Passande cykelstorlek för 11-åring

jordogp

Medlem
TLDR

Största barncykeln har ingen växtmån, köpa den och var beredd på att uppgradera snart eller köpa minsta vuxencykeln som uppfattas som för stor? Eller finns det en mellan-variant på marknaden (som kan testas i butik i mälardalsområdet?)

---- full text ---
Hej. Min son cyklar 2 km och 2 km tillbaka till skolan och har vuxit ur sin Frog Bikes 62. Skolvägen har branta backar men också stadstrafik.

Frog är väldigt svår att hitta här i EU efter Brexit så vi tittade på en Scott Scale 600 då den fanns i butik.

Det är en fin MTB, lätt med sin styva framgaffel, och vi testade flera cyklar, bland annat en större mtb som var klumpig då den hade dämpad gaffel och var 2kg tyngre samt en XS vuxencykel som hade 27,5 " däck och den kändes lite mindre stabil (naturligt) då den hade större ram och hjul. Scott scale 600 är "från 135 cm" och han är 148 cm.

Han föredrog scott:en av alla cyklar! Jag kan förstå det då den känns mycket lätt och jag uppfattade det som att BB( BB to Floor) höjden var ganska låg då den låg nära marken, så det är en skön känsla i den när vi testade att klättra i några backar.

Men cykeln, som är den största junior-MTB:n, kändes som att den kommer bli för liten redan nästa år! Han är redan 148 cm, innerbenslängd 70 cm så han nådde 108% eller vad det nu är med maxhöjden för sadeln. Lite mer tillväxt och vi behöver köpa ett längre sadelstolpe, vilket inte borde vara ett problem i sig. Som ni kan se på scotts hemsida så lutar stolpen ganska mycket, vilket gör att längden till styret också justeras (top tube horizontal) men diametern på pedalerna är ju fortfarande "barnstorlek" samt hur långt ner BB är mot marken.

Men ställningen på en mtb är lite mer upprätt än Frog som är en "hybrid", det horisontella överröret är 515 mm vilket gör att styret känns lite nära: https://www.scott-sports.com/se/en/product/scott-scale-600-bike?article=4252022308222 jämfört med Frog.

Den gamla Frog 62 som är alldeles för liten har 520 mm överrör:

https://www.frogbikes.com/en_GB/frog-62-hybrid.html

Och Frog 74 som jag inte kan få tag på har 556 mm:

https://www.frogbikes.com/en_GB/frog-74-l-fh74.html

Har någon ett cykelförslag på en cykel som har följande:
* Max 7000 kr eller tillgänglighet på beg. marknaden
* max 11 kg
* ej dämpning fram, för vikt + montering av pendlar-stänkskärmar (lerig skolväg, vill ej ha MTB stänkskärmar utan ordentliga sådana)

Optional krav:
* helst ett kedjekrans framtill (bara en växelväljare)
* skivbromsar

Eller bör man köra med en mindre ram då han kommer växa mycket ändå? Hur tänker ni som har tween-barn, det är inte så lätt att hitta cyklar som passar.

På mtb är det mycket nära vuxen small - om geo är lämplig.
För cykla till skolan vet jag inte i den storleken. Min dotter gick till damcykel vid 145cm.

Trek marlin finns i alla storlekar men har dämpning fram. Efter 26'' blir det kanske hybrid om det ska vara stel gaffel?

Köp inte Scotten, den kommer vara för liten nästa år imho. Samtidigt är det supersvårt eftersom barnet på bara några år går från ganska litet barn till vuxenlängd.

Jag bor nära en åk 6-9-skola och det är komiskt att se antingen små sjätteklassare på stora vuxencyklar eller stora niondeklassare på små juniorcyklar. De flesta har "mellanmjölkshojar" som först är för stora sedan för små. Tufft steg när de är runt 140-150 cm och cyklarna blir rejält dyra, men ändå går de bara att använda i två år eller så.

Min äldsta som är typ lika lång som ditt barn ska gå från en cykel ganska lik Scotten du beskriver nästa år, och då blir det vuxen-mtb i storlek S. Eftersom det typ inte finns några helstela sådana dom är vettiga kommer det nog siktas på en ganska modern, begagnad FS med downcountrygeo som funkar både på asfalt och i skogen (finns några få tillverkare, men tipsar inte pga egenintressen på begagnatmarknaden). Stänkskärmar är typ omöjligt på sådan, men parallellt med denna håller jag på att bygga en Surly Cross Check i minsta storlek som blir "pendlarcykel" åt honom. Båda dessa cyklar kräver någon form av "entusiastförälder" för att få till både ekonomiskt och "tidsinvesteringsmässigt".

Generellt är mtb-hojar svåra utifrån dina önskemål. Snabbt för små, inga stänkskärmsmöjligheter (som är bra åtminstone). Har inget mer att tipsa om mer än att du ska undvika allt med 26-tumshjul (som den där Scotten), och förmodligen sikta på vuxen-S istället. 27,5 är dött skulle jag säga, men en sån där Trek Marlin finns det ju sjuhundra på dussinet av så en beggad sådan kanske är något.

Tillbaka
Topp