Omöjligt få tag på reservdel?

Jontemannen

Medlem
Jag har en Bianchi Methanol cv fs 9.3 heldämpad. Övre bulten till bakre dämparen är skadad och jag måste ha en ny. Cykeln har nu varit på verkstad i 3 månader och Bianchi är helt omöjliga att få tag på för både mig och cykelverkstaden.
Var kan jag få tag på en skruv som bifogat? 8mm tjock 35 mm lång (axeln). Skallen är 12.5 mm i diameter. Bilden är typexempel. Min fick borras upp för att få loss.

Bilagor

• IMG_0734.webp
    IMG_0734.webp
    30 KB · Besök: 1,455
Jag har googlat i timvis och antagligen kikat på alla bilder och länkar som kommer postas. Cube har ngn men man kan inte se dimensionerna.

Jag var fel ute, sorry! Hm, undrar om Bianchi själva gjort dämparen.

Det finns fler "rear shock screws" här. Vet inte om storleken saknar betydelse, men jag ser inte några mått. Här en som är snyggare än den du använder som exempel:

Senast ändrad:
On inte annat så borde man väl kunna "skapa" något som funkar med hjälp av skarvmutter/skarvhylsa med 8 mm diam, två maskinskruvar och eventuellt en gängad rundstav.

Kan du leva med ett klassiskt fräst spår istället för insexa så skulle jag så småningom (nån vecka) kunna göra ett försök, jag har 6082-T6 hemma men jag är inte helt säker att det är lämpligt men det är oftast bra.

Ja det är hex:en som är det krångliga, men om man kör en 35x8mm aluminium-pinne med M5 gänga i båda ändar så blir det väldigt mycket lättare.

Ser ut som att "pinnen" kanske fortfarande går att rädda om man sätter upp den i en svarv och borrar ut det som sitter kvar av bulten? + Rensar upp gängorna.

Så behöver man bara en ny liten bult sedan.

Stål är ganska mycket starkare än aluminium så det bör väl inte vara något problem om nu inte godstjockleken är väldigt mycket tunnare precis vid ett lager eller nått sånt men det är kanske svårt att veta i förväg.

Kan det finnas någon risk att slita ut/förstöra någon annan del om man blandar in ett hårdare material här?

Man blir ju inte skitsugen på en Bianchi när man hör att det tar tre månader att få fram en bult.

Man blir ju inte skitsugen på en Bianchi när man hör att det tar tre månader att få fram en bult.
Förstår det om man köper en cykel av obskyrt märke att man man ha svårt att hitta delar men inte om man går på de mer etablerade märkena!

Testat deras formulär?

(scrolla längst ner på sidan)

Jag har en Bianchi Methanol cv fs 9.3 heldämpad. Övre bulten till bakre dämparen är skadad och jag måste ha en ny. Cykeln har nu varit på verkstad i 3 månader och Bianchi är helt omöjliga att få tag på för både mig och cykelverkstaden.
Var kan jag få tag på en skruv som bifogat? 8mm tjock 35 mm lång (axeln). Skallen är 12.5 mm i diameter. Bilden är typexempel. Min fick borras upp för att få loss.

Skruven ingår i ett garantiärende och direktkontakt m Bianchi har hållits. Dock mycket sparsamt m svar och ingen skruv har kommit ännu.

Senast ändrad:
Jag beställde hjulaxeln från Wallride. Får korta den några mm.
Har en likadan cykel. Men problemet är att jag fått ett litet irriterad glapp i nedre fästet. Jag har bytt hardware på dämparen men har fortfarande glapp. Jag misstänker att det är bulten som blivit sliten. Jag beställde också hjulaxlarna från wallride men de var inte riktigt 8mm Ø så glappet blev värre. Funderar på att chansa på de där bultarna från cube. Det är synd att de inte kan skriva ut dimensioner.

Passningar är minst sagt knepigt och det behövs otroligt lite för att gå från en tajt glidpassning till något som upplevs glappt.
Ett par hundradelar av en millimeter gör stor skillnad på sånt här.

Min poäng är väl egentligen bara att finns det ingen gemensam standard som följs som kanske tvingas på av lager, dämpare eller något annat är det nog svårt att bara chansa ihop något men om båda t ex är gjorda för att passa i exakt samma sorts kullager så lär det funka i alla fall på det måttet.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp