Omöjligt att byta däck på dagens lvg?

Ljungberg90

Aktiv medlem
Jag har tävlat i drygt 15 år och gjort ett litet uppehåll nu.
Köpte en racer och kan för mitt liv inte fatta att det ska vara så svårt att byta däck.

Däcken har som en kant som klickar in i fälgen svårt att få bort bara den.
Sen ska skiten av, då är det som att man har för tighta toleranser. För att ej tala om då nya däcket ska tillbaka. Då ligger den första däcksidan i mitten och skapar mindre utrymme för slangen. Sen krävs det diskmedel, däckjärn och tvingar. Går fan ej annars rekordet hitintills är typ 47min då är det ett löst hjul.

Sen greppar jag inte poängen med dom grova axlar vi har idag. Bak är det ett helvete måste pricka exakt rätt och sen är bakväxeln med å drygar sig. Varför kunde man ej ha lite styrning på axeln?

Dagens cyklar går ju inte å tävla på, kör du punktering är det bara att ge upp. Går snabbare att gå resten av sträckan.
Då jag var aktiv och tävlade var mitt rekordet på slang och däckbyte 59 sekunder på löst lufft tomt hjul.
Med endast finger som verktyg.

Ska det verkligen behöva vara så?

Även 59 s lär väl göra att du är körd på tävlingen?

Det låter onekligen som att du har fälg och däck för slanglöst, men kör med slang. Kanske är lösningen att köra slanglöst istället, alternativt att växla till tubhjul.
Har du en cup som typ borlänge tour eller finmarksturen så nog kommer du tappa massvis med platser. Men har lika kassa däck och fälgar som jag har då är det bara å bryta och åka hem omedelbart.
För då blir sist med redig marginal iaf.

Sen är det ju lite säkerhet grej. När det tar typ 47min i ett varmt garage. Med alla verktyg, hur blir det då om du kör punktering där telefon ej fungerar och det kanske åker på sin höjd 5 bilar per dag.

Då är det bara hoppas på vackert väder och inte allt för många mil hem.
Hmm aldrig tänkt tanken.
Bar slang i från fabrik så ej tänkte nå längre

Som några redan sagt så låter det som du har däck och fälg för slanglöst, kasta slangen och börja lev guckalivet ?

Jag har noll problem med tubelessdäck eller moderna fälgar, om nåt är det lättare att få på däcken än någonsin - men då är de nya grejer. Framförallt för några år sen fanns det kombinationer som typ var omöjliga. De Reynoldshjulen jag hade krävde typ en helg och en mekanisk verkstad för att kunna byta däck på?

Tror inte detta med toleranser däck/fälg är nåt som ändrats över tid; ibland stöter man på en kombination som går lätt, ibland en som är helt hopplös.

Jag har noll problem med tubelessdäck eller moderna fälgar, om nåt är det lättare att få på däcken än någonsin - men då är de nya grejer. Framförallt för några år sen fanns det kombinationer som typ var omöjliga. De Reynoldshjulen jag hade krävde typ en helg och en mekanisk verkstad för att kunna byta däck på?
Bontrager med sina original tublessfälgband är också en klassiker?

De Reynoldshjulen jag hade krävde typ en helg och en mekanisk verkstad för att kunna byta däck på?
Det är en minnesvärd tråd

Det är en minnesvärd tråd
Ja det är en epok man gärna glömmer? numera kan jag byta på alla hjulen med bara fingrar, eller att kränga på, att ta av brukar jag vilja ha EN avtagare i alla fall.

Har fixat punkor och bytt däck själv i över 50 år. Men idag gick jag bet, då jag skulle byta däck på min nya Scott Metrix 20. Gör ett nytt försök i morrn.

Jag har just nu fälg/däck-uppsättningarna DT Swiss/Maxxis, WTB/WTB, Giant/Conti, WTB/Schwalbe, samtliga tubeless, och inga har varit några större problem för mig trots att den enda cykling jag fram till för några år sedan ägnade mig åt var till krogen. Jag drar därmed slutsatsen att jag är en naturbegåvning, alternativt att man blir bättre däckmekare av att gå på krogen i 25 år än av att meka däck.

testa gärna i förtvivlade fatt av n3wton torgförda tricket att kränga in vid ventilen sist. tvärtom vad man en gång fick lära sig.

fördelen är maximal sträcka som kanttråden kan ligga i djupa fåran.

min standardmetod är att ändå trycka ned däckkanten på korrekt plats vid ventilen, ha denna huvudsakligen intryckt i däcket, och sedan kränga ned det sista av däckkanten straxt bredvid.

och samtidigt se till att däckets kant ligger ned centrala fåran så långt runt cirkeln som möjligt. relaxerar kanten nästan lika bra, och hittills inte lämnat mig i sticket.

en annan underlättande faktor vid användning av slang är att använda modell som är åt det smalare hållet.

enligt tidens mode kan man säga.

Ja ventilen sist och när det är bara är sista kvar dra runt med andra handen så det verkligen är kvar i mitten

Har inte oroat mig så mycket för min första punka på Treken, som jag cyklat några hundra mil på sedan köpet aug. 22. Men efter helgens bestyr med att byta däck på Scotten med Syncros Race 24 Disc fälgar, så fasar jag för en punka långt hemifrån. Någon här som har erfarenhet av fälgen Bontrager Paradigm Comp 25, Tubeless Ready med Bontrager R3 däck vid en punka? Vaknade vid 03 i natt och grämde mig över misslyckandet och skammen över att kanske åka till Sportson och be om hjälp. Men som sagt på f.m. idag lyckades jag få på nya däcket.

Senast ändrad:
Kränkt på nytt GP 5000 bak och flyttat bakdäcket fram, utan verktyg.

Det kanske beror på att GP 5000 inte är tubeless? Tubelessvarianterna brukar vara besvärligare att få på,
det kanske hade varit annorlunda med GP 5000 S TR?

<REDIGERAT>
Det skiljer även en del i vikt (kanske även i smidighet o rullmotstånd på vanliga vägar?)

GP 5000 S TR 28mm: 273g
continental-reifen-grand-prix-5000-s-tr-tubeless-28-700-x-28c-blackchili-vectranbreaker~5.jpg
GP 5000 28mm: 238gTPU slang: 22g
continental-reifen-grand-prix-5000-28-700-x-28c-blackchili-vectranbreaker~7.jpg
tubolito-schlauch-28-s-tubo-road-700c-sv-42-mm-black~6.jpg
Med 32mm däck blir förstås skillnaden större
GP 5000 S TR 32mm: 343gGP 5000 32mm: 290g + slang: 22g

Inte många grams skillnad, men ändå.
GP 5000 skall dessutom ha tjockare slitbana jmf med GP 5000 S TR, vilket även borde ge längre livslängd.
</REDIGERAT>

Men vad hände med ditt framdäck?
För mig brukar det vara bakdäcken som slits ut, framdäcken dör snarare av ålder eller olyckor, om jag inte skiftar i tid.
Går ju lätt när man väl kommit på hur man ska göra.
+1

REDIGERAT
Förutom det ovan även TR => S TR

Senast ändrad:
Det är TR jag har. Framdäcket Bontrager R3 var original från 2022 och lite bredare. Fortfarande helt OK. Bakdäcket bytte jag förra året då det var helt slut.

Glömde bort att kolla rotationsriktningen vid däckbytena. Har gjort bort mig tidigare, men nu hade jag tur att det blev rätt.

Tillbaka
Topp