Omvänd bakväxel?

scarpadi

Medlem
Omvänd bakväxel?
Har varit borta från hojandet i några år och precis inhandlat en nyare cykel som gör precis tvärsom mot vad jag vill:)
Har verkligen försökt komma till rätta med växlarna men är så sjukt inkörd på de omvända/bakvända xtr bakväxlarna att det bara inte går att lära om.

Vad hände med dom eller har jag letat för dåligt?

Omvänd bakväxel?
scarpadi sa:
Vill inte alla ha snabbare nerväxling i uppförsbackar?
Blir det verkligen det om växelföraren ska krypa till en större kugg med fjädern?
Tror inte det blir det med "moderna" (som någon rapar titt som tätt) stora steg.
Enda är väl att kraften inte kan bli lika för stor som det blir när man drar upp med vajerdrag.
(Samt att det blir low normal om vajern går åt pipan.)

Omvänd bakväxel?
di2 så går det ju lika lätt åt bägge hållen

edit: samt går att byta upp/ner på reglaget om man vill

Senast ändrad:
Omvänd bakväxel?
Rapidrise. Tanken var att både fram o bakväxel reglage skulle växla lika. Alltså ändrade man bakväxeln. Sp den växlade till tyngre växel bak med tummen. Annat slagord i försäljningen var att om vajern fick av så skulle växeln växla till lättaste växeln istället för tyngsta. Slog aldrig o försvan på 2-3 år eller så. Om jag minns rätt. Vi pratar ändå 15 år sen eller så :-)

Omvänd bakväxel?
Enda fördelen med RR var att när man växlade i uppförsbackar så var det ingen risk för att mosa drev. Vilket man ju ändå inte gör.

Prövade ett tag men nej, det var inte bra för mig.

Omvänd bakväxel?
Jensen sa:
Rapidrise. Tanken var att både fram o bakväxel reglage skulle växla lika. Alltså ändrade man bakväxeln. Sp den växlade till tyngre växel bak med tummen. Annat slagord i försäljningen var att om vajern fick av så skulle växeln växla till lättaste växeln istället för tyngsta. Slog aldrig o försvan på 2-3 år eller så. Om jag minns rätt. Vi pratar ändå 15 år sen eller så :-)

Tjena!

RapidRise kom -99, kanske -98. Jag hade det iaf på min S-works -99a. Älskade det, men med dom nyare reglagen där man kan växla flera hack åt bägge hållen så spelar det mindre roll.
Förövrigt har jag kvar bakväxeln från S-Worksen fortfarande. Samt tre st. XTR 950 till, en av dom sitter för tillfället på grannens 20" med matchande reglage, v-bromsar och bromsreglag.

Omvänd bakväxel?
Vad jag kan läsa mig till på utländska sidor så verkar 2012 vara sista året för rr. Xtr M970 9sp.
Kom ihåg argumentet om vajern gick av, hur ofta hände det? Hände aldrig mig under 9års seriöst tävlande/tränande iaf.

Försöker inte verka bakåtsträvande men cykling ska vara roligt och just nu är det frustrerande. Blir till att hitta nått bättre begagnat:-)

Omvänd bakväxel?
scarpadi sa:
Vad jag kan läsa mig till på utländska sidor så verkar 2012 vara sista året för rr. Xtr M970 9sp.
Kom ihåg argumentet om vajern gick av, hur ofta hände det? Hände aldrig mig under 9års seriöst tävlande/tränande iaf.

Försöker inte verka bakåtsträvande men cykling ska vara roligt och just nu är det frustrerande. Blir till att hitta nått bättre begagnat:-)

Tjena!

Prova en hoj med Shimanos nya reglage, det går fort att växla åt båda hållen nuförtiden. Körde med RapidRise ända tills 2014, men nu är jag lika nöjd som då. Enda är väl att XTR 950 är så förbannat snygga.

Omvänd bakväxel?
Lärde mig också cykla mtb med rapid rise. Svårt att vänja om sig, muskelminnet gör sig som mest påmind i kniviga situationer. Senast igår fastnade jag i en uppförsbacke med högsta växeln i trots att jag ju "växlat ner till lägsta". Ibland får jag provväxla några gånger för att se åt vilket håll jag växlar.

Omvänd bakväxel?
Rapide Rise, även refererat till som low-normal, introducerades redan 1998 på den 8-delade XTR M950-serien. Bakväxeln hette då RD-M951, och erbjöds parallellt med den normalt konstruerade (top-normal) RD-M950. Året därpå kom den första 9-delade XTR-gruppen, och även där erbjöds både low- och top-normalalternativ (RD-M952 var top normal och RD-M953 var low-normal). Under denna generation var low-normal endast ett altrenativ på XTR-nivån, medan XT, LX och Deore endast erbjöds med top-normal.

2003 lanserade Shimano XTR 960 med dual-control-reglage, och i samband med det ebjöds endast ett low-normal-alternativ (RD-M960). Detta hängde med till XT-gruppen som lanserades året därpå, och även grupperna under. Under perioden 2003-2006 fanns alltså endast low-normal som alternativ om man skulle ha det senaste från Shimano.

2007 kom XTR 970 och erbjöds med både low- och top-normal igen (RD-M970 var low-normal medan RD-M971 var top-normal). Man erbjöd även två alternativ på reglage-sidan: ett vanligt triggerreglage (SL-M970) och ett dual-control-reglage (ST-M970/ST-M975), där idén var att low-normal skulle användas med dual-control medan top-normal skulle användas med trigger. Efter något år lanserades en tredje bakväxel i gruppen, RD-M972, den första "Shadow"-växeln. Denna top-normal-växel blev det mest populära alternativet (i kombination med trigger-reglage) och var antagligen spiken i kistan för low-normal.

Den senaste low-normal-växeln som tillverkats är alltså RD-M970, för 9-delat. Finns inte för 10- eller 11-delat.

Omvänd bakväxel?
Jag kör med en xtr m960 på min cross. Förstod först inte att det var en RR-växel jag köpt men tyckte det funkade gött i början och det går jäkligt lätt att växla till lättare. Får tänka lite omvänt när jag justerar vajer men annars funkar det fint.

Har dock köpt en roadlink och ska byta tillbaka till 105-växeln så om du vill köpa loss växeln är den din. Den var oanvänd när jag köpte den i våras och har körts ca 40 mil sen dess.

Omvänd bakväxel?
Mr_Miyagi sa:
Lärde mig också cykla mtb med rapid rise. Svårt att vänja om sig, muskelminnet gör sig som mest påmind i kniviga situationer. Senast igår fastnade jag i en uppförsbacke med högsta växeln i trots att jag ju "växlat ner till lägsta". Ibland får jag provväxla några gånger för att se åt vilket håll jag växlar.
Förstår precis vad du menar? +1

Omvänd bakväxel?
Kneecap sa:
scarpadi sa:

Tjena!

Prova en hoj med Shimanos nya reglage, det går fort att växla åt båda hållen nuförtiden. Körde med RapidRise ända tills 2014, men nu är jag lika nöjd som då. Enda är väl att XTR 950 är så förbannat snygga.
Glömde att nämna att jag kör/kört med srams twister sedan de typ kom ut på marknaden. Byte till dom dagen innan finnmarksturen pga bruten tumme och har sedan dess alltid kört med twister. Fantastisk uppfinning, även om de inte var gjorda för rr under min aktiva period, vet dock inte om de kom med något anpassat system senare. Då var 8/9 1:an osv.

Omvänd bakväxel?
wukkaN sa:
Jag kör med en xtr m960 på min cross. Förstod först inte att det var en RR-växel jag köpt men tyckte det funkade gött i början och det går jäkligt lätt att växla till lättare. Får tänka lite omvänt när jag justerar vajer men annars funkar det fint.

Har dock köpt en roadlink och ska byta tillbaka till 105-växeln så om du vill köpa loss växeln är den din. Den var oanvänd när jag köpte den i våras och har körts ca 40 mil sen dess.
Tack!
Hör av mig om det blir aktuellt med köp. Ska försöka få tag på M970 9sp först.

Omvänd bakväxel?
Kul att du fortfarande är med här och ett jäkligt bra minne har du också?
Tack för lektionen!
Var test pilot för RR -97 och som du säger så släpptes de på marknaden -98 eller om det nu var -99.
-98 var också mitt första år med hayes skivbromsar.

Omvänd bakväxel?
scarpadi sa:
Kul att du fortfarande är med här och ett jäkligt bra minne har du också?
Tack för lektionen!
Var test pilot för RR -97 och som du säger så släpptes de på marknaden -98 eller om det nu var -99.
-98 var också mitt första år med hayes skivbromsar.

Sorry, detta var menat till crossmax:)

Omvänd bakväxel?
Vårdar mina RR ömt, en XTR och två LX på hojarna. Har alltid gillat funktionen med RR, men det går säkert att bli "normal" när den dagen kommer.

/steen

Omvänd bakväxel?
/steen[/quote]
Det är bara vad du tror?
Trodde nästan jag var ensam om att sakna en uppdaterad model av RR.[/quote]

Det finns, de heter di2.[/quote]

Kolla nyss på xt di2 på tuben.
Nästan så det är värt sina ca:5000:-:)

Omvänd bakväxel?
Läste för ett tag sedan på den så kallade rosacykeln en artikel där skribent hävdade att rapidrise var överlägset bättre än nuvarande sätt att växla, det vara bara att folk var för dumma att fatta det. Låter inte som den uppfattningen delas här

Omvänd bakväxel?
RicoShredderKowalski sa:
Läste för ett tag sedan på den så kallade rosacykeln en artikel där skribent hävdade att rapidrise var överlägset bättre än nuvarande sätt att växla, det vara bara att folk var för dumma att fatta det. Låter inte som den uppfattningen delas här
Med tanke på att det var standard fram till femti/sexti -talet för att sedan försvinna (tills Shimano gjorde en kort revival säger kanske något? Man cyklade iofs annorlunda då men ändå...

Omvänd bakväxel?
Så vi RR är med andra ord lite lite smartare än er andra?

Skämt o sido!
Till saken hör (min uppfattning) att det var rätt ofta man hörde rasslande, klonkande och hoppande kedjor när folk hade missat lägga i rätt växel från början i kraftiga uppförsbackar. Medans en själv aldrig behövde tänka på det.
Uppförsbackar var iaf för mig det perfekta stället att ta placeringar på.

Omvänd bakväxel?
scarpadi sa:
Så vi RR är med andra ord lite lite smartare än er andra?

Skämt o sido!
Till saken hör (min uppfattning) att det var rätt ofta man hörde rasslande, klonkande och hoppande kedjor när folk hade missat lägga i rätt växel från början i kraftiga uppförsbackar. Medans en själv aldrig behövde tänka på det.
Uppförsbackar var iaf för mig det perfekta stället att ta placeringar på.

Menar du att RR skulle förenkla nedväxling i uppförsbackar?
Eller får man bättre minne och framförhållning av RR?
Eller var det så bra att din RR tänkte åt dig och skötte allt växlande medan du tog placeringar?

Omvänd bakväxel?
@scarpadi. Jag har en XTR med RR 9-del på min HT. Den är mycket fin och oskadad. Jag har aldrig kommit överens med den eftersom allt annat är tvärtom. Fixar du en vanlig XTR eller i värsta fall XT för 9-del så kan jag cykla över till dig. Du byter, du får RR-växeln. Jag cyklar hem. Jag bor på Munsö och du verkar bo på Färingsö. Växeln sitter på min Marin Indian Fire Trail. Jag vill bara att den funkar utan att jag lägger nån tid just nu, du återställer och justerar in. Minns inte modellbeteckningen på växeln men det kan jag kolla om intresse för byte finns. Jag monterade den ny och jag är varken brutal eller frekvent i mitt mtb-cyklande.

Omvänd bakväxel?
Hasse#7 sa:
@scarpadi. Jag har en XTR med RR 9-del på min HT. Den är mycket fin och oskadad. Jag har aldrig kommit överens med den eftersom allt annat är tvärtom. Fixar du en vanlig XTR eller i värsta fall XT för 9-del så kan jag cykla över till dig. Du byter, du får RR-växeln. Jag cyklar hem. Jag bor på Munsö och du verkar bo på Färingsö. Växeln sitter på min Marin Indian Fire Trail. Jag vill bara att den funkar utan att jag lägger nån tid just nu, du återställer och justerar in. Minns inte modellbeteckningen på växeln men det kan jag kolla om intresse för byte finns. Jag monterade den ny och jag är varken brutal eller frekvent i mitt mtb-cyklande.

En öl under tiden du väntar med ;)

Omvänd bakväxel?
marr sa:
Hasse#7 sa:

En öl under tiden du väntar med ;)

Då trillar jag väl omkull när jag skall cykla hem. Men det skulle bli några mil i värmen så nån liter vatten kan man nog ta emot. Förutsatt att det finns intresse av växeln öht.

Omvänd bakväxel?
Hasse#7 sa:
Tänk att det fanns en på så nära håll:)
Min nya hoj har 11delade xt paketet så det är inte bara att flytta över en bakväxel. Blir många öl innan du hinner vingla hemåt?
Lättast är att jag köper en ny xt växel (hittar inte xtr 9sp) så kommer jag ut. Är där ute på helgerna med hundarna.
Så kan jag sen i lugn och ro bygga ihop det som passar mig bäst?
Vi kan väl komma överens på pm om du tycker mitt förslag låter rimligt ?

Omvänd bakväxel?
Min brevlåda är nära full. Skicka mobilnummer, mail eller nåt. Jag kan säkert plocka bort den också och sätta dit den du fixar fram. Men det är ju viktigt att du är nöjd med vad du ser innan du köper nytt. Vi hörs.

Tillbaka
Topp