On-one Inbred 29er?

bkallur

Medlem
On-one Inbred 29er?
Hejsan alla ...

Funderar på en ny mtb till våren och är lite nyfiken på On-One Inbred 29ern... är den något att ha? Hur pass stabil är ramen t ex jämfört med en Trek superfly al? :)

/B

On-one Inbred 29er?
Har inte kört treken men gillade min inbred även om jag sålde den till fördel för en heldämpad. Inbreden är en kul cykel som skiljer sig lite i känsla tror jag. De är ju inte snorlätta precis men stål är en skön känsla tycker jag.

On-one Inbred 29er?
Om vikten är prioriterad är det ju bara att skaffa en Scandal eller Lurcher (samma geometri, andra material). De allra flesta verkar väldigt nöjda med de ramarna, kan inte minnas något återkommande negativt som brukar komma upp.

On-one Inbred 29er?
Den är inte prioriterad så mycket egentligen.. är väl mera orolig för att den är svajig i ramen... jag är rätt tung och ingen direkt viktjägare så... jag har inte hittat något negativt bland det jag har googlat och kikat på men tänkte om någon här kunde ge mera "kött på benen" :)

On-one Inbred 29er?
Jag är 190 lång, väger in på 95kg och kör en Inbred 29a i storlek 19,5 som väger 2650 gr.
Jag tycker ramen är riktigt rolig och känns stabil men ändå "stål förlåtande" och inte alls lika tungjobbad som min förra 29a som hade aluram med lika långt överrör som Inbreden.
Nu kör jag singlespeed dessutom och med ett riktigt brett styre som jag bryter hårt i och hojen känns styv så det räcker.
Med en 100mm gaffel så tycker jag att Inbred är både stabil men samtidigt lekfull och lätt att flytta omkring i stökig terräng.
Klart köpvärd och prisvärd. Jag gav 1610:- inkl frakt och den kom till Sverige inom två veckor. Sen tappade posten bort den så jag fick ringa och kolla om den fanns på min närmaste postcentral, och se där var den...Klantar!!

On-one Inbred 29er?
Jag har en 21" ram som väntar på montage som jag kan väga åt dig om du vill, annars så skriver Onegear ovan att en 19" väger 2665g.

On-one Inbred 29er?
Den är inte lätt men en lätt alu-xc-ram är generellt sett flexigare och mindre förtroendeingivande.

Trots att rördiametrarna skulle antyda det omvända.

Jag har haft generande många cyklar och den jag haft överlägset mest cykelglädje på är Inbred 26".

Men har man vant sig vid lätt cykel kan det kännas trist med en 2.5-kilosram.

On-one Inbred 29er?
Crex... Det är ok... tror ändå inte att totalvikten blir så fruktansvärt hög i slutändan ändå.. ett kilo hit eller dit spelar ingen roll för min del :)

Tack för allt input :)

/B

On-one Inbred 29er?
19" Inbred med horisontella gaffeländarna. Ska nog köra SS över vintern. Kul hoj!

Bilagor

• 9734252655_631de37e1f_b.jpg
    9734252655_631de37e1f_b.jpg
    98 KB · Besök: 32
Tillbaka
Topp