ömtåliga bakväxlar?

petertd5

Ny medlem
ömtåliga bakväxlar?
I dag fick jag en liten kvist/gren i bakhjulet och bröt av infästningsbulten till bakväxeln. Himla synd för det var min andra tur på den nyinköpta Specialized Stumjumper fsr evo. Det sitter sram x9.
Förra våren köpte jag en Camber Elite och inom 10 dagar var xt växeln avbruten i samma infästning, då satte jag på en gammal variant av xt, utan alla rörliga delar. Den har hållt ända sedan dess. Turen idag var på samma spår jag kört otaliga gånger och sram växeln gick av.
Är växlarna så ömtåliga?
Vad kan man göra åt det?
Finns det reservdelar till Sram?
Det skall ju inte behöva kosta 1000 spänn varje gång man vill ut på en stig i skogen.

På denna stumpjumpern är det 10 delad, så de gamla (hållbara) passar inte.

ömtåliga bakväxlar?
I mitt fall så har växelörat gett sig innan växeln. Jag är alltid försiktig när det ligger mycket grenar på marken, de verkar ha en kärlek för att följa med kedjan.

Sitter inte nyare växlar längre ner mot marken än de gamla, eller inbillar jag mig detta?

ömtåliga bakväxlar?
De nya är tunnare och har fler leder, ser det ut som. Jag hade hoppats att växelörat skulle gå av först. Där växeln gick av var det bara sand och grus(enduro bana) och ett fåtal nerblåsta grenar, en av dom förstörde min dag.....

ömtåliga bakväxlar?
Ivf på SRAM är ju bulten som gick av alu, och lite utav en s.k brytbult. Den ska kunna knäckas innan något annat gör det (alla ramar har inte separata växelöron). Bara köpa ny sådan bult som reservdel och köra vidare. På nano-bike-parts.de finns de billigt i glada färger med om man vill pimpa...

Tillbaka
Topp