätt att fixa och stretcha lite mer kan man ju köra på. Sen får vi se hur det artar sig!

Skall man prova att flytta klossarna på skorna som en åtgärd med?

Ömmande hälsena? Tips...
Jag har styrketränat i 10år 3-4gg i veckan, började med cykel för att jag var trött på enbart styrketräning, så jag har att hitta på ändå... :) Men jag skall ta tillfället i akt att stretcha mer.

Ömmande hälsena? Tips...
Jag råkade ut för det för några år sedan. Skulle föreslå att du tar det lungt ett par veckor i alla fall, och inte göra saker som gör ont. För mig tog det 2-3 månader att bli av med.

Ömmande hälsena? Tips...
Vila du bara, eller du gjorde några förbättrade övningar?

Kör nu på stabilitetsstrumpa och mjuka gympaskor. För övrigt har jag ett rätt stillasittande jobb, om det är en fördel.

Ömmande hälsena? Tips...
Hej

Har nu kommit fram till att jag har senknarr, lokala doktor Queen rekommenderade mycket VoltarenT gel, stretching och vila. Knaprar även VoltarenT om dagarna... Detta är riktigt drygt!

Fler med erfarenheter? Funderar att sticka och simma så man inte tappar allt flås man byggt upp i vinter...

Ömmande hälsena? Tips...
Jag har haft detsamma,skall börja med att det tyvär är en riktigt långdragen historia som du kommer att få dras med och som du måste ta allvarligt annar kan hälsenan tillslut gå av helt.
Peritendinitis crepitans som det så fint heter på latin beror alltsom oftast på en inflammation i hälsenan som kan bero på överansträngning eller felaktiga skor som ger en överbelastning på hälsenan.
Behandlingen består i att försöka dämpa infl med först och främst NSAID non stereoid anti inflamarory drugs såsom ipren eller voltaren etc,men senare forskning visar att även intravenöst heparin ger en väldigt bra effekt,fråga din läkare om denna behandling. Som sagt tyvär så kommer du nog att få dras med denna åkomma ett bra tag,jag har haft mitt i snart ett år och bara blivigt något bättre,och jag har satans morgonstelhet och inte på det stället där man normalt brukar ha morgonstelhet.Problemet är att det är ganska svårt att vila hälsenan,varje steg man tar så aktiveras den,och man vill ju inte tappa konditionen helt så man börjar träna tex:cykling istället för löpnong men den aktiveras ändå och hälsenan över aktiveras tillslut.
Som rehab övning kan jag rekomendera omvänd tå hävning i trapp eller dylikt,alltså inte pressa hälen uppåt utan börja med att stå på tårna med hälen uppåt och sänk sakta hälen nedåt,sen hjälp till med andra foten för att komma till ursprungsläget allså genomför inte rörelsen både upp och ner utan bara ner,kan meddela att det gör fördjävligt ont men det är skönt som fan efteråt, det knastrar som fasen i senan då man gör övningen.Och gör även vanliga stretch övningar för hälsenan så ofta du kan och minst 20 sek per övning.
Hoppas du får bukt med det tillslut.och försök att hitta alternativa konditionsövningar.

Ömmande hälsena? Tips...
Så bygger man nu hoj till våren, så kommer detta som ett fint paket på posten... Problemet är att jag inte har ett dugg ont efter 2dgr. Därför man dragit igång igen, men så kommer det igen. Så jag tog beslutet i måndags att jag skall vila 2v nu, stretcha och ta det allmänt lugnt.

Får göra mina övningar och ha tålamod verkar det som. Tur man kan styrketräna vare fall, annars hade jag gått under jorden!

Ömmande hälsena? Tips...
jekyll: Kanon! tackar så mycket, dessa övningar skall jag börja med direkt.

Muts: Jag har cyklat hela hösten och början på vintern utan problem, det kom för ca 2-3v sedan efter jag haft en intensiv träningsvecka. Jag hade semester ;)

Skall nog kolla upp mina klossar med, då jag har dem längst fram på skorna.

Ömmande hälsena? Tips...
Positivt läkarbesök: Senknarr bekräftat, 15min senare satt jag på vårdcentralen och första sprutan med Heparin injecserad bara 3 sprutor kvar... tors, fre och lördag. Vad händer sen då? Sen kan du smyga igång igen... YES! Tur man har kontakter så man sprang förbi den vanliga dryga vårdkön. Nu blir det soffpotatis i 4dagar...

Ömmande hälsena? Tips...
tla ! har slitit av min sena två gånger sen april 08; skitdrygt !
men iallafall så har jag fortfarande stränga order på att inte använda cykelskor utan vanliga plattisar och (förlåt) kärringtrampa med pedalen i hålfoten eller hälen.ingen stående cykling , lätta växlar .
och lyssna på kroppen det gjorde inte jag, och nu sitter man här å är efterklok !?

Ömmande hälsena? Tips...
Vila vet jag inte om det är en bra medicin... vet att man kommit fram till att det får göra ont vid rehab av hälsena men man skall inte ha för ont. Det finns en modell för detta som på ett ungefär går ut på att du kan utöva utöva anpassad träning (t.ex. som beskriven ovan) och få ont motsvarande upp till 50 mm på den s.k. VAS-skalan. Denna smärta skall lägga sig efter genomförd träning (en sjukgymnast Thommé(?) har utarbetat. Kanske går att googla). Gör den det så är det bara att fortsätta sakta framåt. Kan ta lite tid. Min största rekommendation är dock att gå till en sjukgymnast som jobbar inom området. Kan garanterat hjälpa dig anpassa för att komma tillbaka fortast möjligt. Kostar 80 pix/besök. /Carl

Ömmande hälsena? Tips...
Men min senknarr var inte direkt på hälsenan konstaterade doktor Queen, utan mer längre upp mot vaden stramade det. Kan väl redan säga att Heparin verkar vara bra grejer, inte alls så ömt idag. Nästa spruta kl 15 idag. :)

Ömmande hälsena? Tips...
Någon som är expert och jobbar som sjukgymnast? Jag har nu i ca 6v haft knarr i hälsenan, jag har gått en kur heparinsprutor 4dgr och när det ändå knarrade efter 5km lugn cykel så blev det 1v ibumetin 400mg 3 om dagen. Efter detta så började jag väldigt sakta cykla, men det kommer ändå. Jag har försökt simma m.m men vet inte riktigt vad jag får göra och inte göra. tex får jag göra tåhävningar med senknarr? Verkligen lång väntetid mellan telefonsamtalen med läkaren då dom har mycket att göra... Börjar bli lite smått frustrerad, veckorna bara går och går...! Tips tack!

Ömmande hälsena? Tips...
Det enda du kan göra är att ge det tid , tid och åter tid att läka ut kör exentriska övningar samt stretchning av hälsenan och ev typ NSAID preparat voltaren eller ipren en vecka och absolut inga övningar typ löpning,styrketräna hela kroppen istället och kör lätt på motions cykel eller simma om du vill ha fettförbrännande /konditionsövningar.Som sagt det måste få ta tid att läka ut i fred jag har dragits med mitt i ett år och inte förren nu börjar jag kunna springa igen,i början kunde jag inte göra någonting som involverade hälsenan eller benen i huvudtaget,kunde inte köra benböj och spände jag kroppen då jag körde axelpress så smärtade det som faaan i vaden/hälsenan.

Ömmande hälsena? Tips...
paramedic skrev:
-------------------------------------------------------
> Det enda du kan göra är att ge det tid , tid och
> åter tid att läka ut kör exentriska övningar
> samt stretchning av hälsenan och ev typ NSAID
> preparat voltaren eller ipren en vecka och absolut
> inga övningar typ löpning,styrketräna hela
> kroppen istället och kör lätt på motions cykel
> eller simma om du vill ha fettförbrännande
> /konditionsövningar.Som sagt det måste få ta
> tid att läka ut i fred jag har dragits med mitt i
> ett år och inte förren nu börjar jag kunna
> springa igen,i början kunde jag inte göra
> någonting som involverade hälsenan eller benen i
> huvudtaget,kunde inte köra benböj och spände
> jag kroppen då jag körde axelpress så smärtade
> det som faaan i vaden/hälsenan.

Då fortsätter jag som jag gör idag, tar det lugnt med cykel, styrketränar som jag gör idag, simmar lite ibland. Var mest om man fick köra exentriska övningar, för jag har fått gjort en planka som jag kan köra med hemma. Vill absolut inte förvärra det!

Du verkar haft det jävligare än mig, för jag känner inget i det vardagliga livet och känner inget när jag styrketränar.

Ömmande hälsena? Tips...
Update, sedan jag började med tåhävningar den 23feb så har det verkligen gått spikrakt uppåt! Jag gör dem morgon och kväll tills det är ordentligt jobbigt och börjar göra ont. Känns som jag kan göra fler och fler och det gör mindre ont :D Efter man kört ett pass brinner det verkligen bra i hälsenan, känns som tigerbalsam i blodet. =)

Kommer få en biffig vänstervad ;)

Ömmande hälsena? Tips...
marcus_ec skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Kommer få en biffig vänstervad ;)

Du skall göra tåhävningarna på bägge benen, ett i taget, lika många!

Ömmande hälsena? Tips...
Hade lätta problem med hälsenan för ett par år sedan. Flyttade bak klossarna på skorna och körde stretching på hälsena och vad. Det var effektivt för mig.

Tillbaka
Topp