Omvandla från 3x till 1x

hansson_

Medlem
Omvandla från 3x till 1x
Har en Scott aspect 910 (2014) som jag skulle vilja göra om till 1x 10 från 3x 10.
Köpte en Shimano xt shadow+ men den funkar inte med min model (tror jag). När jag skruvat fast, utan att spänna fast växelvajern, så lägger sig kedjan på 4de kuggen sett utifrån. När jag spänner ut växeln för hand lägger sig kedjan perfekt på kuggen närmast hjulet. Har testat skruva på alla justeringsskruvar men inget gör att växeln lägger sig på kuggen längst ut. Växelörat är rakt och min gamla växel fungerar bra.
Vad gäller framdrevet köpte jag klantigt nog en Raceface narrow wide utan att kolla "BCD;n" så den passa ju inte heller :( Men såg nu att wolf tooth har några varianter i olika storlekar.

Är det bara så att Shadow+ inte fungerar med min cykel eller har jag missat något?
Finns det några andra bakväxlar med en "clutch" funktion som fungerar på min model?

Omvandla från 3x till 1x
Din nya växel ska fungera bra. Trots alla olika standarder på cyklar så är faktiskt bakväxelinfästning väldigt standardiserat. Det som spökar för dig bör vara ändlägesjustering, skruven märkt med H om du menar att den inte går ner till minsta drevet. Om växeln inte rör på sig när du skruvar på H-skruven kanske den bara behöver en liten knuff för att röra sig.

Omvandla från 3x till 1x
Å jäklar!
Testa skruva lite nu när växeln inte sitter på cykeln. Ser väldigt lovande ut måste jag säga, ska testa återmontera den imorgon :)
Tack för snabbt svar!!!

Omvandla från 3x till 1x
Monterade nyligen en SRAM GX bakväxel som inte heller verkade vilja växla ned. Det visade sig vara skruvarna till själva "cagen" som var så hårt åtdragna att växeln knappt orkade röra sig. Släppte lite på dessa och nu lirar den prima!

Tillbaka
Topp